Provincie Gelderland

|                                            |Nr.   |2005-544       |
|                                            |Arnhem|23 augustus    |
|                                            |,     |2005           |
Op basis nieuw Besluit luchtkwaliteit 2005 Gelders college actief bij aanpak problemen luchtkwaliteit

De gezondheid van de Gelderse inwoner weegt zwaar voor het college van Gedeputeerde Staten (GS). In het licht van de huidige discussies over luchtkwaliteit willen GS de effecten van het Besluit Luchtkwaliteit op provinciale projecten, procedures en economische ontwikkeling goed in kaart brengen. Dit blijkt uit de eerste Statennotitie over de luchtkwaliteit, die GS vandaag hebben vastgesteld. Hierin worden de gevolgen op dit moment voor Gelderland beschreven van het nieuwe Besluit luchtkwaliteit 2005 en aangegeven welke maatregelen Gedeputeerde Staten van plan zijn te nemen. Zo worden knelpunten geïnventariseerd bij bestaande infrastructuur om maatregelen te kunnen uitwerken ter verbetering van de situatie, wordt het gebruik van schone motorvoertuigen bij openbaar vervoer gestimuleerd en zal het eigen wagenpark van de provincie worden voorzien van roetfilters. Het bestaande Gelders Platform Milieu en Lucht, waarin samen met gemeenten de luchtkwaliteit in kaart wordt gebracht en maatregelen worden besproken om de lokale luchtkwaliteit te verbeteren, zal worden geïntensiveerd. Ten slotte pleit Gelderland ook voor een nationaal bestuursakkoord zodat de overheden met een gezamenlijke aanpak van de problemen met luchtkwaliteit komen. Op woensdag 14 september wordt de notitie besproken in de gezamenlijke commissies voor Economie en Milieu, Verkeer en Water en Ruimtelijke Ordening.

GS nemen het initiatief om op die terreinen die onder hun bevoegdheid vallen concrete acties te ondernemen. Zoals bij de planning en aanleg van provinciale (rond)wegen en aanpassingen binnen de bestaande infrastructuur. Bestaande knelpunten (in relatie tot luchtkwaliteit) worden nader geïnventariseerd. Eind 2005 moet deze inventarisatie zijn afgerond. Op basis hiervan zullen wij voor een aantal locaties maatregelen uitwerken om de situatie te verbeteren. Een mogelijke maatregel, die een positieve invloed op de luchtkwaliteit heeft, is bijvoorbeeld het verbeteren van de doorstroming op provinciale wegen.

Luchtkwaliteit speelt ook een rol in het openbaar vervoer. Als subsidie- en concessie-verlener kan de provincie eisen stellen op het gebied van luchtkwaliteit. In zowel het Gelders Milieu Plan als het Provinciaal Verkeer en Vervoer Plan staat dat gestreefd wordt naar het versneld toepassen van milieumaatregelen op bussen (roetfilters en aardgasmotoren). In de nieuwe concessievoorwaarden (concessies vanaf 2009) worden voorwaarden voor schone brandstoffen opgenomen. Daarnaast wil het college in de gesprekken met vervoermaatschappijen afspraken proberen te maken over versnelde invoering van schonere voertuigen.

Ook het gebruik van schone brandstoffen voor motorvoertuigen wordt gestimuleerd. Als voorbeeld zal het eigen wagenpark van de provincie zo snel mogelijk worden aangepast.

Overige voorstellen
Ruimte zoeken voor wonen en werken in Gelderland is een zaak van gemeenten, regio's en provincie samen. De in regio's samenwerkende gemeenten zullen samen met de provincie voorstellen zoeken voor zoekzones voor wonen en werken (nieuwe bouwlocaties). Deze worden vervolgens in een streekplanuitwerking vastgesteld. GS zullen geen streekplanuitwerking voor een zoekzone vaststellen als op voorhand kan worden ingeschat dat normeringen uit het Besluit Luchtkwaliteit stedelijke ontwikkelingen daar niet mogelijk maken. Situaties waar door aanvullende maatregelen mogelijk toch voldaan kan worden aan het Besluit luchtkwaliteit 2005, zullen als voorwaardelijke zoekzone in de streekplanuitwerking worden vastgelegd. Dat betekent dat de gemeente bij het opstellen van het bestemmingsplan zal moeten aantonen, dat de ontwikkelingen passen binnen de luchtkwaliteitsnormen. Met lokale ontwikkelingen binnen bestaand bebouwd gebied zal de provincie zich veelal niet bemoeien. Dat betekent dat gemeenten zelf ervoor verantwoordelijk zijn om die te toetsen aan de luchtkwaliteitsnormen.

Binnen de steden of het stedelijk gebied is het probleem van luchtverontreiniging het grootst. Samen met de gemeenten wil het provinciaal bestuur het probleem in beeld brengen. Het is dan de bedoeling dat er een gezamenlijk programma van maatregelen wordt opgesteld, richtinggevend voor de invulling van de afzonderlijke ruimtelijke plannen. Via het Gelders Platform Milieu en Lucht, een ambtelijk overlegorgaan, wordt met de Gelderse gemeenten gesproken over het opstellen en verbeteren van luchtrapportages, het onderbouwen van ruimtelijke plannen voor het aspect lucht en het nemen van maatregelen om de lokale luchtkwaliteit te verbeteren. De provincie wil dit extra stimuleren.

Twee keer is vanwege het aspect luchtkwaliteit een provinciale milieuvergunning vernietigd door de Raad van State. Ook in de toekomst zijn bij vergunningen voor nieuwe activiteiten of installaties wellicht problemen met luchtkwaliteit te verwachten. Een grove inschatting is dat het misschien om meer dan de helft van de nieuwe vergunningaanvragen zal gaan. Ook bij bestaande bedrijven worden problemen verwacht, met name daar waar de 'milieugebruiksruimte' al helemaal is opgevuld. Nieuwe emissies kunnen alleen worden toegestaan als daar een vermindering van bestaande activiteiten tegenover staat. Dat betekent dat bedrijven maatregelen moeten treffen die normaal gesproken niet van ze geëist zouden worden vanwege onder andere de onevenredig hoge kosten. In oktober 2007 moeten bedrijven die onder de IPPC-richtlijn vallen (een Europese richtlijn over een hoog niveau van bescherming van het milieu) aan de aangescherpte Nederlandse emissierichtlijnen (NeR) voldoen. Overige bedrijven krijgen tot oktober 2010 de tijd. Het dagelijks bestuur van de provincie verwacht dat, als de huidige termijnen voor de revisie van vergunningen wordt gevolgd, ongeveer 11 'IPPC-bedrijven' oktober 2007 niet aan de voorwaarden kunnen voldoen en 18 anderen oktober 2010 niet. Dat betekent een extra inzet om dit toch te halen.

Voor bijna alle nieuwe rondwegen zijn globale luchttoetsen uitgevoerd die per project op hoofdlijnen de situatie met betrekking tot de luchtkwaliteit in beeld brengen. Hieruit blijkt de saldo-benadering toepasbaar. De in het Besluit luchtkwaliteit 2005 opgenomen salderingsmethode maakt het mogelijk plannen uit te voeren die de luchtkwaliteit plaatselijk iets verslechteren onder de voorwaarde dat de luchtkwaliteit elders aanzienlijk wordt verbeterd. Begin 2006 zijn de Milieueffectrapportages voor de rondwegen klaar waarbij het aspect lucht uitgebreid aan de orde komt (zie voor bijlage 5 onder '

Provincie Gelderland