Rechtbank 's-Hertogenbosch
Rechtbank onderzoekt wens klant
Klantpanel
In het voorjaar van dit jaar heeft de rechtbank âs-Hertogenbosch per
sector een klantpanel georganiseerd. De sectoren strafrecht,
bestuursrecht, familie- en jeugdrecht, civiel recht en kanton hebben
in die panels een afvaardiging van de professionele klanten gevraagd
naar de waardering van de wijze waarop de rechtbank en haar
medewerkers hun werkzaamheden verrichten.
Tevens zijn de klanten gevraagd naar toekomstverwachtingen over de
rechtbank. Die verwachtingen gebruikt de rechtbank als inbreng in de
discussie over de strategie die de rechtbank de komende jaren dient te
volgen. De waarderingen kunnen aanleiding zijn voor de sectoren om
verbeteracties te gaan uitvoeren.
Uit de waarderingen van deze klanten bleek dat de deskundigheid van de
rechter respectievelijk de onpartijdigheid van de rechter het meest
belangrijk gevonden werd. Op beide aspecten scoorde de rechtbank
volgens de ondervraagden ook het hoogst.
Zie voor verdere resultaten het onderstaande overzicht.
Resultaten Totaaloverzicht
Criteria
In de vijf panels tezamen plaatsten de professionele klanten de
beoordelingscriteria in deze volgorde:
1. Deskundigheid van de rechter (gemiddeld op plaats 2)
2. Onpartijdigheid van de rechter (2,1)
3. Motivering van de beslissing (4)
4. Rechtseenheid van beslissingen (4,4)
5. Bejegening door de rechter (4,9)
6. Doorlooptijden van de zaken (6)
7. Snelheid van uitspraak doen (6,5)
8. Flexibiliteit in het maken van afspraken (7)
9. Tijdigheid van aanvang zaken (7,9)
Tevredenheid
Tabel tevredenheid
Uitleg legenda
tabel gegevens tevredenheid
Bron: Rechtbank 's-Hertogenbosch
Datum actualiteit: 29 juli 2005 Naar boven