Gemeente Westervoort

week 34 voor de editie van 24 AUGUSTUS 2005 Gemeentehuis gesloten

In verband met het jaarlijkse personeelsuitje is het gemeentehuis op vrijdag 9 september 2005 de gehele dag gesloten.

Deelnemers bedankt!

De gemeente Westervoort bedankt alle verenigingen/personen die hebben meegedaan aan het FLASH!-parcours. Het was een geslaagde actie!

Op 29 juli 2005 is geboren: Summer Eden Faith Peeters, dochter van M.D.G. Peeters en D. van den Anker.
Op 15 augustus 2005 is geboren: Feline Aimee Mes, dochter van W.J. Mes en S. Wunderink.
Bouwaanvraag:

- IJsseldijk 26, plaatsen erfafscheiding

Sloopmelding

- De Gemeint 2, sloop asbest golfplaten
Verleende bouwvergunning:

- Pals 23, interne verbouwing woning
Voorgenomen vrijstelling:

- verbouw/uitbreiding woning, St. Willebrorduslaan 6 Het bouwplan is strijdig met het bestemmingsplan. Voor het bouwplan is vrijstelling mogelijk op basis van artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
Inzage van het bouwplan kan vanaf 25 augustus tot 22 september 2005 bij de afdeling Publiekszaken, op werkdagen van 8:30 - 12:30 uur en op afspraak tussen 14:00 - 16:00 uur. Binnen de genoemde termijn van 4 weken kan een ieder zijn of haar zienswijze bekend maken bij burgemeester en wethouders.
Vergadering Welstand:
Vindt in principe om de 2 weken plaats in elke even week op dinsdagmiddag vanaf 13.30 uur.
Op de maandag daarvoor kunt u de agenda inzien bij de afdeling Publiekszaken.

Meer informatie over de aanvragen kunt u krijgen bij de afdeling Ruimte & Samenleving,
tel. 3179531.
Voor de hieronder genoemde activiteiten zijn de benodigde ontheffingen, vergunningen en toestemmingen verleend: Ontheffing verleend aan de heer Wieleman, artikel 35 Drank-en Horecawet voor het verstrekken van zwak-alcoholische drank op 3 september 2005 tijdens het pleinfeest Kloosterdreef van 12.00 uur tot 24.00 uur.

Heeft u bezwaar?
Bent u het niet eens met één van de verleende vergunningen , dan kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken bezwaar maken door een bezwaarschrift in te dienen bij het college van besluit is bekendgemaakt bij de aanvrager.
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. De indiener van een bezwaarschrift kan, als er gelet op de betrokken belangen sprake is van spoed, tevens een voorlopige voorziening (zoals schorsing) aanvragen bij de voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM te Arnhem. Hiervoor moet u griffierecht betalen. De griffier van de rechtbank kan u over deze kosten informeren.

De Ganzenpoel, 8e partiële herziening

Burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort maken ter voldoening aan het bepaalde in artikel 23 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening bekend, dat met ingang van 25 augustus 2005 gedurende zes weken het ontwerp van het bestemmingsplan De Ganzenpoel, 8e partiële herziening voor iedereen ter inzage ligt.
De 8e partiéle herziening van het bestemmingsplan De Ganzenpoel heeft tot doel de bouw van één woning mogelijk te maken aan de Die Denweide (perceel naast Heilweg 142).

Het ontwerpbestemmingsplan ligt bij de receptie van het gemeentehuis.

U kunt de stukken inzien:

- zonder afspraak op alle werkdagen van 08.00 uur - 12.30 uur, op woensdag van 14.00 uur 16.00 uur en op maandag van 18.00 uur - 20.00 uur;

- op afspraak op overige dagen van 14.00 uur - 16.00 uur en op maandag van 20.00 uur 21.00 uur.

Gedurende de genoemde termijn van zes weken kan een ieder schriftelijk of mondeling gemotiveerd zijn zienswijze kenbaar maken bij de gemeenteraad van Westervoort, Postbus 40 te 6930 AA Westervoort.

Bestemmingsplan De Waaij

Burgemeester en wethouders maken op grond van artikel 26 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, afdeling 3.4 en artikel 3.40 van de Algemene wet bestuursrecht het volgende bekend.

