Ingezonden persbericht

Nederlander niet scheutig met fooien in buitenland

80% van de Nederlanders 'dingt af' op buitenlandse markt

AMERSFOORT, 20050729 -- Amsterdam, 29 juli 2005 - Nederlanders die in het buitenland op vakantie gaan malen niet om het uitgeven van een paar centen meer of minder. Ruim 80% van de ondervraagden geeft aan veel gemakkelijker geld uit te geven tijdens de vakantie dan in het dagelijks leven. Maar, als het gaat om kopen op een buitenlandse markt of het geven van fooien, dan is de Nederlander opvallend kritisch. Dit blijkt uit een onderzoek dat is gehouden door internetwinkel Kortingswinkel.nl onder bijna 600 respondenten.


De gemiddelde vakantieganger geeft per persoon een bedrag uit tussen de 500 en 1000 euro tijdens een zomervakantie van gemiddeld twee weken. Een derde van de ondervraagden stelt voorafgaand aan de vakantie altijd een budget vast dat maximaal mag worden besteed aan de vakantie. Een bijna even zo groot percentage doet dat soms. Ook eenderde van de respondenten stelt nooit een vakantiebudget vast en houdt zich niet aan een maximum uitgave. Ruim 80% van de ondervraagden geeft aan over het algemeen veel gemakkelijker geld uit te geven tijdens de vakantie dan in het dagelijks leven. Daarvan zegt 30% zelfs veel meer geld uit te geven dan gewoonlijk. Betalen tijdens de vakantie doet men het liefst contant, 56% geeft hieraan de voorkeur. Daarna volgen de creditcard (25%) en pinpas (18%) als meest populaire betaalmiddelen.

80% van de Nederlanders 'dingt af' op buitenlandse markt

Het rondstruinen op buitenlandse markten hoort tot één van de favoriete bezigheden van Nederlandse toeristen. Afdingen op producten wordt dan als iets heel gewoons gezien, zo blijkt uit het onderzoek. Opvallend is dat op een buitenlandse markt ruim 80% van de Nederlanders op producten afdingt. Terwijl men dit op een Nederlandse markt achterwege laat. Slechts 28% van de ondervraagden doet aan afdingen op een Nederlandse markt. De meerderheid (65%) geeft aan nooit af te dingen in op de Nederlandse markt.

Dat Nederlanders meer geld zouden uitgeven aan fooien in het buitenland is onzin. Ruim 65% van de ondervraagden geeft aan niet meer te besteden aan fooien op een buitenlands terras. Slechts 20,4% van de ondervraagden geeft aan wel hogere fooien te geven op het terras in het buitenland. Een klein percentage (6,4%) geeft nooit fooien. Jezelf verstaanbaar maken op het buitenlands terras blijkt geen groot probleem. Een ruime meerderheid van 52% geeft aan dat Engels doorgaans de taal is waarmee men uit de voeten kan. 30% geeft zelfs aan de taal van het vakantieland te kunnen spreken. 15% wapent zich met een woordenboek op zak en geeft aan daar een heel eind mee te komen.

Thuisfront wordt niet vergeten

Nederlanders zijn gulle gevers als het gaat om de besteding aan souvenirs. Het grootste percentage van de ondervraagden (27%) geeft maar liefst meer dan 30 euro uit aan souvenirs. 26% van de ondervraagden geeft tussen de 20 en 30 euro uit aan souvenirs. Een percentage van 22% geeft tussen de 10 en 20 euro uit aan cadeaus voor de thuisblijvers. De meest populaire souvenirs zijn een lekkernij die typisch is voor het vakantieoord. Daarna zijn gadgets als een poster of een beeldje het meest populair. Ook kleding en CD's met muziek die karakteristiek is voor het vakantieoord zijn geliefde souvenirs. Het thuisfront wordt dus niet vergeten door de vakantieganger. Bijna 50% van de ondervraagden sms-t of belt zelfs 1 tot 2 keer per week met de thuisblijvers. Ruim 40% van de vakantiegangers stuurt altijd een ansichtkaart vanaf het vakantieadres.

Over Kortingswinkel.nl
Kortingswinkel.nl, de grootste aanbiedingensite van Nederland, werd in 2000 opgericht en heeft sindsdien een constante groei doorgemaakt. Kortingswinkel.nl koopt vooral partijen in, die tegen zeer scherpe prijzen aan de consument worden aangeboden. De omzet is in het eerste halfjaar van 2005 verdubbeld.




Ingezonden persbericht