Ingezonden persbericht


Nijmegen, 20 augustus 2005

PERSBERICHT

Muzikaal mirakelspel Mariken en Moenen in de Nijmeegse Sint Stevenskerk

NIJMEGEN ­ Op dinsdag 30 augustus is het beroemde mirakelspel Mariken van Nieumegen in de Nijmeegse Sint Stevenskerk te beluisteren in een unieke uitvoering met orgelmuziek en declamatie. Stadsorganist Jetty Podt en Wam de Moor brengen Nijmeegse meest bekende legende op een bijzondere wijze tot leven, waarbij tekst en muziek elkaar wederzijds inspireren. Dit concert is samengesteld in het kader van de viering van Nijmegens 2000-jarige geschiedenis. Het concert in de Sint Stevenskerk begint om 20.30 uur. De toegangsprijs is ¤ 5,- en ¤ 4,- met studentenkaart, 65+pas en CJP. De kaarten zijn vanaf een half uur voor het concert in de kerk verkrijgbaar.

Het verhaal Mariken van Nieumegen vertelt over het onschuldige meisje Mariken, dat om boodschappen gestuurd door haar oom, in de handen van de verleider valt. In wanhoop laat ze haar oom, haar huis en haar stad in de steek om met de duivel zelf in het verre Antwerpen goede sier te maken. Ten slotte komt ze tot inkeer. Het is in zekere zin een verhaal van alle tijden waarbij de figuren van Mariken en Moenen zeer tot de verbeelding spreken. Dit verhaal leent zich zeer goed voor een uitvoering met orgelmuziek, dacht de Nijmeegse organist Jetty Podt. Met literatuurcriticus en voordrachtskunstenaar Wam de Moor selecteerde ze tekenende fragmenten uit het verhaal voor declamatie. Bij de voordrachten zocht Podt passende orgelmuziek. De Prelude in Es van J.S. Bach klinkt als entree van het mirakelspel. Een gesproken tekst voert ons de geschiedenis van Mariken en Moenen binnen, en daarna wisselen tekst en muziek elkaar af waarbij vice versa de orgelcomposities de tekst ondersteunen of de woorden een kader voor de muziek zorgen. Tekst en muziek inspireren en versterken elkaar. Zo klinkt juist voor het moment dat Moenen van Marieken eist dat ze haar geliefde naam Mariken verandert in Emmeken Bachs koraalbewerking van het Marialied "Meine Seele erhebt den Herren"; Wanneer Moenen zijn ware gezicht laat zien en hij in Antwerpen aanstichter is van moord en doodslag, klinkt Studentenlieder, deel V uit Faust van Peter Eben. En als Mariken uiteindelijk weer bij haar oom terugkeert en haar schuld bekend, leidt de koraalbewerking O, Mensch, bewein dein Sünde Gross van J.S. Bach ons naar de verzoening die weer uitmondt in het serene en meditatieve Le banquet céleste van Olivier Messiaen.

Op vergelijkbare wijze brachten Podt en De Moor eerder in een zeer succesvol literair-muzikaal programma de Goddelijke Komedie van Dante en Orpheus van Ovidius in verband met orgelmuziek van Liszt. Dit voerden zij uit tijdens het vorige concertseizoen van de Nijmeegse Orgelkring. Jetty Podt is organist van de Sint Stevenskerk in Nijmegen, Zij studeerde orgel, kerkmuziek en koordirectie bij onder meer Bert Matter en Jan Welmers. Zij heeft in haar spel bijzondere aandacht voor de verbinding tussen tekst en muziek. Wam de Moor is literatuurcriticus en literatuurdidacticus. Hij stelde dit jaar een bloemlezing met gedichten over Nijmegen samen onder de titel Navel van 't land. Nijmegen in gedichten. De tijdens het concert gelezen fragmenten zijn opgenomen in deze bundel.

Meer informatie verkrijgbaar bij Joost Langeveld, 024-3226360; joost.langeveld@wanadoo.nl en Jenneke van de Streek 024-3788696; j.vandestreek@chello.nl

Stichting Nijmeegse Orgelkring
Wedesteinbroek 11-40
6546 RG Nijmegen
www.orgelkring.org