Nieuwsbericht Watersportverbond
29-7-2005
Watersportverbond bepleit actievere handhaving regels speedboten
Utrecht - Niet méér regels, maar actievere handhaving moet volgens het
Watersportverbond het antwoord zijn op grove overtredingen door
bestuurders van snelle speedboten. Donderdagavond vond in Appeltern
een vermoedelijk dodelijk ongeluk plaats, omdat een speedboot twee
zwemmende meisjes overvoer. Wij vrezen dat dit helaas niet het laatste
incident zal zijn deze zomer, waarbij een speedboot is betrokken, zo
voorspelt Watersportverbonddirecteur Jan Kossen in een eerste,
voorlopige reactie op het drama in het watersportgebied De Gouden Ham
in Appeltern. De regels vormen niet het probleem, maar het toezicht,
de handhaving. Wij zullen dan ook in ons eerstvolgende overleg met de
Minister van Justitie aandringen op veel actievere handhaving. Nu
kijkt de politie te vaak de andere kant op
Het lijkt op veel plaatsen wel een totale vrijstaat, verzucht
directeur Kossen. Door gebrek aan toezicht doen veel mensen maar waar
ze zin in hebben, met alle risicos van dien. Er is weliswaar een
zonering afgesproken tussen alle betrokken partijen, waar wel en waar
niet hard mag worden gevaren, maar de handhaving op het water is
bedroevend..
Het is niet zoals op de weg. Daar is onder het plafond van 120 km/u de
snelheid vrij, behalve op de plaatsen waar een snelheidsbeperking
geldt. Op het water zijn er duidelijk op kaarten aangegeven zones,
alleen daar mag hard worden gevaren, elders niet, aldus het
Watersportverbond.
Het Watersportverbond heeft al eerder laten blijken dat ook op de wal
bij de snelvaarzones duidelijk moet worden aangegeven, waar snel mag
worden gevaren en waar niet.
De KLPD, dat de politietaken te water uitvoert, concentreert zich op
de beroepsvaart en de regionale korpsen zeggen vaak niet de mensen en
de middelen te hebben om een handhavende taak op het water uit te
oefenen. Hierdoor is er een gat ontstaan in het toezicht op het water.
Directeur Kossen: Er moet dus, door middel van borden, nog duidelijker
aangeven worden waar snel mag worden gevaren en beter toezicht en
actiever optreden van de politie is dringend nodig. Met zo´n optreden
voelen ook de omstanders zich gesterkt om te zeggen dat snel varen in
de buurt van zwemmers onverantwoord is. De politie zal er achteraan
moeten en dat is precies wat wij de Minister zullen voorleggen. Een
tragisch ongeval, als dat van gisteren, kan worden voorkomen, als
speedbootpiloten binnen de hun toegewezen zones blijven en zich houden
aan de regels. Doen ze dat niet dan moet de politie ze in de kraag
vatten, aldus Watersportverbonddirecteur Jan Kossen. Dit gedrag op het
water moet een halt worden toegeroepen, vindt het Watersportverbond,
ook als dat investeringen in meer personeelsinzet en in apparatuur
vergt. Daar zullen wij Minister Donner om vragen.
KNWV