Onderzoek HP: hotels en restaurants fungeren als 'tweede kantoor' voor MKB

Nederlandse MKB is het meest onderweg

UTRECHT, 11 augustus 2005 - Werknemers van kleine en middelgrote bedrijven in Europa zijn vaak onderweg: 71 procent van hen heeft de afgelopen 12 maanden een zakenreis gemaakt, aldus een onderzoek van Benchmark Research onder 500 MKB-bedrijven in België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Dit onderzoek is gehouden in opdracht van HP. Het Nederlandse MKB is het meest onderweg: 66 procent van de respondenten geeft aan geregeld zakenreizen te maken, gevolgd door de Belgen met 41 procent. In Duitsland en in het Verenigd Koninkrijk geeft 33 procent aan geregeld zakenreizen te maken en in Frankrijk wordt met 31 procent het minst gereisd. De vraag is nu hoe zij onderweg productief blijven. Om de zakenreiziger te helpen om het maximale uit hun reis te halen, zetten HP en Intel zogeheten HP GO! Mobile supportteams in, om van 9 tot 12 augustus 2005 in het centrum van Amsterdam Internettoegang te bieden. In deze periode zorgt de WiFi Mesh Operator Hotspot Amsterdam voor de draadloze verbindingen. Wanneer mensen de weg willen weten, op zoek zijn naar een restaurant of hun e-mail willen lezen, kunnen zij daarvoor terecht bij de HP GO! Mobile supportteams. Er zijn ook centraal 'tweede kantoren' ingericht; in café Werck op de Prinsengracht 277, in de Ierse pub St. James's Gate aan het Rembrandtplein, als ook in café Hoopman aan het Leidse Plein. Hier kan het publiek binnenlopen en vragen stellen, WiFi beveiligingstips krijgen en een gratis HP 12 Mobiele oplossingen-gids ontvangen, inclusief 4 dagen gratis toegang tot het netwerk van Hotspot Amsterdam.

Productiever onderweg door ontspanning
Uit het onderzoek blijkt verder dat de meerderheid van de respondenten (59 procent) zelf hun zakenreis plant en boekt. Het is daarom verrassend dat meer dan de helft aangeeft dat het hun productiviteit ten goede zou komen als zij tijdens hun zakenreis meer tijd zouden hebben voor wat ontspanning en toeristische uitstapjes. 34 procent zegt dat dit hun productiviteit aanmerkelijk zou verhogen; het hoogste percentage (47 procent) werd in Frankrijk genoteerd. Op de vraag of zij het zouden waarderen om op langere zakenreizen meer tijd te hebben voor toeristische uitstapjes en ontspanning, antwoordt 55 procent dat zij dat wel zouden willen, maar dat er zelden tijd voor is. Van de Nederlandse respondenten geeft 24 procent aan dat al te doen, terwijl 33 procent aangeeft dat graag te willen maar er zelden tijd voor te hebben; 20 procent geeft aan het wel te willen, maar dat het afhankelijk is van de dagen waarop zij reizen. Slechts 12 procent van de Duitse respondenten neemt extra tijd voor ontspanning op zakenreizen, 52 procent geeft aan dat wel te willen maar er zelden tijd voor te hebben.

Tweede kantoor voor het MKB
Als er zoveel MKB'ers op pad zijn, waar werken zij dan? De voorkeurs-locaties voor de grote meerderheid van de respondenten(67 procent) is de hotelkamer, waar de Internetverbinding voor zakenreizigers meestal te vinden is. Restaurants en cafés komen op de tweede en derde plaats (respectievelijk 8 en 6 procent), terwijl de wachtruimten op luchthavens het minst populair zijn (4 procent). Maar dit zou snel kunnen veranderen, zeker in Amsterdam, waar een WiFi-netwerk voor het gehele centrum het mogelijk maakt dat vrijwel elke locatie als mobiel kantoor kan fungeren. En de respondenten zien veel in deze mogelijkheid: 86 procent zegt dat het tot stand brengen van veelomvattende WiFi-informatieservices in grote Europese steden belangrijk is voor toekomstige zakenreizigers om de tijd die zij vrij hebben optimaal te benutten. Bijna de helft van de respondenten denkt dat zij zouden uitgaan in de buurt waar zij verblijven tijdens hun zakenreis, als zij daarover draadloos informatie zouden ontvangen op hun PDA of laptop. In Frankrijk zegt de meerderheid dit (54 procent), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (46 procent) en België (41 procent). Als antwoord op de vraag of zij zouden uitgaan zegt slechts 24 procent van de Nederlanders 'ja, beslist', maar deze score schiet omhoog tot 49 procent voor het antwoord 'ja, waarschijnlijk'. In Duitsland liggen deze percentages nog wat hoger, met respectievelijk 34 procent en 53 procent.



Ingezonden persbericht