AutoRai


Suzuki Swift maakt beloften waar tijdens debuut op asfalt

(8/30/2005)
Al 3 weken na de allereerste wedstrijd in Finland heeft de Suzuki Swift Super 1600 zijn debuut gemaakt op het asfalt voor de zesde ronde van het Junior World Rally Championship: de Rally van Duitsland. Deze rally wordt op asfalt verreden, maar de omstandigheden zijn niet te vergelijken met andere asfaltrallyâs. De rijders hebben te maken met omstandigheden die variëren van smalle wegen door wijngaarden langs de oevers van de Moezel tot ruwe betonplaten op het militaire oefenterrein van Baumholder.

P-G Andersson maakte een avontuurlijke start. Hij verstond een pacenote verkeerd op SS3, miste met een snelheid van 120 km/h een afslag en moest 50 meter achteruit terugrijden om zijn weg weer te vervolgen. Naderhand zei P-G blij te zijn dat de gevolgen van het misverstand niet ernstiger waren.

Desondanks wist hij een vierde plaats algemeen te bereiken aan het einde van dag 1, een positie die hij kon vasthouden tot aan het eind van de rally. Daar konden een lekke band in de middag van dag 2, een kapotte katalysator die het motorvermogen deed teruglopen en de onzekerheid tijdens de proeven niets meer aan veranderen. âHet was de eerste keer voor mij in Duitsland en ik vond het erg moeilijk om in het ritme te komen,â aldus P-G. âIk was nog niet helemaal zeker van mezelf, maar dat was vooral mijn eigen schuld, omdat ik niet goed naar de pacenotes luisterde.â

Guy was goed op snelheid, hoewel hij niet zeker was over zijn bandenkeuze voor de nog vochtige eerste ochtend. Niettemin kon hij de twee leidende Citroëns goed bijhouden en finishte de eerste dag kort achter hen. De volgende ochtend ging echter alles mis, toen de Suzuki een bocht te ruim nam en met de wielen door een greppel op de beruchte âPanzerplatteâ proef reed. Helaas bleek er een steen in de modder verscholen te zitten, die een lekke band veroorzaakte. Guy moest stoppen om het wiel te verwisselen, maar daarmee waren de problemen nog niet verdwenen. Door de klap was het remsysteem van de auto beschadigd, waardoor Guy op de volgende proeven een paar keer achterstevoren ging. Door op dag 3 voorzichtig te rijden kon hij zijn welverdiende derde plaats behouden, zodat hij nog steeds op de gedeelde eerste plaats staat in de strijd om het Junior World Rally Championship.

âOp de tweede dag leek het wel of we meer achteruit dan vooruit reden!â grapte hij. âMaar we hebben wel een nieuwe auto, die nota bene zijn debuut maakte op het asfalt, naar een podiumplek gereden en daar zijn we erg blij mee.â

Guy heeft het snelheidspotentieel van de Swift wel bewezen door in Duitsland op drie proeven de snelste tijd te rijden. Bovendien heeft hij gedurende dit seizoen tot nu toe de meeste snelste tijden op zijn naam staan.

De Rally van Duitsland werd uiteindelijk gewonnen door Daniel Sordo met een Citroën C2, na een langdurig gevecht met zijn teammaat Kris Meeke. Het was een gevecht op leven en dood, wat uiteindelijk leidde tot een verschil van 11 seconden op de laatste dag. De strijd werd pas in het voordeel van Sordo beslist toen Meeke een lekke band kreeg op de laatste middag. Meeke wist zijn achterstand nog terug te brengen tot 1 minuut en 40 seconden, maar had zijn hoop op de overwinning al opgegeven.

Ignis-rijder Kosti Katajamaki reed in Duitsland een uitstekende rally en eindigde op een verdienstelijke vijfde plaats. De protégé van tweevoudig wereldkampioen Marcus Grönholm reed een probleemloze wedstrijd, het was alleen even flink schrikken toen een dwaze toeschouwer op de tweede ochtend een steen tegen zijn voorruit gooide. Hierdoor liet hij zich echter niet van de wijs brengen! Kosti hield zijn vijfde plaats van begin tot eind vast en zijn auto liet hem daarbij geen moment in de steek.

De andere Ignis-rijder Pavel Valousek ondervond aanzienlijk meer problemen, zoals een gebroken aandrijfas op dag 2 en problemen met de versnellingsbak en de remmen. Desondanks haalde de Tsjech toch nog een punt voor het rijdersklassement binnen door als achtste te eindigen. Urmo Aava had minder geluk: hij crashte zijn Ignis tijdens de shakedown en later nog een keer aan het einde van dag 1! De laatste Ignis, gereden door de jonge Tsjech Martin Prokop, viel uit met een gebroken achteras.

Het commentaar van de Suzuki Sport President Nobuhiro âMonsterâ Tajima: âWe zijn bijzonder blij met dit resultaat. De verwachting dat een nog zo nieuwe auto als de Swift de volledig uitgerijpte Citroëns op het voor hen vertrouwde terrein kan verslaan, zou te hoog gegrepen zijn. Maar we hebben gezien dat onze Swift behoorlijk snel is en nog genoeg potentie in huis heeft voor de toekomst.â

De volgende ronde van het Junior World Rally Championship is de Ronde van Corsica die van 21 t/m 23 oktober wordt verreden. De Swifts komen echter alweer in actie in de Rally van Groot-Brittannië in het weekend van 16 t/m 18 september.