KPMG


Nederlandse hotels zien voorzichtig herstel

30 augustus 2005

De hotelbranche in Nederland heeft vorig jaar de bezettingsgraad en de opbrengst per kamer voor het eerst licht zien stijgen. Naast het aantrekken van de economie was de toename met name een gevolg van het groeiend aantal boekingen door bedrijven en meer boekingen via Internet.

Daarnaast slagen de bedrijven er in toenemende mate in een betere vergoeding voor hun kamers te realiseren bij de diverse tussenpersonen op het Internet. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder de Nederlandse hotelbranche. Door het aantrekken van de economie en meer preventie slaagden de hotels er bovendien in het ziekteverzuim onder het personeel fors terug te dringen, van 4,4% in 2003 tot 3,7% vorig jaar.

De gemiddelde bezettingsgraad van de hotels steeg vorig jaar licht ten opzichte van 2003, van 62% naar 63,4%. De stijging was vooral te zien in de randstad en in het bijzonder bij de hotels in het hogere prijssegment. Met name in de noordelijke provincies en in Zeeland stond de bezettingsgraad nog onder druk. Op jaarbasis steeg de gemiddelde opbrengst per kamer van de Nederlandse hotels van 44.348 euro in 2003 tot 45.468 euro vorig jaar. Deze stijging werd vooral veroorzaakt door een toename van de bestedingern aan drank en voedsel door de hotelgasten.

Uit het onderzoek blijkt voorts dat het gebruik van de traditionele distributiekanalen van hotelkamers vorig jaar verder is afgenomen tot 73%. In 2003 werd nog 81% van de kamers geboekt via de ouderwetse kanalen, zoals het directe contact, een touroperator of de eigen reserveringscentrale van het hotel. Het gebruik van het Internet bij het boeken steeg van 8% in 2003 tot 27% in 2004. Volgens Boudewijn Tinge, verantwoordelijk voor de hotelbranche bij KPMG, zal binnen nu en 5 jaar zon 50% van alle hotelboekingen via het Internet plaatsvinden. Tinge: Een nadeel hiervan is echter dat de kosten van internetboekingen voor de hôtelier relatief hoog zijn. Veel internetagenten rekenen immers hoge boekingstarieven. Nu de economie weer aantrekt en het resultaat van de meeste hotels verbetert, is het van groot belang tot een betere onderhandelingspositie met deze tussenpersonen te komen en een groter aandeel te claimen bij het afsluiten van nieuwe contracten. Om meer grip te krijgen op internetboekingen blijken steeds meer hotels bovendien een revenuemanager aan te stellen, die nauw samenwerkt met een aantal vaste online tussenpersonen, die de kamers tegen een afgesproekn prijs mogen aanbieden. Zo willen de hotels al te grote priijsverschillen voor een kamer via de diverse distributiekanalen voorkomen.

Het aandeel van bedrijven in het aantal boekingen nam vorig jaar jaar licht toe en zal volgens Tinge dit jaar verder doorzetten. Tinge: Ik zie echter wel een verschuiving van de zakelijke boekingen naar de vrije tijdsmarkt, vooral bij het vier- en vijfsterrensegment. Daarbij zullen de hôteliers zich in toenemende mate richten op de beleving van het hotel en de behoefte van de hotelgast om dezelfde faciliteiten in het hotel of de hotelkamer aan te treffen die hij ook thuis heeft.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

© 2005 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.