Op 27 juni 2005 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan De Waaij vastgesteld. Dit plan voorziet in de bouw van woningen ten noorden van het oude openluchtzwembad aan de Rijndijk.
Bij de vaststelling zijn wijzigingen aangebracht ten opzichte van het ontwerp, zoals dat voor een ieder ter inzage heeft gelegen. Het gaat daarbij om:

- een nadere uitwerking van de tekst in Hoofdstuk 8;
- het opnemen van een beperking t.a.v. het gebruik en de breedte van de langzaamverkeersroute rond de plas door Artikel 9, lid A onder 2b te wijzigen;

- aanpassing van de plangrens ter hoogte van de percelen Paepestraat 14, De Weem 16 en De Weem 18 zodat de privé-percelen buiten het plan De Waaij liggen;

- aanpassing van de plankaart ter plaatse van het perceel Rijndijk 25 naar de meest recente kadastrale grenzen van eigendom;
- aanpassing van de maximale goothoogte bij de te realiseren dijkwoningen en de woningen op de percelen Rijndijk 23 en 25, vanwege de na te streven karakteristiek ter plekke;

- Een aantal tekstuele aanpassingen, vanwege nader uitgevoerd onderzoek en/of incorrectheid (deze aanpassingen zijn specifiek genoemd in het raadsvoorstel en besluit welke eveneens ter inzage ligt.)

Van 25 augustus tot 22 september 2005 liggen het raadsbesluit en het vastgestelde bestemmingsplan met bijlagen voor een ieder ter inzage bij de receptie van het gemeentehuis. U kunt inzage krijgen op elke werkdag van:
a. 08.00 - 12.30 uur (zonder afspraak);
b. 14.00 - 16.00 uur (op afspraak; op woensdagmiddag zonder afspraak) en
c. 18.00 - 20.00 uur (elke maandagavond tijdens de avondopenstelling van het gemeentehuis).

Tijdens deze periode van vier weken kan:

- degene, die op tijd een reactie (zienswijze) bij de gemeenteraad heeft ingediend;

- een belanghebbende, die aantoont daartoe redelijkerwijs niet in staat te zijn geweest en

- een ieder, die het niet eens is met de bij de vaststelling aangebrachte wijzigingen,
schriftelijk en gemotiveerd een reactie (bedenking) tegen het raadsbesluit/bestemmingsplan indienen. Een reactie moet u richten aan het college van gedeputeerde staten van Gelderland, Postbus 9090, 6800 GX Arnhem.

Exploitatievergunning Mini Resto la Promenade

De burgemeester heeft van de heren Hartendorf en Ozin een verzoek ontvangen om een vergunning op grond van artikel 2.3.1.2 van de Algemene plaatselijke verordening (APV) voor het exploiteren van een Mini Resto met terras aan het Dorpsplein 106 in Westervoort.

De aanvraag en de ontwerpvergunning liggen gedurende een periode van 2 weken, van 23 augustus tot en met 7 september 2005 voor een ieder ter inzage bij de receptie van het gemeentehuis. U kunt inzage krijgen op elke werkdag van:
a. 08.00 - 12.30 uur (zonder afspraak);
b. 14.00 - 16.00 uur (op afspraak; op woensdagmiddag zonder afspraak) en
c. 18.00 - 20.00 uur (elke maandagavond tijdens de avondopenstelling van het gemeentehuis).

Binnen de periode van ter inzage legging hebben belanghebbenden de mogelijkheid hun zienswijzen kenbaar te maken aan de burgemeester. Deze zienswijzen betrekt de burgemeester bij zijn definitieve besluit.

Meer informatie kunt u krijgen bij mevrouw M. Roelofs van de afdeling Publiekszaken, telefoon (026) 3179237, bereikbaar op maandag, dinsdag en donderdag.

Bekendmaking definitieve vergunning wet milieubeheer

Burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort maken ingevolge het bepaalde in artikel 3.11 van de Algemene wet bestuursrecht bekend, dat zij op 20 juli 2005 de beschikking hebben vastgesteld op de daartoe strekkende aanvraag van:

- Stichting kinderboerderij Westervoort, Brullenweide 88 Westervoort. De aanvraag betreft een oprichtingsvergunning voor een familieboerderij op het perceel Brullenweide 88 te Westervoort.
- H.J. Achterkamp, Rijndijk 10 te Westervoort. De aanvraag betreft een oprichtingsvergunning van een agrarisch bedrijf met als activiteiten akkerbouw en het houden van rundvee (jongvee), schapen en paarden.

De beschikkingen zijn ten opzichte van de ontwerpbeschikkingen niet gewijzigd. De beschikkingen en de terzake zijnde stukken, liggen in het gemeentehuis, Dorpsplein 1 te Westervoort met ingang van 25 augustus tot en met 5 oktober 2005 ter inzage tijdens de openingstijden van het gemeentehuis en na telefonische afspraak.

