D66
D66 heeft er de afgelopen jaren hard aan getrokken om te zorgen dat
het kabinet met een kenniswerkersregeling kwam zodat buitenlandse
werknemers hier makkelijker terecht kunnen.
En er is in dat opzicht ook veel bereikt: er is sinds 1 oktober 2004 1
loket gemaakt voor kenniswerkers en veel van de obstakels waar
bedrijven en kenniswerkers tegenaan liepen zijn weggenomen. Inmiddels
is ook de WAV aangepast zodat werknemers die vanuit het buitenland
gedetacheerd worden ook minder lange procedures hoeven te doorlopen.
Maar dat wil niet zeggen dat het nu ideaal geregeld is. We krijgen nog
te veel signalen uit de praktijk dat het nog steeds lastig is voor
bepaalde groepen om (op tijd) toegang tot Nederland te krijgen.
Buitenlandse kennisintensieve bedrijven die zich in Nederland willen
vestigen kunnen geen gebruik maken van de kennismigrantenregeling
omdat ze geen betalingshistorie (bij bijvoorbeeld de belastingdienst)
hebben. Dat zou betekenen dat deze bedrijven Nederland maar beter niet
als vestigingsplaats kunnen kiezen en dat kan nooit de bedoeling zijn
van deze prachtige nieuwe regeling.
En de uitvoering is nog steeds niet georganiseerd rondom de bedrijven
en de kennismigranten zelf. We moeten mensen het gevoel geven dat ze
welkom zijn en dat Nederland blij is dat ze hier willen werken en
studeren. Maar in de praktijk ligt dat anders. Zo moeten
kennismigranten na een telefonische afspraak een sticker in Rijswijk
gaan halen alvorens ze mogen werken en salaris ontvangen. Waarom
hanteren we niet een overbruggingsperiode van een maand zodat mensen
wel direct aan het werk kunnen en ruim de tijd hebben om hun sticker
te halen?
Buitenlandse studenten moeten hun leges in het land van herkomst
betalen maar dat kan niet met een creditcard. Vervolgens is het in
veel landen bijna onmogelijk om binnen 30 dagen te betalen en dat
wordt weer gezien als een vormfout die veel vertraging oplevert.
Daarnaast worden veel papieren onnodig of dubbel opgevraagd. Waarom
moet een kennismigrant een gecertificeerde geboorteakte overleggen?
Waarom is het niet genoeg om een werkgeversverklaring, pasfoto's en
een kopie van hun paspoort te overleggen? De gemeenten vragen voor
inschrijving in de GBA vaak nog meer documenten dan de IND voor het
MVV en de verblijfsvergunning. Waarom gaan de gemeenten het
controlerende werk van de IND nog een keer overdoen? Waarom is een
paspoort met verblijfsvergunning niet genoeg?
Uit een enquête die onlangs is gehouden onder de vele buitenlandse
werknemers bij internationale fora in Den Haag bleek dat ze hun
plaatsing in Nederland negatief ervaren vanwege alle bureaucratie en
het gevoel van niet welkom zijn dat daardoor gegeven wordt.
De bottomline is: er heerst enorm veel wantrouwen jegens studenten,
kennismigranten en hun werkgevers. De IND is geneigd om ieder dossier
zeer kritisch tegen het licht te houden met een negatieve
grondhouding. Zo is onlangs een aankomend student aan het University
College Utrecht afgewezen omdat de ambassade een onderzoek heeft
uitgevoerd waaruit blijkt dat de inkomens- en vermogenspositie van de
familie het niet mogelijk maken om de kosten voor een UCU-studie te
dragen. Er wordt een vermoeden geuit dat X niet zal gaan studeren maar
in "Schengen" zal verdwijnen en dus wordt negatief geadviseerd over
het verstrekken van een visum. Maar de student heeft de zware
selectieprocedure (waarin veel aandacht voor motivatie) doorlopen en
UCU heeft op tijd de volle 4000 euro voor het eerste semester
ontvangen. Het kan er bij de IND blijkbaar niet in dat mensen bereid
zijn grote offers te brengen voor een opleiding en dat misschien de
hele vriendenkring en familie wel jaren heeft gespaard om deze jongen
te kunnen laten studeren.
D66 verwacht van de regering een pro-actieve houding om ook deze
uitvoeringsproblemen op te lossen. Kennismigranten moeten het gevoel
krijgen welkom te zijn in Nederland en niet klem komen te zitten
tussen allerlei uitvoeringskwesties die vervolgens als hun probleem
worden beschouwd door de overheid. Dat is niet zo: het is ons probleem
want wij hebben er baat bij dat deze mensen snel aan de slag kunnen en
dat Nederland van de reputatie als ongastvrij land voor buitenlandse
werknemers en studenten afkomt.
3-10-2005 14:39
Kenniswerkers moeten makkelijker Nederland in kunnen