Gemeente Utrecht

2005 Beantwoording SCHRIFTELIJKE VRAGEN Gemeente Utrecht 74 Vragen van de heer R.J.F. Giesberts
(ingekomen 20 juli 2005)

In de laatste commissievergadering voor het zomerreces heb ik de wethouder in de mondelinge rondvraag een citaat voorgehouden uit het B&G magazine. Het citaat kwam uit een artikel over innovaties in verkeer en voervoer (nr. 5, mei 2005) en stelde dat Utrecht in vergelijking tot andere grote steden geen ambitie en visie heeft in de groei van autodaten. De wethouder in haar beantwoording ontkende dit. Utrecht zou het prima geregeld hebben.

Navraag heeft ons geleerd dat Greenwheels BV, momenteel de enige aanbieder van autodates in de stad, sinds medio 2003 op verzoek van diverse ambtenaren allerlei autodategroeiprognoses en overzichten heeft aangeleverd. Op grond van al de informatie kwam het bedrijf tot de slotsom dat zij tot 1 januari 2005 89 extra autodateparkeerplaatsen nodig had om tegemoet te komen aan de behoefte bij bewoners.

Pas in oktober 2004 heeft uw College over de aanvraag besloten. Het besluit luidde dat er slechts 30 extra autodateparkeerplaatsen aan Greenwheels werden toegewezen. Als tegemoetkoming voor de lange wachttijd was wel in het besluit opgenomen dat de parkeerplaatsen nog voor het einde van 2004 zouden worden gerealiseerd. Op http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=12564&persberichtID=72842&type=college is dit besluit nog steeds na te lezen.

Het is inmiddels juli 2005 en negen maanden zijn voorbij sinds het collegebesluit. Er is nog niet één parkeerplaats gerealiseerd die door Greenwheels kan worden gehuurd. Er is enkel mondeling een vooruitzicht gegeven aan het bedrijf dat eind september er 19 autodateparkeerplaatsen bijkomen.

GroenLinks ziet autodaten als één van de manieren om de groeiende druk die het autobezit en autoverkeer geeft op het woonklimaat in de stad binnen de parken te houden. En zeker in een tijd dat de discussie over de luchtkwaliteit hoog opspeelt is er een extra dwingende reden vaart te maken met het realiseren van autodateplaatsen. De fractie is daarom ook stomverbaasd over de klungelige en trage manier waarop het College in dit onderdeel van het verkeersbeleid opereert. Naar ons idee is er sprake van een wanprestatie en beschaamt u het vertrouwen van een bedrijf die een voor de stad nuttig product levert en van vele bewoners die graag ook via autodate zich willen verplaatsen.

Dit brengt ons tot de volgende vragen

1. Kunt u bevestigen dat uw besluit, genomen in oktober 2004, om voor eind 2004 dertig extra autodateparkeerplaatsen te realiseren niet is uitgevoerd? Zo ja, wat is uw verklaring hiervoor en hoe beoordeelt u dit?
2. Bent u met ons van mening dat het getuigt van getreuzel als medio 2003 de behoefte aan extra autodateparkeerplaatsen aangetoond is en dat pas ruim een jaar later uw College komt tot een besluit over het (deels) tegemoet komen hieraan?
3. Heeft u een verklaring voor deze vertraging?
4. Op grond van welke redenen heeft u besloten niet de 89 plekken te realiseren waar behoefte aan is, maar slechts 30?
5. Hoe zeker zijn de nu mondeling toegezegde extra 19 plekken die eind augustus gerealiseerd zullen worden?
6. Bent u met ons van mening dat uw College zich door de vertraging en niet nakomen van afspraken onbetrouwbaar heeft getoond? Zo ja, welke les trekt u daar uit?
7. Bent u met ons van mening dat de gang van zaken aantoont dat het binnen de gemeente ontbreekt aan visie, ambitie en slagkracht?
8. Bent u met ons van mening dat autodaten belangrijk is als één van de middelen om de autodruk in de stad te verlichten? Zo ja, bent u bereid te komen tot een efficiënte en betrouwbare aanpak in contacten met Greenwheels of welke ander bedrijf dan ook dat autodateplekken wil realiseren? En bent u bereid deze aanpak zo spoedig mogelijk na het zomerreces aan de raadscommissie Verkeer voor te leggen?