Tegen deze beschikkingen kan tot en met 5 oktober 2005 beroep worden ingesteld door:

- degene die bedenkingen hebben ingebracht tegen het ontwerp van het besluit;

- de adviseurs die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het nemen van het besluit, ten opzichte van het ontwerp daarvan, zijn aangebracht;

- belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen bedenkingen te hebben ingebracht tegen het ontwerp van het besluit. De beschikking wordt na afloop van de beroepstermijn van kracht, tenzij voor deze datum beroep is ingesteld en een verzoek is gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening. Het beroepschrift moet worden gericht aan de Raad van State, afdeling bestuursrechtspraak, Postbus 20019, 2500 EA 's-Gravenhage.
Het verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de voorzitter van genoemde afdeling. Bij het verzoek dient een afschrift van het beroepschrift te worden gevoegd.

Verkeersbesluiten

Het Geerken
De heer H. Wijnberg, Het Geerken 304 heeft voor een te organiseren buurtfeest verzocht om een gedeelte van Het Geerken, gelegen tussen de huisnummers 288 t/m 300 ( even) af te sluiten voor alle verkeer behalve voetgangers.
Besloten is om tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen. Vanaf zaterdag 10 september 2005 om 10.00 uur tot zondag 11 september 2005 om 11.00 uur zal het hiervoor genoemde weggedeelte op de voorgeschreven wijze zijn afgesloten, waarbij opgemerkt wordt dat de bereikbaarheid voor hulpdiensten bij eventuele calamiteiten gewaarborgd zal zijn.

Pleinfeest Kloosterdreef - Schoonoord:
In de Kloosterdreef en een gedeelte van de Schoonoord wordt op zaterdag 3 september 2005 een pleinfeest georganiseerd. Dit onder andere om een officieel tintje te geven aan de oplevering van de nieuwe woonomgeving.
Verzocht is om voor het feest de Kloosterdreef en een gedeelte van de openbare weg Schoonoord, gelegen tussen de huisnummers 13 t/m 37 oneven te mogen gebruiken. Het verzoek is ingewilligd. In verband met de verkeersveiligheid is het noodzakelijk om genoemd weggedeelte tijdelijk af te sluiten voor het doorgaande verkeer. De afdelingsmanager Openbare Werken heeft daartoe besloten. Dit betekent dat de eerdergenoemde weggedeelten gesloten worden verklaard voor het doorgaande verkeer behalve voetgangers op zaterdag 3 september 2005 van12.00 tot 24.00 uur.
De tijdelijke afsluiting zal gerealiseerd worden door het plaatsen van de voorgeschreven verkeersmaatregelen.

Wijziging Wet op de Ruimtelijke Ordening

De Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) is gewijzigd voor wat betreft het onderwerp planschadevergoeding. Doel van deze wijzigingen is enerzijds om verzoeken tot planschadevergoeding sneller te kunnen afhandelen en anderzijds om minder kansloze verzoeken in behandeling te hoeven nemen en hierdoor met name advieskosten te kunnen besparen. Hiervoor is een drempelbedrag ingevoerd en zijn er bovendien nu tijdslimieten waarbinnen een planschadeverzoek ingediend kan worden. De gewijzigde wet treedt gefaseerd in werking. Ten behoeve van de nieuwe wet is de procedureregeling planschadevergoeding 2005 vastgesteld. Deze ligt nu ter inzage bij de receptie van het gemeentehuis (zie: Meer informatie).

Artikel 49 van de WRO is op een aantal onderdelen gewijzigd en er is een artikel 49a toegevoegd. Dit artikel gaat over de mogelijkheden voor gemeente om planschade op derden (ontwikkelaars) te verhalen. De wijziging van artikel 49 heeft directe gevolgen voor alle (lopende) projecten en verzoeken om planschade. Op 21 juni 2005 is de wet in het Staatsblad gepubliceerd. Artikel 49a WRO is op 22 juni 2005 in werking getreden. De overige wijzigingen treden in werking op 1 september 2005.

Bevoegd gezag
In de gewijzigde WRO is niet meer de gemeenteraad maar het college bevoegd om verzoeken om planschadevergoeding af te handelen. Dit zal de procedure versnellen. Dit betekent ook dat het college een procedureregeling kan vaststellen.

