AutoRai

Print

Hard werken wordt beloond met derde puntenfinish op rij

(8/30/2005)
Wat begon als een zwaar weekend voor het Chevrolet World Touring Car Championship team kreeg toch nog een mooi einde, doordat Alain Menu een punt wist te scoren in de tweede race in Oschersleben. De Zwitserse coureur maakte dankbaar gebruik van zijn jarenlange ervaring in de toerwagens door telkens weer de verschillende incidenten te ontwijken en na een enerverende race als 8e het zwart-wit geblokt te passeren. Teamgenoten Rob Huff en Nicola Larini hadden het zwaar in de eerste race, maar maakten in de tweede race een opmerkelijke comeback met een 11e en 12e plaats als resultaat.

De snelst gekwalificeerde Chevrolet, met Alain Menu achter het stuur, reed in een prima eerste race naar de 11e plaats, ondanks een akkefietje in de laatste bocht. âZanardi maakte een actie op Farfus, waardoor deze uit moest wijken. Toen Farfus terug op de baan kwam, lag ik al naast hem, maar hij kwam verder terug dan nodig en raakte mij links voor.â In plaats van een zekere 9e plek, moest Menu, na hortend en stotend over de finish te zijn gekomen, genoegen nemen met de 11e. Zijn tweede race eindigde echter veel beter. âIk had een prima tweede race,â aldus Menu. âHet was goed om het gevecht met de twee andere fabrieksrijders aan te kunnen gaan, in plaats van tegen de privé-rijders te racen zoals we in het begin van het seizoen vaak moesten doen.â

Rob Huff reed in de eerste race op de 16e plaats toen hij van achteren werd geraakt. âHet was een erg moeilijke eerste race,â vertelt Huff. âNadat ik was geraakt, had de auto overal last van onderstuur en stuiterde nogal. Na de race bleek dat de achterste anti-roll bar was gebroken door de aanrijding, waardoor ik niet verder kon komen dan de 23e plaats.â In race nummer twee kon Huff veel beter meekomen. âIk had een goede start en maakte in de eerste twee bochten minstens zes plaatsen goed doordat de anderen elkaar van de baan reden. De auto was ook veel beter. Na de warm-up vanochtend hebben we de achterwielen wat meer toespoor gegeven. Voor de tweede race hebben we dat weer verminderd. Hierdoor bleven de banden tijdens de hele race goed en had ik veel minder onderstuur, zodat ik de autoâs voor me één voor één te grazen kon nemen.â

Nicola Larini verloor aan het begin van de eerste race zijn voorspoiler, waardoor hij gaandeweg afzakte en op de finish met een 17e plaats genoegen moest nemen. In de tweede race kon hij goed meekomen met Menu. âHet maakt veel verschil, rijden met of zonder voorspoiler,â legt Larini uit. âIk had een goede start en was slim genoeg om de tollende autoâs voor me te ontwijken. De auto was erg goed in het middelste gedeelte van de race, waar ik zelfs nog probeerde om Alain in te halen. Jammer genoeg kwam ik op het vuile gedeelte en raakte naast de baan, waardoor ik een plek verloor. Daarna was de auto niet meer zo goed als eerst en was ik uiteindelijk nog blij met mijn 11e plaats.â

De volgende races voor het World Touring Car Championship 2005 zijn op 18 september in het Autodrome van Istanbul in Turkije.