Antwoorden van Burgemeester en wethouders
(verzonden 30 augustus 2005)


1. De uitbreiding van het aantal autodate-parkeerplaatsen is een beleidsmaatregel die direct voortvloeit uit de parkeernota, 'Parkeren een kwestie van kiezen'. Uw raad heeft bij de besluitvorming over deze nota op 4 december 2003 een motie aangenomen (M162) die betrekking had op onder andere autodate parkeren. In oktober 2004 hebben wij uitvoering gegeven aan deze motie inzake het stimuleren van het deelautogebruik: door te besluiten 45 extra autodate-parkeerplaatsen aan te leggen in de schillen rondom de binnenstad en niet-betaald parkeergebied, ten behoeve van twee of meerdere autodate-aanbieders. Tegelijkertijd hebben wij de 'Beleidsregels Autodate' vastgesteld.

De daadwerkelijke aanleg van de 45 extra autodate-parkeerplaatsen heeft tot op heden inderdaad nog niet plaatsgevonden, omdat hiervoor een procedure moet worden doorlopen die bestaat uit de volgende stappen:

|Stap  |De autodate-organisaties geven voorkeurlocaties op;             |
|1:    |                                                                |
|Stap  |De voorkeurlocaties worden getoetst op (verkeerskundige)        |
|2:    |geschiktheid, parkeerdruk en wachtlijsten, en eventuele         |
|      |strijdigheid met gestelde (financiële) uitgangspunten en/of     |
|      |gemeentelijke belangen;                                         |
|Stap  |Voor de gehonoreerde locaties wordt een verkeersbesluitprocedure|
|3:    |doorlopen (doorlooptijd minimaal 3 maanden);                    |
|Stap  |Start van de aanleg.                                            |
|4:    |                                                                |
Na besluitvorming in oktober hebben wij zowel Greenwheels als andere autodate-aanbieders gevraagd voorkeurlocaties op te geven. Van de 44 door de autodate-organisaties voorgestelde locaties zijn er 33 door gemeente Utrecht gehonoreerd. Voor deze locaties heeft de wettelijk verplichte voorpublicatie (onderdeel van de verkeersbesluitprocedure) voor de zomer plaatsgevonden. De overige 11 voorgestelde locaties hebben wij niet kunnen honoreren omdat in de betreffende buurten, waar reeds een betaald parkerenregime geldt (o.a. Vogelenbuurt en Wittevrouwen), een hoge parkeerdruk wordt gemeten zodat de aanleg van een autodateplek niet tegenover bestaande vergunninghouders kan worden gerechtvaardigd. Als alternatief voor een aantal van deze aanvragen is aan de autodate-aanbieders het voorstel gedaan autodate-parkeerplaats(en) aan te leggen in de Grifthoekgarage, hierop is nog geen reactie ontvangen.

Op 8 van de 33 locaties zijn na voorpublicatie door belanghebbenden zienswijzen ingediend. Na toetsing van de validiteit van deze reacties zal ofwel aan de locatie worden vastgehouden ofwel een alternatieve locatie worden voorgesteld aan de autodate-organisatie. De overige 25 locaties zijn voorgedragen voor definitieve publicatie medio september, de aanleg zal direct daarna starten. Het huidige aantal van 69 autodate-parkeerplaatsen zal in de maanden september/oktober 2005 dus met 25 worden uitgebreid. Ten einde het totale aantal van 45 extra autodate-parkeerplaatsen te completeren kunnen de autodate-organisaties nieuwe voorkeurlocaties opgeven.

Het is feitelijk onmogelijk om na besluitvorming eind oktober 2004 over de voorgenomen aanleg van extra autodate-parkeerplaatsen nog in datzelfde jaar met de daadwerkelijke aanleg te starten. In het collegebericht had expliciet moeten worden aangegeven dat met de procedure in 2004 zou worden gestart, maar dat de aanleg van de extra autodate-parkeerplaatsen in 2005 zou plaatsvinden. Voor deze onzorgvuldige formulering en de daardoor ten onrechte gewekte verwachtingen bieden wij u onze verontschuldigingen aan.


