Ingezonden persbericht


Persbericht 3FM

29 juli 2005

3FM Artist Request: U2 grootste artiest aller tijden

U2 verslaat the Beatles en Queen in zoektocht van luisteraars

De luisteraars van 3FM Serious Radio hebben U2 gekozen als grootste band aller tijden. The Beatles en Queen eindigden op de tweede en derde plaats. Anouk was op de vierde plaats de hoogst genoteerde Nederlandse artiest. Bijna 20.000 luisteraars hebben hun stem uitgebracht. De uitslag is vrijdag 29 juli bekend gemaakt, tijdens de 3FM Artist Request Finale.

Zender en luisteraars zijn de afgelopen week op zoek gegaan naar de grootste band of artiest van de afgelopen 40 jaar, om te vieren dat 3FM al 4 decennia lang aan de frontlinie van de popmuziek staat.

Op vrijdag 29 juli worden van 16.00-19.00 uur de 40 populairste artiesten gedraaid in 3FM Artist Request Top 40. Vanaf vrijdag 19.00 uur tot en met zondag 22.00 uur staat U2 centraal in de weekendprogrammering. Naast de hits zijn ook de minder bekende albumtracks en live-registraties te horen. Op zaterdag en zondag worden veel unieke U2-prijzen weggegeven, zoals exclusieve vinyl-singles, een litho van fotograaf Anton Corbijn en een MP3-speler met alle 446 titels die U2 ooit heeft uitgebracht.

De top 10 van 3FM Artist Request Top 40


1. U2


2. the Beatles


3. Queen


4. Anouk


5. Coldplay


6. Prince


7. the Rolling Stones


8. Michael Jackson


9. Metallica


10. Bon Jovi

3FM Artist Request - 4 decades of 3FM

Deze week viert de zender het feit dat het vanaf 1965 de ontwikkelingen in de popmuziek op de voet volgt. Door de jaren heen hebben vrijwel alle bands en artiesten hun eerste airplay gehad bij 3FM. 3FM brengt hits voordat ze hits zijn. Daar zijn we een publiek station voor. Rock, Soul, Punk, Hip Hop, House, Grunge, er is geen muziekstroming die aan onze aandacht is ontsnapt.

Op 3FM.nl is de speciale 3FM internetsite ´4 decades of 3FM´ te bezoeken, met daarop een uniek historisch overzicht van het radiostation.

3FM Serious Radio is met een marktaandeel van 7,2% de snelst groeiende zender van Nederland. Vanaf januari dit jaar heeft 3FM al 0,9% marktaandeel gewonnen. In de doelgroep 15-35 jaar is de groei van de zender zelfs nog sterker; Vanaf januari/februari is het aandeel van 3FM gestegen van 12,2% naar 14,6%. 3FM is daarmee met afstand de tweede zender na Radio 538 dat in deze doelgroep in dezelfde periode daalde van 25,7% naar 23,6%. Ook in de jonge doelgroep 15-24 jaar scoort 3FM bijzonder goed. Ten opzichte van januari/februari 2005 steeg het aandeel met 3,8%. Cijfers zijn gebaseerd op het Continu LuisterOnderzoek dat onderzoeksbureau Intomart GfK maandelijks publiceert.

----------