Rechtbank 's-Hertogenbosch


Rechtbank onderzoekt wens klant

Klantpanel

In het voorjaar van dit jaar heeft de rechtbank âs-Hertogenbosch per sector een klantpanel georganiseerd. De sectoren strafrecht, bestuursrecht, familie- en jeugdrecht, civiel recht en kanton hebben in die panels een afvaardiging van de professionele klanten gevraagd naar de waardering van de wijze waarop de rechtbank en haar medewerkers hun werkzaamheden verrichten.

Tevens zijn de klanten gevraagd naar toekomstverwachtingen over de rechtbank. Die verwachtingen gebruikt de rechtbank als inbreng in de discussie over de strategie die de rechtbank de komende jaren dient te volgen. De waarderingen kunnen aanleiding zijn voor de sectoren om verbeteracties te gaan uitvoeren.

Uit de waarderingen van deze klanten bleek dat de deskundigheid van de rechter respectievelijk de onpartijdigheid van de rechter het meest belangrijk gevonden werd. Op beide aspecten scoorde de rechtbank volgens de ondervraagden ook het hoogst.

Zie voor verdere resultaten het onderstaande overzicht.

Resultaten Totaaloverzicht

Criteria

In de vijf panels tezamen plaatsten de professionele klanten de beoordelingscriteria in deze volgorde:

1. Deskundigheid van de rechter (gemiddeld op plaats 2)
2. Onpartijdigheid van de rechter (2,1)

3. Motivering van de beslissing (4)

4. Rechtseenheid van beslissingen (4,4)

5. Bejegening door de rechter (4,9)

6. Doorlooptijden van de zaken (6)

7. Snelheid van uitspraak doen (6,5)

8. Flexibiliteit in het maken van afspraken (7)
9. Tijdigheid van aanvang zaken (7,9)

Tevredenheid

Tabel tevredenheid

Uitleg legenda

tabel gegevens tevredenheid

Bron: Rechtbank 's-Hertogenbosch Datum actualiteit: 29 juli 2005 Naar boven