Gedragscode sponsoring musea te vrijblijvend
27-07-2005 * De zelfregulerende Code Cultuursponsoring lijkt
onvoldoende om te voorkomen dat bedrijven zich inhoudelijk te veel
bemoeien met het beleid van musea die zij sponsoren. ABN Amro weigert
sponsorcontracten met het Stedelijk Museum Amsterdam openbaar te
maken, waardoor toetsing aan de code onmogelijk is. De SP wil dat
openbaarmaking en controle van sponsorcontracten verplicht wordt.
Agnes Kant SP-Kamerlid Agnes Kant: "Topman Rijkman Groenink van ABN
Amro is zowel sponsor van het Stedelijk, als ook voorzitter van de
Raad van Toezicht van het museum. Om elke schijn van beïnvloeding en
belangenverstrengeling te voorkomen, moet de transparantie maximaal
zijn, maar de vrijblijvende code maakt helaas geen einde aan de
schimmigheid."
In de gemeenteraad wist de VVD de openbaarmaking van de contracten
door middel van een motie tegen te houden. Volgens wethouder Belliot
had één sponsor gedreigd zich terug te trekken als sponsor, wanneer de
contracten openbaar zouden worden. Kant: "Het Stedelijk Museum is
echter niet alleen afhankelijk van sponsors, maar vooral van de
gemeente Amsterdam en publiek geld. Volgens de SP heeft het publiek
dan ook recht op een transparante sponsorpraktijk waarvoor
verantwoording wordt afgelegd."
De SP heeft een reactie gevraagd aan staatssecretaris Van der Laan.
Socialistische Partij