Verbond van Verzekeraars

Verbond pleit voor uitstel Wet VPL

Het Verbond wil dat het kabinet de plannen voor vroegpensioen en levensloop pas op 1 januari 2007 laat ingaan, een jaar later dan nu is voorzien. Gebeurt dat niet, dan komen veel werkgevers in tijdnood en lopen werknemers de kans op flinke belastingaanslagen. Bovendien kan de korte tijd die beschikbaar is voor implementatie van de Wet VUT/prepensioen en levensloop (VPL) leiden tot administratieve chaos.

Vaststaat dat veel kleinere werkgevers en hun werknemers niet op tijd klaar kunnen zijn met aanpassing van het pensioenreglement. Het Verbond pleit daarom voor uitstel met een jaar om werkgevers en werknemers voldoende tijd te gunnen zich goed te laten adviseren en alternatieven zorgvuldig af te wegen. Het is zeker dat ongeveer 30.000 werkgevers hun pensioenregeling moeten aanpassen (dat zijn de verzekerde regelingen). Vrijwel gelijktijdig zitten dus 30.000 werkgevers met hun werknemers om tafel om daarover te overleggen.

Chaos voorkomen
Dat betekent ook dat werknemers gelijktijdig moeten worden geadviseerd over de actuariële, fiscale en pensioenjuridische aspecten die komen kijken bij wijziging van een pensioenregeling en de daarbij behorende overgangsregelingen. Verzekeraars en veel pensioenfondsen zien daardoor een groot uitvoeringsprobleem en chaos ontstaan. Normaal gesproken hebben ze voor aanpassingen van pensioenregelingen een vol jaar nodig.

Onduidelijkheid
Adviezen én beslissingen over aanpassingen van regelingen, en zeker pensioenregelingen, zijn alleen goed mogelijk als de adviseurs, uitvoerders, werkgevers en werknemers op de hoogte kunnen zijn van de inhoud en de consequenties van de wet- en regelgeving VPL. Veel uitvoeringsvragen zijn nog onbeantwoord.

Samenhang
Ook is niet duidelijk wat invoering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) voor de nieuwe pensioenregeling betekent, of hoe de nieuwe Pensioenwet op de nieuwe regeling uitwerkt. Volgens het Verbond is het daardoor onmogelijk nu de samenhang goed door te vertalen, terwijl dat wél nodig is. Daarom het dringende advies: wacht nog een jaartje met VPL. Meer informatie over dit onderwerp is te vinden in het position paper Maatregelen vroegpensioen met één jaar uitstellen, dat hier kan worden gedownload.

Meer dan jaarsalaris boete

Voldoet een pensioenregeling niet op tijd aan de VPL-wetgeving, dan gaat dat de werknemer enorm veel geld kosten. Wat moet een gehuwde man (40 jaar, bruto loon 30.000 euro per jaar/netto 21.600, partner 37 jaar en 2 kleine kinderen), die sinds 1 januari 1996 een pensioenregeling heeft, als fiscale straf betalen als zijn regeling niet tijdig is aangepast? Een voorbeeld: hij gaat op 62-jarige leeftijd met pensioen. Zijn pensioengrondslag (bruto loon -/- franchise) bedraagt 15.000 euro en hij bouwt 2 procent per jaar pensioen op, plus een tijdelijk overbruggingspensioen van 2,5 procent van de franchise voor de periode van 62 tot 65 jaar. Hij heeft ook een nabestaandenpensioen meeverzekerd.
Zijn regeling wordt dus volledig bovenmatig waardoor de totale waarde van de aanspraak bij het inkomen wordt opgeteld, in dit geval een bedrag van circa 39.000 euro. De Belastingdienst claimt de lieve duit van 18.000 euro extra loonbelasting. Bovendien moet hij de fiscus nog eens revisierente betalen, omdat achteraf bezien in het verleden onterecht belastingvoordeel is genoten: 7.800 euro. De totale fiscale claim is dus 25.800 euro, dat is ruim 4.000 euro meer dan het netto jaarsalaris van deze man.

Verzekerd!, juli 2005