KNWV

Nieuwsbericht Watersportverbond

29-7-2005

Watersportverbond bepleit actievere handhaving regels speedboten

Utrecht - Niet méér regels, maar actievere handhaving moet volgens het Watersportverbond het antwoord zijn op grove overtredingen door bestuurders van snelle speedboten. Donderdagavond vond in Appeltern een vermoedelijk dodelijk ongeluk plaats, omdat een speedboot twee zwemmende meisjes overvoer. Wij vrezen dat dit helaas niet het laatste incident zal zijn deze zomer, waarbij een speedboot is betrokken, zo voorspelt Watersportverbonddirecteur Jan Kossen in een eerste, voorlopige reactie op het drama in het watersportgebied De Gouden Ham in Appeltern. De regels vormen niet het probleem, maar het toezicht, de handhaving. Wij zullen dan ook in ons eerstvolgende overleg met de Minister van Justitie aandringen op veel actievere handhaving. Nu kijkt de politie te vaak de andere kant op

Het lijkt op veel plaatsen wel een totale vrijstaat, verzucht
directeur Kossen. Door gebrek aan toezicht doen veel mensen maar waar ze zin in hebben, met alle risicos van dien. Er is weliswaar een zonering afgesproken tussen alle betrokken partijen, waar wel en waar niet hard mag worden gevaren, maar de handhaving op het water is bedroevend..
Het is niet zoals op de weg. Daar is onder het plafond van 120 km/u de snelheid vrij, behalve op de plaatsen waar een snelheidsbeperking geldt. Op het water zijn er duidelijk op kaarten aangegeven zones, alleen daar mag hard worden gevaren, elders niet, aldus het
Watersportverbond.
Het Watersportverbond heeft al eerder laten blijken dat ook op de wal bij de snelvaarzones duidelijk moet worden aangegeven, waar snel mag worden gevaren en waar niet.

De KLPD, dat de politietaken te water uitvoert, concentreert zich op de beroepsvaart en de regionale korpsen zeggen vaak niet de mensen en de middelen te hebben om een handhavende taak op het water uit te oefenen. Hierdoor is er een gat ontstaan in het toezicht op het water. Directeur Kossen: Er moet dus, door middel van borden, nog duidelijker aangeven worden waar snel mag worden gevaren en beter toezicht en actiever optreden van de politie is dringend nodig. Met zo´n optreden voelen ook de omstanders zich gesterkt om te zeggen dat snel varen in de buurt van zwemmers onverantwoord is. De politie zal er achteraan moeten en dat is precies wat wij de Minister zullen voorleggen. Een tragisch ongeval, als dat van gisteren, kan worden voorkomen, als speedbootpiloten binnen de hun toegewezen zones blijven en zich houden aan de regels. Doen ze dat niet dan moet de politie ze in de kraag vatten, aldus Watersportverbonddirecteur Jan Kossen. Dit gedrag op het water moet een halt worden toegeroepen, vindt het Watersportverbond, ook als dat investeringen in meer personeelsinzet en in apparatuur vergt. Daar zullen wij Minister Donner om vragen.