Ingezonden persbericht


Meer kunst in het basisonderwijs:

CBK Rotterdam en Pabo Hogeschool Rotterdam tekenen convenant

Het Centrum Beeldende Kunst in Rotterdam en de Pabo van de Hogeschool Rotterdam hebben meer dan drie jaar gewerkt aan een meerjarig kunsteducatietraject voor Pabostudenten. Na een positieve evaluatie, hebben beide initiatiefnemers besloten deze leergang permanent op te nemen in het Pabo onderwijs. Dit vanuit de gedachte dat je met kunst en cultuur jong moet beginnen en de basisschool daarvoor dus de aangewezen plek is. Pabostudenten zijn bij uitstek de cultuuruitdragers van de toekomst. Dit curriculum geeft Paboleerlingen vaardigheden om keuzes te maken uit het cultuuraanbod, om cultuurbeleid in school op te zetten en om zelf lesmateriaal te maken. De samenwerking tussen CBK en Pabo wordt op 29 augustus geformaliseerd wanneer beide directies een convenant tekenen. Daarmee spreken ze af de komende jaren samen verder te werken aan het curriculum kunsteducatie. Deze mijlpaal wordt gevierd met een lunchdebat over kunsteducatie met mensen van de opleiding en andere culturele instellingen in Rotterdam.

Het curriculum zoals CBK en de Pabo dat nu ontwikkeld hebben, is gestoeld op de ervaringen van de studenten die de afgelopen drie jaar hieraan meededen. Alle studenten van de hogeschool hebben in hun studie via het CBK kunstenaars op hun atelier bezocht, tentoonstellingen en theatervoorstellingen bekeken, kunstroutes in de stad afgelegd, de culturele omgeving van de scholen in kaart gebracht en samen met kunstenaars aan lesmateriaal gewerkt. De studenten hebben het programma zeer positief ervaren en zijn enthousiast geraakt over het Rotterdamse kunst- en cultuuraanbod. Vooral de bezoeken aan kunstenaars waren voor de studenten een eye-opener. Theorie en ervaringen zijn gebundeld in de publicatie 'Ruimte voor verwondering en verbeelding', geschreven door CBK en Hogeschool Rotterdam, waar op 29 augustus een eerste exemplaar van gepresenteerd wordt.