Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 29 juli 2005

Lagere accijns voor biodiesel is goed voor Nederlandse concurrentiepositie

Transport en Logistiek Nederland juicht het toe dat de regering overweegt om volgend jaar het gebruik van biodiesel te stimuleren door een accijnsverlaging voor dat type brandstof door te voeren. Zeker in deze tijd met zeer hoge dieselprijzen is dit een goede maatregel om de economische bedrijvigheid te ondersteunen. Wel benadrukt TLN dat het hier om een absolute accijnsverlaging moet gaan, die niet gepaard gaat met een hogere accijns op gewone diesel. Algemeen directeur Ron van t Schip van TLN: Dan spannen we het paard achter de wagen.

TLN noemt biodiesel een mogelijkheid om de Nederlandse vervoerssector binnen Europa sterker te maken en wellicht de lage rendementen te verhogen. Van t Schip: Waarom kent Duitsland wel een lage accijns voor biodiesel en Nederland nog altijd niet? Biodiesel is goed voor onze concurrentiepositie, want goedkoper, en het milieu heeft er baat bij. In Duitsland is biodiesel een groot succes.

Wel vindt TLN dat de overheid én de oliemaatschappijen meer moeten doen om de sterk gestegen brandstofprijzen op een aanvaardbaar niveau te stabiliseren. Met een verwijzing naar de sterk gestegen miljardenwinsten van de oliemaatschappijen stelt Van t Schip dat de problematiek gezamenlijk moet worden aangepakt: Ook de oliemaatschappijen moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Door de hoge prijzen komt de Nederlandse economie nog moeilijker uit het dal. Daarnaast roept TLN de overheid op serieus werk te maken van een instrument als een brandstofstabilisator. Door de accijns bij hoge brandstofprijzen te verlagen en bij lagere brandstofprijzen te verhogen ontstaat er meer rust en zekerheid, zonder dat de overheid inkomsten hoeft mis te lopen.

Bel voor meer informatie naar de afdeling Communicatie, Rick Ohm, 079-3636208, 06 51808418