2. Nee. De tijd tussen december 2003 en oktober 2004 was nodig om grondig te onderzoeken hoe de voornoemde raadsmotie M162 concreet gestalte diende te krijgen en tot welke financiële gevolgen een en ander zou leiden. Voor de daadwerkelijke aanleg van 45 extra autodate-parkeerplekken diende vervolgens een procedure doorlopen te worden.


3. Zie de antwoorden op vraag 1 en 2.


4. Bij de besluitvorming op 26 oktober 2004 omtrent de uitvoering van de motie, hebben wij besloten om 45 extra autodate-parkeerplaatsen aan te leggen, ten behoeve van twee of meerdere autodate-aanbieders. Voor een autodate-aanbieder zijn 89 plaatsen wellicht commercieel interessant, maar voor de gemeente als beheerder van de schaarse openbare ruimte is de aanleg van te veel autodateplaatsen noch in fysieke noch in financiële zin acceptabel. Op dit moment zijn in Utrecht reeds 69 autodate-parkeerplaatsen aangelegd. Deze plaatsen zijn alle in exploitatie bij Greenwheels. Zoals ook aangegeven in de brief aan de raadscommissie Verkeer en Beheer van 26 oktober 2004 is de intentie om behalve Greenwheels ook nieuwe autodate-aanbieders (o.a. ConnectCar) toestemming te geven autodate-parkeerplaatsen aan te leggen. Met het oog op de gewenste onderlinge concurrentie tussen autodate-aanbieders is het streven de autodate-parkeerplaatsen zo veel mogelijk evenredig over de diverse aanbieders te verdelen. Van de 45 extra autodate-parkeerplaatsen zijn er 30 toegewezen aan Greenwheels. In totaal beschikt de stad Utrecht na aanleg van 45 extra plaatsen over 114 autodate-parkeerplaatsen (waarvan 99 in exploitatie bij Greenwheels). In de tweede helft van 2005 zal conform de beleidsregels opnieuw worden bezien of en hoeveel autodate-parkeerplaatsen aan autodate-aanbieders ter beschikking kunnen worden gesteld. Ambtelijk kan aangegeven zijn dat de aanleg van extra autodate-parkeerplaatsen voor Greenwheels, conform het vermelde in het antwoord op vraag 1, eind september 2005 (en niet op eind augustus zoals in de formulering van uw vraag wordt gesteld) kan plaats vinden. IJs en weder dienende kan deze toezegging gestand worden gedaan. Aangetekend dient te worden dat het gaat om in totaal 25 extra autodate-parkeerplaatsen: 16 van Greenwheels en 9 van ConnectCar.

6. Nee. Wij zijn wel van mening dat zorgvuldiger had moeten worden gecommuniceerd met de autodate-aanbieders over de te volgen procedure, die leidt tot de aanleg van autodate-parkeerplaatsen.

7. Nee. Zowel de parkeernota 'Parkeren, een kwestie van kiezen' als de besluitvorming in oktober 2004 aangaande de uitbreiding van het aantal autodate-parkeerplaatsen getuigen van visie en ambitie. De slagkracht binnen de gemeente is afhankelijk van en speelt zich af binnen juridische kaders, als gevolg waarvan het niet altijd mogelijk is de gewenste snelheid in de besluitvorming te kunnen bewerkstelligen. In het onderhavige geval dient de juridische procedure rond een verkeersbesluit zorgvuldig te worden doorlopen.


8. Ja, wij zien autodaten als een van de middelen die een bijdrage leveren aan het verminderen van de parkeerdruk. Wij streven dan ook naar een efficiënte en betrouwbare aanpak. Hierbij dienen wij wettelijke termijnen in acht te nemen en ook voldoende tijd te reserveren voor overleg met de autodate-organisaties en gemeentelijke toetsing van de voorgestelde locaties. De nu gevolgde aanpak is een juiste aanpak en kan niet efficiënter worden gemaakt. Wel zullen wij er zorg voor dragen dat in de communicatie naar betrokkenen zorgvuldig en nadrukkelijker wordt gewezen op de te doorlopen procedure en de daarmee gepaard gaande termijnen.