AutoRai

Print

Mitsubishi-equipes overleven âveldslagâ in Rally van Duitsland

(8/29/2005)
Gigi Galli scoort in de Rally Deutschland zijn beste WRC-resultaat ooit. En dat na zijn huiveringwekkende crash in de rally van Finland. Hij hield het hoofd koel in de gevaarlijke, sterk wisselende omstandigheden in het stroomgebied van de Moezel, maar gaandeweg kreeg hij meer zelfvertrouwen in wat pas zijn tweede asfaltrally in de Lancer WRC05 was.

Galli is dus terug. En het lijkt erop dat hij mag blijven. Want de uiterst getalenteerde â maar ook nogal temperamentvolle â Galli deed precies wat Mitsubishi Motor Sports directeur Isao Torii van hem verlangde; de rally rustig opbouwen, geen onnodige risicoâs nemen en geen fouten maken. Een foutje is immers zo gemaakt in de rally van Duitsland. Elke dag zijn de omstandigheden compleet anders, het veranderlijke weer is altijd een factor en achter bijna elke bocht loert gevaar in de vorm van een overgang naar ander plaveisel, een versmalling of een zogenaamde âhinkelsteinâ (een betonnen tankgeleider, waar Petter Solberg al eens kennis mee maakte). En als zelfs (rallywinnaar) Sebastien Loeb af een toe een foutje maakt, dan moeten de omstandigheden heel erg tricky zijn. Harri Rovanpera gaf dat ook volmondig toe: âHet is moeilijk om me aan te passen aan asfalt en hier is het helemaal lastig.â De oude rot - die sinds San Remo 2002 geen echte asfaltrally meer had gereden - vond de auto hier en daar wat te veel stuiteren en was misschien aanvankelijk wel een beetje te voorzichtig met de banden.

Climax op laatste rallydag
Via het lieflijke rivierdal met zijn (moezel)wijngaarden en het militaire oefenterrein met zân âpatzerplatteâ en de roemruchte âhinkelsteineâ bereikt de rally een climax op de wat vloeiender wegen in het Saarland. Galli probeerde uiteraard niet teveel op het randje te rijden, maar raakte min of meer onverhoeds verzeild in een gevecht om de 5^e plaats met Roman Kresta. Deze strijd dreef Galli tot achtereenvolgends een snelste en een tweede snelste tijd om de strijd dusdoende in zijn voordeel te beslechten. âDit geeft me enorm veel zelfvertrouwen. Het voelt alsof er een tweede fase in mijn carrière is aangebroken en we hebben ook als team weer een stap vooruit gemaakt. Ik had nooit gedacht dat deze rally zo goed zou gaan!â

Technisch directeur Roger Estrada was zeer content met de betrouwbaarheid van de autoâs: âWe kijken vol vertrouwen uit naar de rally GB en we staan op maximum attack â¦â