TNS NIPO

Foto

Publicaties over onderzoek i.s.m. RTL

29 juli 2005

Helft automobilisten vindt Nederlandse regering verantwoordelijk voor hoge benzineprijzen

De brandstofprijzen schommelen regelmatig, maar de laatste jaren zijn deze vooral flink gestegen. Afgelopen week verhoogde Shell de adviesprijs voor een liter euro ongelode benzine naar EUR 1,415. De prijs van super plus (euro 98) steeg naar EUR 1,469. De prijs van Diesel is niet veranderd (EUR 1,049).

Automobilisten die op euro ongelood en op diesel rijden kunnen vaker de juiste prijs van benzine noemen (respectievelijk 1,39 en 1,04 gemiddeld) dan automobilisten die super tanken. Bijna driekwart (72%) noemt een prijs tussen EUR 1,31 en EUR 1,41 voor euro ongelood en zit dus maximaal tien cent boven of onder de juiste prijs. Automobilisten die super tanken, onderschatten de prijs daarvan vaker (gemiddeld 1,39). 46 procent weet de juiste prijs met een marge van tien cent te noemen. Dieselrijders kunnen dat het beste: 88 procent kan de juiste prijs met een marge van tien cent noemen.

Een derde heeft vervoersgedrag afgelopen jaar aangepast als gevolg van brandstofprijs
De meerderheid van de automobilisten heeft zich tot nu toe niets aangetrokken van de prijsstijgingen en is het afgelopen jaar evenveel blijven rijden als voorheen (78%). Toch zegt achttien procent minder te zijn gaan rijden vanwege de brandstofprijs. Circa een derde (31%) zegt het vervoersgedrag te hebben aangepast.

Vaker een ander vervoermiddel nemen, zoals de fiets (17%), was het meest genoemde alternatief om het vervoersgedrag wel aan te passen in het afgelopen jaar. Lease-autorijders deden dat veel minder vaak (3%) dan eigenaren. Tanken bij een goedkoper tankstation was voor slechts één procent een optie.

Nu de brandstofprijs opnieuw is gestegen, zegt een op de vijf (20%) het vervoersgedrag op korte termijn te gaan aanpassen. Meer dan de helft daarvan, in totaal elf procent van alle automobilisten, zegt dat te gaan doen door vaker de fiets of een ander vervoermiddel te nemen. Het autogebruik minderen doen zij pas bij een stijging van gemiddeld 44 cent per liter.

Het zal niet verbazen dat eigenaren, vaker dan bezitters van een lease-auto, zeggen dat zij het afgelopen jaar minder zijn gaan rijden als gevolg van de brandstofprijzen (19% versus 8%).

De grote meerderheid vindt dat regering meer moet investeren in ontwikkeling van goedkopere alternatieve autobrandstoffen (93%) en dat de regering de accijnzen moet verlagen, omdat zij meer BTW binnenkrijgt door de hogere brandstofprijzen (91%).

Milieu-argumenten wegen niet zo zwaar
Een op de zes vindt het prima dat de benzine zo duur is, want dat is beter voor het milieu (16%) en een op de twaalf vindt het een goede manier om meer files tegen te gaan (8%).

---

1 | Grote meerderheid vindt dat regering meer moet investeren in ontwikkeling van goedkopere alternatieve autobrandstoffen
---

Eens Oneens Weet niet
% % %
de regering moet meer investeren in de ontwikkeling van goedkopere alternatieve autobrandstoffen 93 6 1
de regering krijgt meer BTW binnen door de hogere brandstofprijzen; de regering moet daarom de accijnzen verlagen 91 8 het is de verantwoordelijkheid van de regering om autobrandstof betaalbaar te houden 85 14 1
het openbaar vervoer is voor mij geen alternatief 71 22 7 ik vind het prima dat de benzine zo duur is, want dat is beter voor het milieu 16 83
ik vind het prima dat de benzine zo duur is, anders komen er nog meer files 8 92

---

Volgens de helft van de automobilisten is de Nederlandse regering in de eerste plaats verantwoordelijk voor de hoge benzineprijzen (denk aan het kwartje van Kok). Oliemaatschappijen, zoals Shell, Esso en BP komen op afstand op de tweede plaats (25%), gevolgd door olieproducerende landen (9%). Niemand van de ondervraagden automobilisten noemt benzinepomphouders als eerstverantwoordelijke.
---

2 | Helft automobilisten vindt Nederlandse regering verantwoordelijk voor hoge benzineprijzen

---


---
Nederlandse regering (ook kwartje van Kok) 50 Oliemaatschappijen, zoals Shell, Esso, PB 25 Olieproducerende landen, zoals Saoudie-Arabië, Noorwegen, Rusland 9 Anders 8 Niemand, marktwerking, vraag/aanbod) 3 Amerika (of Bush) 2 China of andere opkomende industrieën 1 Benzinepomphouders 0
---

C4903 | TNS NIPObase (CATI) | Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van RTL Nieuws. Het veldwerk vond plaats op vrijdag 22 juli 2005. In totaal werden 607 personen autnomobilisten ondervraagd.

Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO/ RTL Nieuws vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Peter Kanne (tel: 020 522 59 24).