Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
3 oktober 2005
Ons kenmerk
FEZ/2005/805
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk

-
Onderwerp
Begrotingsuitvoering 2005

Geachte voorzitter,

In een Algemeen Overleg op 29 juni 2005 heb ik u toegezegd aan te geven welke financiële effecten optreden in het Infrastructuurfonds door de vertraging van de ZSM-projecten en welke maatregelen (zoals bijvoorbeeld de reeds aangegeven versnelling van het programma Ruimte voor de fiets) ik naar aanleiding daarvan neem. In het verlengde hiervan informeer ik u hierbij in bredere zin over de uitvoering van de begroting van het Infrastructuurfonds in 2005.

Binnen het infrastructuurfonds constateer ik dat zich zonder maatregelen voor 2005 een onderschrijding aftekent. Dit is het gevolg van:
1. Vertragingen in het wegenprogramma, zowel ZSM als reguliere aanlegprojecten (totaal circa E300 mln). Hiervan wordt circa de helft verklaard door de u bekende luchtproblematiek en de rest door vertragingen met name op het gebied van grondverwerving en planologische/procedurele gronden.

2. Diverse kleine vertragingen (totaal E130 mln) op het aanlegprogramma waterkeren en waterbeheren/vaarwegen. De onderschrijding wordt daar onder andere veroorzaakt door het achterblijven van verzoeken tot uitkering van subsidies en het achterlopen van uitgaven bij de programma's voor waterkwaliteit.


1. Kastechnische verschuivingen bij de HSL (totaal circa E70 mln). Dit ligt enerzijds aan het langer uitblijven van overeenstemming over (de financiële omvang van) noodzakelijke contractwijzigingen waardoor betaling in 2005 niet meer mogelijk is. Anderzijds komt dit voort uit een aantal vertragingen in de administratieve afwikkeling van onderdelen die niet in de hoofdcontracten zijn opgenomen zoals bijvoorbeeld kabels en leidingen. Voorgaande leidt niet tot vertraging van de oplevering van het project.

De in 2005 vrijvallende middelen zijn in de toekomst uiteraard noodzakelijk om de projecten te kunnen voortzetten en afronden. Daarom wil ik de benodigde middelen in latere jaren beschikbaar laten komen door nu een aantal maatregelen te treffen welke in de latere jaren een vrijval van kasmiddelen opleveren. Daartoe zal ik waar mogelijk het Infrastructuurprogramma versnellen.
Daarnaast zal ik overgaan tot een aantal financieel technische maatregelen die leiden tot hogere uitgaven in 2005 en lagere uitgaven in latere jaren. Bij dergelijke maatregelen is rechtmatigheid en doelmatigheid (de economische afweging: er moet sprake zijn van een efficiënt beheer en aanwending van rijksmiddelen) uitgangspunt.
Het gaat dan om:

1. Het afkopen van contracten met derden (met name lagere overheden) vooral bij het natte beheer- en onderhoudsprogramma. Deze contracten zijn ook bekend onder de noemer 'Brokx Nat'. Deze contracten zijn ontstaan doordat in het verleden niet-hoofdvaarwegen zijn overgedragen aan lagere overheden. In de contracten wordt de jaarlijkse bijdrage door VenW in de beheer- en onderhoudskosten van de overgedragen waterwegen geregeld en is de bevoegdheid opgenomen om de jaarlijkse uitkering te beëindigen onder het doen van een uitkering ineens. Van deze bevoegdheid maak ik nu gebruik hetgeen in lijn is met het Besluit bijdragen waterstaatswerken (Staatsblad, 1992, 69) waarin is opgenomen dat wanneer zich mogelijkheden voordoen om de jaarlijkse specifieke uitkeringen af te kopen, daarvan gebruik zal worden gemaakt.

2. Bij sommige projecten (bijvoorbeeld Randstadrail en compensatie drie BOR- regio's) is sprake van zodanige contractuele afspraken dat er door VenW volgens de in het MIT opgenomen kasplanning wordt betaald tenzij de feitelijke kasuitgaven ten behoeve van het project sneller worden gedaan dan deze kasplanning en er binnen de begroting mogelijkheden tot versnelde betaling zijn. Deze mogelijkheid is er nu.

De exacte invulling van het pakket van maatregelen en de budgettaire mutaties hieruit voortvloeiend zullen voor 2005 bij Najaarsnota worden verwerkt. Zoals gesteld heeft het voorstel doorwerking naar latere jaren. De doorwerking zal worden verwerkt in de Voorjaarsnota 2006 en de begroting 2007.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs