Ministerie van Economische Zaken
Berichtnaam: Wetsvoorstel splitsing energiebedrijven naar Tweede Kamer
Datum: 30-8-2005

Ministerie van Economische Zaken
Persbericht
30 augustus 2005
Wetsvoorstel splitsing energiebedrijven naar Tweede Kamer
Minister Brinkhorst heeftA0 het wetsvoorstel waarin de splitsing van de en
ergiebedrijven
wordt geregeld naar de Tweede Kamer gestuurd. Dit wetsvoorstel heeft als do
el
de onafhankelijkheid van het beheer van elektriciteits- en gasnetten struct
ureel
te borgen. Niet langer zal zijn toegestaan dat netbeheerders aan de ene kan
t en
producenten, leveranciers en handelaren aan de andere kant onderdeel uitmak
en
van E9E9n energiebedrijf. Hiermee wil de minister maximale transparantie
en een
beter toezicht bewerkstelligen. Bovendien zorgt het wetsvoorstel voor een b
orging
van publieke belangen in een internationaliserende energiemarkt. De afnemer
van
gas en elektriciteit is uiteindelijk het meest gebaat bij de splitsing door
dat
er sprake is van een betrouwbare energievoorziening en energie tegen concur
rerende
prijzen beschikbaar is.
Ook wordt in het wetsvoorstel geregeld dat het beheer van netten met een sp
anningsniveau
van 110 en 150 kiloVolt moet worden overgedragen aan TenneT, de beheerder v
an
het landelijke hoogspanningsnet. Daardoor wordt het beheer van alle hoogspa
nningsnetten
die de ruggengraat van de Nederlandse elektriciteitsvoorziening vormen, in
E9E9n
hand gebracht. TenneT is hierdoor beter in staat zo nodig in te grijpen in
het
belang van de leveringszekerheid. De staat is 100% aandeelhouder van TenneT.
Nadat de wet in werking is getreden, krijgen de energiebedrijven maximaal t
wee
jaar de tijd om daadwerkelijk te splitsen. Aandeelhouders (provincies en ge
meenten)
kunnen direct na splitsing hun aandelen verkopen in de commerciEBle bedrij
ven (productie,
handel en levering). Vanwege het risicovolle karakter van deze activiteiten
na
de liberalisering, hebben veel gemeenten en provincies al aangegeven hierva
n afstand
te willen doen. In de toelichting op het wetsvoorstel is ook een kabinetsvi
sie
op de privatisering van de netbeheerders gegeven. Het kabinet is van mening
dat
na het van kracht worden van de splitsingswet vervreemding van een minderhe
id
van de aandelen aanvaardbaar is.
Voor de totstandkoming van het wetsvoorstel zijn vele onderzoeken uitgevoer
d
en adviezen aangevraagd. Daarnaast zijn veel deskundigen en betrokkenen uit
de
energiemarkt en de financiEBle en juridische wereld betrokken geweest.
Advies Raad van state
In het voorliggende wetsvoorstel is het advies van de Raad van State verwer
kt.
Het advies van de Raad van State richt zich voornamelijk op de noodzaak van
het
wetsvoorstel, de kosten en baten en enkele EG-rechtelijke aspecten. Brinkho
rst
schetst in zijn reactie op het advies dat een onafhankelijk netbeheer cruci
aal
is voor een goede marktwerking. Onder de huidige wetgeving zijn kruissubsid
ies
tussen de netbeheerder en commerciEBle bedrijven nog mogelijk. Naar aanlei
ding
van het advies van de Raad van State heeft de minister nog enkele onderzoek
en
laten uitvoeren naar de financiEBle gevolgen van het wetsvoorstel. De resu
ltaten
daarvan zijn verwerkt maar hebben niet tot wezenlijke wijzigingen geleidt.
Gelet
op het doel en de structurele baten als gevolg van splitsing, zijn de koste
n proportioneel,
aldus Brinkhorst. In de toelichting wordt verder uitvoerig ingegaan op de E
G-rechtelijke
aspecten van het wetsvoorstel.A0A0
Leveringszekerheid
De betrouwbaarheid en kwaliteit van de elektriciteits- en gasnetten wordt d
oor
de centralisatie van het beheer van de hoogspanningsnetten en de versterkin
g van
de onafhankelijkheid van de distributienetten vergroot. Alhoewel als gevolg
van
de splitsing bedrijven de Nederlandse netten niet meer kunnen aanwenden voo
r het
aantrekken van financieringen voor investeringen in productiecapaciteit, he
eft
dit geen negatieve gevolgen voor de leveringszekerheid. Investeringen in pr
oductiecapaciteit
worden bepaald door de werking van de markt en het investeringsklimaat en n
iet
door het toevallige bezit van netten. Diverse partijen die niet door het sp
litsingsvoorstel
worden geraakt willen in Nederland investeren. Overigens is in de energiema
rkt
ook een belangrijke rol weggelegd voor investeringen in kleinschalige produ
ctiecapaciteit,
zoals warmtekrachtkoppeling en duurzame energieopwekking. Er zijn al veel b
edrijven
zonder netten die dit doen.
Het wetsvoorstel en gerelateerde documenten, brieven en adviezen zijn te vi
nden
op www.ez.nl onder `onderwerpen/overzicht/splitsing energiebedrijvenB4.
Meer informatie
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51, tele
foon
0800 - 6463951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl
Voor journalisten: Jan van Diepen, persvoorlichter, telefoon (070) 379 60 7
3,
e-mail: J.S.vanDiepen@minez.nl