Verbond pleit voor uitstel Wet VPL
Het Verbond wil dat het kabinet de plannen voor vroegpensioen en
levensloop pas op 1 januari 2007 laat ingaan, een jaar later dan nu is
voorzien. Gebeurt dat niet, dan komen veel werkgevers in tijdnood en
lopen werknemers de kans op flinke belastingaanslagen. Bovendien kan
de korte tijd die beschikbaar is voor implementatie van de Wet
VUT/prepensioen en levensloop (VPL) leiden tot administratieve chaos.
Vaststaat dat veel kleinere werkgevers en hun werknemers niet op tijd
klaar kunnen zijn met aanpassing van het pensioenreglement. Het
Verbond pleit daarom voor uitstel met een jaar om werkgevers en
werknemers voldoende tijd te gunnen zich goed te laten adviseren en
alternatieven zorgvuldig af te wegen. Het is zeker dat ongeveer 30.000
werkgevers hun pensioenregeling moeten aanpassen (dat zijn de
verzekerde regelingen). Vrijwel gelijktijdig zitten dus 30.000
werkgevers met hun werknemers om tafel om daarover te overleggen.
Chaos voorkomen
Dat betekent ook dat werknemers gelijktijdig moeten worden geadviseerd
over de actuariële, fiscale en pensioenjuridische aspecten die komen
kijken bij wijziging van een pensioenregeling en de daarbij behorende
overgangsregelingen. Verzekeraars en veel pensioenfondsen zien
daardoor een groot uitvoeringsprobleem en chaos ontstaan. Normaal
gesproken hebben ze voor aanpassingen van pensioenregelingen een vol
jaar nodig.
Onduidelijkheid
Adviezen én beslissingen over aanpassingen van regelingen, en zeker
pensioenregelingen, zijn alleen goed mogelijk als de adviseurs,
uitvoerders, werkgevers en werknemers op de hoogte kunnen zijn van de
inhoud en de consequenties van de wet- en regelgeving VPL. Veel
uitvoeringsvragen zijn nog onbeantwoord.
Samenhang
Ook is niet duidelijk wat invoering van de Wet werk en inkomen naar
arbeidsvermogen (WIA) voor de nieuwe pensioenregeling betekent, of hoe
de nieuwe Pensioenwet op de nieuwe regeling uitwerkt. Volgens het
Verbond is het daardoor onmogelijk nu de samenhang goed door te
vertalen, terwijl dat wél nodig is. Daarom het dringende advies: wacht
nog een jaartje met VPL. Meer informatie over dit onderwerp is te
vinden in het position paper Maatregelen vroegpensioen met één jaar
uitstellen, dat hier kan worden gedownload.
Meer dan jaarsalaris boete
Voldoet een pensioenregeling niet op tijd aan de VPL-wetgeving, dan
gaat dat de werknemer enorm veel geld kosten. Wat moet een gehuwde man
(40 jaar, bruto loon 30.000 euro per jaar/netto 21.600, partner 37
jaar en 2 kleine kinderen), die sinds 1 januari 1996 een
pensioenregeling heeft, als fiscale straf betalen als zijn regeling
niet tijdig is aangepast? Een voorbeeld: hij gaat op 62-jarige
leeftijd met pensioen. Zijn pensioengrondslag (bruto loon -/-
franchise) bedraagt 15.000 euro en hij bouwt 2 procent per jaar
pensioen op, plus een tijdelijk overbruggingspensioen van 2,5 procent
van de franchise voor de periode van 62 tot 65 jaar. Hij heeft ook een
nabestaandenpensioen meeverzekerd.
Zijn regeling wordt dus volledig bovenmatig waardoor de totale waarde
van de aanspraak bij het inkomen wordt opgeteld, in dit geval een
bedrag van circa 39.000 euro. De Belastingdienst claimt de lieve duit
van 18.000 euro extra loonbelasting. Bovendien moet hij de fiscus nog
eens revisierente betalen, omdat achteraf bezien in het verleden
onterecht belastingvoordeel is genoten: 7.800 euro. De totale fiscale
claim is dus 25.800 euro, dat is ruim 4.000 euro meer dan het netto
jaarsalaris van deze man.
Verzekerd!, juli 2005
Verbond van Verzekeraars