Foto
Publicaties over onderzoek i.s.m. RTL
29 juli 2005
Helft automobilisten vindt Nederlandse regering verantwoordelijk voor hoge
benzineprijzen
De brandstofprijzen schommelen regelmatig, maar de laatste jaren zijn
deze vooral flink gestegen. Afgelopen week verhoogde Shell de
adviesprijs voor een liter euro ongelode benzine naar EUR 1,415. De
prijs van super plus (euro 98) steeg naar EUR 1,469. De prijs van
Diesel is niet veranderd (EUR 1,049).
Automobilisten die op euro ongelood en op diesel rijden kunnen vaker
de juiste prijs van benzine noemen (respectievelijk 1,39 en 1,04
gemiddeld) dan automobilisten die super tanken. Bijna driekwart (72%)
noemt een prijs tussen EUR 1,31 en EUR 1,41 voor euro ongelood en zit
dus maximaal tien cent boven of onder de juiste prijs. Automobilisten
die super tanken, onderschatten de prijs daarvan vaker (gemiddeld
1,39). 46 procent weet de juiste prijs met een marge van tien cent te
noemen. Dieselrijders kunnen dat het beste: 88 procent kan de juiste
prijs met een marge van tien cent noemen.
Een derde heeft vervoersgedrag afgelopen jaar aangepast als gevolg van
brandstofprijs
De meerderheid van de automobilisten heeft zich tot nu toe niets
aangetrokken van de prijsstijgingen en is het afgelopen jaar evenveel
blijven rijden als voorheen (78%). Toch zegt achttien procent minder
te zijn gaan rijden vanwege de brandstofprijs. Circa een derde (31%)
zegt het vervoersgedrag te hebben aangepast.
Vaker een ander vervoermiddel nemen, zoals de fiets (17%), was het
meest genoemde alternatief om het vervoersgedrag wel aan te passen in
het afgelopen jaar. Lease-autorijders deden dat veel minder vaak (3%)
dan eigenaren. Tanken bij een goedkoper tankstation was voor slechts
één procent een optie.
Nu de brandstofprijs opnieuw is gestegen, zegt een op de vijf (20%)
het vervoersgedrag op korte termijn te gaan aanpassen. Meer dan de
helft daarvan, in totaal elf procent van alle automobilisten, zegt dat
te gaan doen door vaker de fiets of een ander vervoermiddel te nemen.
Het autogebruik minderen doen zij pas bij een stijging van gemiddeld
44 cent per liter.
Het zal niet verbazen dat eigenaren, vaker dan bezitters van een
lease-auto, zeggen dat zij het afgelopen jaar minder zijn gaan rijden
als gevolg van de brandstofprijzen (19% versus 8%).
De grote meerderheid vindt dat regering meer moet investeren in
ontwikkeling van goedkopere alternatieve autobrandstoffen (93%) en dat
de regering de accijnzen moet verlagen, omdat zij meer BTW
binnenkrijgt door de hogere brandstofprijzen (91%).
Milieu-argumenten wegen niet zo zwaar
Een op de zes vindt het prima dat de benzine zo duur is, want dat is
beter voor het milieu (16%) en een op de twaalf vindt het een goede
manier om meer files tegen te gaan (8%).
---
1 | Grote meerderheid vindt dat regering meer moet investeren in
ontwikkeling van goedkopere alternatieve autobrandstoffen
---
Eens Oneens Weet niet
% % %
de regering moet meer investeren in de ontwikkeling van goedkopere
alternatieve autobrandstoffen 93 6 1
de regering krijgt meer BTW binnen door de hogere brandstofprijzen; de
regering moet daarom de accijnzen verlagen 91 8
het is de verantwoordelijkheid van de regering om autobrandstof
betaalbaar te houden 85 14 1
het openbaar vervoer is voor mij geen alternatief 71 22 7
ik vind het prima dat de benzine zo duur is, want dat is beter voor
het milieu 16 83
ik vind het prima dat de benzine zo duur is, anders komen er nog meer
files 8 92
---
Volgens de helft van de automobilisten is de Nederlandse regering in
de eerste plaats verantwoordelijk voor de hoge benzineprijzen (denk
aan het kwartje van Kok). Oliemaatschappijen, zoals Shell, Esso en BP
komen op afstand op de tweede plaats (25%), gevolgd door
olieproducerende landen (9%). Niemand van de ondervraagden
automobilisten noemt benzinepomphouders als eerstverantwoordelijke.
---
2 | Helft automobilisten vindt Nederlandse regering verantwoordelijk
voor hoge benzineprijzen
---
---
Nederlandse regering (ook kwartje van Kok) 50
Oliemaatschappijen, zoals Shell, Esso, PB 25
Olieproducerende landen, zoals Saoudie-Arabië, Noorwegen, Rusland 9
Anders 8
Niemand, marktwerking, vraag/aanbod) 3
Amerika (of Bush) 2
China of andere opkomende industrieën 1
Benzinepomphouders 0
---
C4903 | TNS NIPObase (CATI) | Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht
van RTL Nieuws. Het veldwerk vond plaats op vrijdag 22 juli 2005. In
totaal werden 607 personen autnomobilisten ondervraagd.
Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO/ RTL Nieuws vermelden.
Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Peter Kanne (tel: 020
522 59 24).
TNS NIPO