Pro Auto wil maximum prijzen brandstof.

27.07.2005 / 09:02 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Stichting pro auto

Jaarlijks ontstaat er de laatste jaren in de winter en het voorjaar een enorme stijging van de brandstofprijzen als gevolg van een aantal redenen. Onder andere gaan soms een aantal raffinaderijen dicht wegens groot onderhoud. Of Amerika heeft een strenge winter met veel vraag naar ruwe olie. Opbloeiende economieën hebben extra brandstof nodig, waaronder China en de Verenigde Staten. Dit alles leidt ertoe, dat prijzen exorbitant stijgen. Pro Auto wil een maximum aan de brandstofprijs.

Ook de overheid doet elk jaar een stevige duit in het zakje door zich de vrijheid te veroorloven om jaarlijks de accijnzen te verhogen met het inflatiepercentage. Dit is een jaarlijks terugkerend fenomeen, wat op termijn een killer is voor het niveau van de brandstofprijzen. Al deze prijsstijgingen worden door het bedrijfsleven ,voor zover mogelijk weer doorberekend in de prijzen. Als gevolg hiervan worden er door vakorganisaties weer hogere looneisen gesteld wegens prijscompensatie. Het gevolg is een loon/prijs spiraal. De gevolgen daarvan zijn in Nederland genoegzaam bekend.

Het bedrijfsleven, maar ook de 7 miljoen automobilisten ondervinden zeer veel nadeel van deze stijgingen van de brandstofprijzen. Vooral in de vervoerssector is dit moordend. Het gehele probleem is slecht voor de Nederlandse economie. De overheid kan bijdragen tot een oplossing van dit grote probleem.

De brandstofprijzen worden voor ongeveer 65 procent gevormd door accijnzen en btw. Het idee is nu, om de maximum prijs van bijvoorbeeld een liter loodvrije benzine Euro-95 vast te stellen op 1,20 euro. Maandelijks zouden de accijnzen omlaag moeten gaan, op een maximaal niveau dat op of onder de 1,20 euro is. Bij diesel zou je op 0,85 euro kunnen gaan zitten. Op deze wijze haal je de sterke fluctuaties uit de brandstofprijzen en uit de kosten voor de economie en de consumenten. Verder moet de overheid afzien van de jaarlijkse verhoging van de accijnzen met het inflatiepercentage.

Er zullen ongetwijfeld vanuit overheidswege en politieke partijen kreten volgens, dat dit geld kost. Echter als bedrijven kapot gaan, kost dit ook geld en arbeidsplaatsen. Bovendien ontvangt de rijksoverheid al ruim 15 miljard euro per jaar aan autobelastingen en accijnzen. Hiervan wordt slechts een deel aangewend ten goede van de automobiliteit. Ook zal het argument komen, dat dit soort ondersteuning van de economie in Europees verband niet is toegestaan. We brengen dan fijntjes in herinnering, dat Duitsland, Frankrijk en Italië ten aanzien van de begrotingsdiscipline helemaal boter op hun hoofden hebben. En zo zijn er nog een aantal landen te noemen, die aan hetzelfde verschijnsel lijden.

Stichting Pro Auto
Belangenbehartiging voor de Automobilist

Hans Grashoff, voorzitter

Wim Boogaart, secretaris

0111-643344

0653-616811
wboogaart@hetnet.nl