Drempelbedrag
De gewijzigde wet maakt het mogelijk voorafgaand aan de behandeling van aanvragen om vergoeding van planschade een drempelbedrag in rekening te brengen. Dit bedrag moet vooraf betaald worden en dient ter voorkoming van te lichtvaardig ingediende claims. Dit bedrag is wettelijk vastgesteld op
300,-, waarbij de mogelijkheid bestaat dat de gemeenteraad besluit dit met maximaal 2/3 naar boven of beneden bij te stellen. Het college verkiest het wettelijk drempelbedrag van 300,- aan te houden. Bij toekenning van (een deel van) de planschade wordt dit bedrag teruggegeven.

Verjaringstermijn
Voorheen konden planschade claims onbeperkt in de tijd ingediend worden. De nieuwe wet stelt hier grenzen aan en beperkt de mogelijkheid tot het indienen van aanvragen voor planschadevergoeding tot vijf jaar.

Verhaalsovereenkomsten
Artikel 49a WRO bevat het recht voor gemeenten om met een verzoeker van een herziening of vrijstelling van een bestemmingsplan overeen te komen dat zij de kosten van planschade aan de gemeente compenseert. Hier staat tegenover dat de verzoeker/contractant belanghebbende wordt als er een rechtszaak wordt aangespannen. Voor toepassing van deze mogelijkheid is een gemeentelijke beleidsregel in voorbereiding.

Procedureregeling
Door de wetswijziging is een aantal begrippen toegevoegd en/of gewijzigd. Daarnaast is een wijziging van het bevoegd gezag en zijn er termijnen veranderd en inhoudelijke aanpassingen doorgevoerd. De bestaande procedureverordening uit 1988 dient hierop aangepast te worden. Het college heeft daarom een nieuwe procedureregeling (procedureregeling planschadevergoeding 2005) vastgesteld.

Overgangsrecht

1 September 2005 treedt de nieuwe procedureregeling in werking. Verzoeken die voor 1 september 2005 worden ingediend, worden volgens deze procedureverordening afgehandeld. In de nieuwe procedureregeling wordt hiertoe een overgangsbepaling opgenomen. De gemeenteraad wordt voorgesteld daarom de oude procedureverordening in te trekken. Vanaf 1 september 2005 geldt de procedureregeling die door het college is vastgesteld.

Wat verandert er voor u?
q Als u denkt schade te lijden vanwege een herziening of vrijstelling van een bestemmingsplan, dan kunt u bij de publieksbalie van het gemeentehuis een aanvraagformulier planschade opvragen. Let op: alleen claims die via dit formulier bij ons binnenkomen worden in behandeling genomen.
q Per claim wordt een drempelbedrag van 300,- gevraagd, vooraf te betalen en terug te krijgen indien wordt overgegaan tot (gedeeltelijke) vergoeding van planschade.
q Over uw verzoek om planschadevergoeding wordt door het college van burgemeester en wethouders beslist in plaats van door de gemeenteraad. Overigens moet het college ter zake van de aanvraag nog steeds advies inwinnen bij een onafhankelijk adviseur.

Meer informatie
De procedureregeling ligt bij de receptie van het gemeentehuis, Dorpsplein 1, en kunt u inzien op werkdagen op de volgende tijden: a. 08.00 - 12.30 uur (zonder afspraak);
b. 14.00 - 16.00 uur (op afspraak; op woensdagmiddag zonder afspraak) en
c. 18.00 - 20.00 uur (elke maandagavond tijdens de avondopenstelling van het gemeentehuis)
Wilt u een toelichting of meer informatie? Dan kunt u contact opnemen met mw. ing. E.M. Simonse van de afdeling Ruimte & Samenleving, telefoon 026-3179311.

W O N E E N W A R K E

Hoe zal t der straks uutzien in ons darp
woorin we wone met zn alle
en as we dan zon tien joor vedder zin
zal t ow dan nog bevalle

Doorveur kump de gemeente now
met n nota veur de dag
die gif n beeld van hoe ons darp
der aover tien joor uutzien mag

n Nota met n veuruutziende blik
n deurkiek ok veur aover vieftien joor
mar maak ow ech niet ongerus dooraover
der is ok inspraak, t is nog lang nieh kloor

Der is n lies met doorop achttien planne
woorop ok inspraak meugluk is
wooraan ok andre aoverhede en instanties
meewarke, same, das gewis

De nota hiet Wone en Warke same
leit bi-j de balie van t gemeentehuus
en bi-j de Nieuwhof kuj der ok inkieke
ok kuj m kope veur ow eige thuus

Ow inspraak wödt gevraog, gi-j bin toch mundig
vanaf vijf juli kuj dat met n brief
nòw hej de kans um met te prakkezere
de toekoms van ow darp is ow toch lief !