Contactpersoon
-
Datum
3 oktober 2005
Ons kenmerk
FEZ/2005/805
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
-
Onderwerp
Begrotingsuitvoering 2005
Geachte voorzitter,
In een Algemeen Overleg op 29 juni 2005 heb ik u toegezegd aan te geven
welke financiële effecten optreden in het Infrastructuurfonds door de
vertraging van de ZSM-projecten en welke maatregelen (zoals bijvoorbeeld de
reeds aangegeven versnelling van het programma Ruimte voor de fiets) ik
naar aanleiding daarvan neem. In het verlengde hiervan informeer ik u
hierbij in bredere zin over de uitvoering van de begroting van het
Infrastructuurfonds in 2005.
Binnen het infrastructuurfonds constateer ik dat zich zonder maatregelen
voor 2005 een onderschrijding aftekent. Dit is het gevolg van:
1. Vertragingen in het wegenprogramma, zowel ZSM als reguliere
aanlegprojecten (totaal circa E300 mln). Hiervan wordt circa de helft
verklaard door de u bekende luchtproblematiek en de rest door
vertragingen met name op het gebied van grondverwerving en
planologische/procedurele gronden.
2. Diverse kleine vertragingen (totaal E130 mln) op het aanlegprogramma
waterkeren en waterbeheren/vaarwegen. De onderschrijding wordt daar onder
andere veroorzaakt door het achterblijven van verzoeken tot uitkering van
subsidies en het achterlopen van uitgaven bij de programma's voor
waterkwaliteit.
1. Kastechnische verschuivingen bij de HSL (totaal circa E70 mln). Dit ligt
enerzijds aan het langer uitblijven van overeenstemming over (de
financiële omvang van) noodzakelijke contractwijzigingen waardoor
betaling in 2005 niet meer mogelijk is. Anderzijds komt dit voort uit een
aantal vertragingen in de administratieve afwikkeling van onderdelen die
niet in de hoofdcontracten zijn opgenomen zoals bijvoorbeeld kabels en
leidingen. