Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

Er is vandaag geen persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering.


1. Geld voor schoolgebouwen vrijgegeven
Het college stelt geld beschikbaar voor de tijdelijke huisvesting van het Christelijk Gymnasium en het St. Bonifatiuscollege. Voor beide scholen worden op dit moment nieuwe gebouwen neergezet of verbouwingen uitgevoerd. Ondertussen maken de scholen gebruik van tijdelijke huisvesting. In het eerste kwartaal van 2006 wordt het St. Bonifatiuscollege opgeleverd en is de tijdelijke huisvesting aan de Ina Boudier Bakkerlaan niet meer nodig. Het Christelijk Gymnasium verhuist waarschijnlijk eind 2006 gedeeltelijk naar de Laan van Puntenburg 2, waar nu al basisschool De Twijn zit. Een groot deel van het gebouw wordt nu niet gebruikt. DIt deel wordt verbouwd en gerestaureerd om het geschikt te maken voor gebruik door het Christelijk gymnasium. Het college heeft ook een krediet vrijgegeven om een plan voor de verbouwing op te laten stellen door een architect. Na de verbouwing en restauratie gaan De Twijn en het Christelijk Gymnasium samen het gebouw aan de Laan van Puntenburg gebruiken. De verbouwingen en verhuizingen horen bij de uitvoering van het Masterplan Voortgezet Onderwijs, dat er op is gericht om het aanbod van voortgezet onderwijs in de stad te verbeteren en beter te spreiden.


2. Europees geld naar Vorstelijk Complex en Makelaar arbeidsmarkt Er komt ¤ 800.000 Europees geld beschikbaar voor het project Vorstelijk Complex en ¤ 100.000 voor het project Makelaar Arbeidsmarkt. Het geld is afkomstig uit het Europese Doelstelling 2 (D2) programma, dat zich richt op economische structuurversterking, sociale samenhang, leefbare wijken en een betere zelfredzaamheid van de bewoners. Utrecht is één van negen Europese steden die mee doen aan dit programma met de Westflank: Zuilen, Ondiep, Pijlsweerd, Kanaleneiland, Lage Weide, Halve Maan en delen van Overvecht en Leidsche Rijn. Het geld voor het D2 programma komt uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).

Het Vorstelijk Complex is de verbouwing van de Christina- en Beatrixschool tot een sociaal-cultureel centrum. De bedoeling is om hier een multifunctionele voorziening te maken waar wijkbewoners terecht kunnen voor sociale en culturele activiteiten. Het Vorstelijk Complex bestaat uit twee monumentale panden, de twee voormalige scholen uit circa 1930, die gerenoveerd en opgeknapt worden. In deze panden komt de wijkwelzijnsorganisatie PORTES. Het wijkwelzijnswerk in deze wijk bedient per week circa 1100 personen, waaronder 600 ouderen, 100 vrouwen speciaal voor het vrouwenwerk, 250 volwassenen en 150 jongeren. Daarnaast komt er een nieuw theatergebouw dat door de amateurkunst-stichting ZIMIHC wordt geëxploiteerd. Met 200 zitplaatsen krijgt het theater een regionale uitstraling.

ZIMIHC en PORTES gaan in het Vorstelijk Complex intensief samenwerken, zodat een multifunctionele accommodatie ontstaat waar volop ouderen en jongeren in de wijk gebruik van kunnen maken. Er zit schot in Het Vorstelijk Complex: de Europese aanbesteding voor de architect is de deur uit. Dit is een mijlpaal omdat het project jarenlang maar niet uit de planfase kwam. Volgens de huidige planning kan in de zomer van 2006 een bouwvergunning worden aangevraagd.

Dat de ¤ 800.000 Europees geld beschikbaar komt, is een mooie opsteker maar het is geen 'extra' geld; er is in het project al rekening mee gehouden, als onderdeel van het budget.

Met het project Makelaar Arbeidsmarkt wil de gemeente Utrecht de afstemming van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt verbeteren. Werkgevers in de regio Utrecht kunnen gebruik maken van een vacatureservice die ze zowel telefonisch, per e-mail als via internet kunnen benaderen met concrete vacatures. Daar komt een team van ingehuurde 'makelaars', wervingsdeskundigen die ruime ervaring hebben met professionele, commerciële werving. Die gaan samen met intercendenten van het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) werken aan de koppeling van vraag en aanbod. De klant tevreden stellen is een belangrijk doel. Daarom krijgt de werkgever ook als er geen CWI-kandidaat voorhanden is, de mogelijkheid om de vacature openbaar te maken via de gecombineerde inzet van media zoals lokele pers en een website. Verder is er op de website ook allerlei algemene arbeidsmarktinformatie te vinden. De wervingsdeskundigen kunnen 'onvervulbare vacatures' ook actief opsporen.

Bij het project Makelaar Arbeidsmarkt staat de vraag van de (MKB-)werkgever ofwel de vacature centraal. De wensen van de werkgever zijn uitgangspunt bij het zoeken naar een passende invulling met werkzoekenden die zich bij het CWI hebben ingeschreven. Recent onderzoek van de Raad voor Werk en Inkomen laat zien dat een 'vraaggerichte' benadering zijn vruchten afwerpt. Project Makelaar Arbeidsmarkt gaat in oktober van start.


3. Winkelcentrum Overkapel veiliger: Europees project levert resultaat Het project Overkapel heeft het gewenste resultaat opgeleverd: omwonenden en bezoekers van winkelcentrum Overkapel voelen zich veiliger. Het college heeft de Europese Doelstelling 2 (D2) subsidie aan het project definitief vastgesteld. Het project duurde van november 2001 tot en met december 2004. Overlastgevende en criminele jongeren zijn individueel aangepakt, waarbij jongerenwerk, politie en justitie samenwerkten. Ook was er een Marokkaanse oudercoach actief met opvoedingsondersteuning. De winkeliers hebben samen met de politie, de gemeente en de eigenaar van het winkelcentrum gewerkt aan veiligheid in en om de winkels. Gelijktijdig is, in een ander project, de openbare ruimte verbeterd. Uit de eindevaluatie blijkt dat de veiligheid objectief is verbeterd (minder criminialiteit) en dat de gebruikers van het winkelcentrum zich ook veiliger voelen.

De kosten van het project (¤ 325.000) waren lager dan begroot (¤ 365.000). De Europese subsidie bedraagt de helft van de projectkosten. Het project is uitgevoerd in het kader van het programma Economische Structuurversterking Westflank Utrecht, waarvoor Utrecht een Europese D2-subsidie heeft ontvangen. Dankzij de toegenomen veiligheid van winkelcentrum Overkapel is ook de economische functie verbeterd, waardoor werkgelegenheid behouden blijft.


4. Geen evenementenvergunning voor autovrije zondag Milieudefensie krijgt geen toestemming om in Utrecht op 18 september de autovrije zondag grootschalig invulling te geven. De vereniging had hiervoor een evenementenvergunning aangevraagd bij diverse gemeenten. De onbedoelde neveneffecten zijn dermate zwaar dat het college de vergunning niet kan verlenen. Milieudefensie vroeg vergunning voor het afsluiten voor gemotoriseerd verkeer van een aantal hoofdwegen. In de praktijk zou dit betekenen dat de gehele ringweg om Utrecht die dag zou zijn afgesloten.

Zowel bewoners als organisaties hebben gewezen op de overlast die dit zou veroorzaken. Busvervoerbedrijven wijzen op de ernstige belemmering van het openbaar busvervoer. Ook gehandicapten en ouderen die afhankelijk zijn van speciaal vervoer, zouden het gebied niet meer in of uit kunnen. Verder zou taxivervoer in de stad niet mogelijk zijn en wordt ziekenbezoek bemoeilijkt omdat een aantal ziekenhuizen in het afgesloten gebied ligt. Ten slotte kan de openbare orde juist die dag in het geding komen als voetbalsupporters voor de wedstrijd FC Utrecht - Vitesse het voetbalstadion en - na afloop - de binnenstad willen bereiken.

Een autovrije dag kan een rol spelen in het milieubeleid om luchtverontreiniging tegen te gaan. Het college ondersteunt voorstellen voor een concrete invulling van deze dag, maar openbaar vervoer als alternatief voor autoverkeer is ook een passende milieumaatregel. De nu voorgestelde aanpak van een autovrije dag belemmert het openbaar vervoer ernstig. Het college stelt vast dat het belang van openbaar vervoer zwaarder weegt dan het belang van een activiteit die neerkomt op het afsluiten van vitale wegen. Net als vorige jaren kunnen wel initiatieven van bewonersgroepen worden ingediend. Het college zal deze bij de aanvraag voor de vergunning beoordelen.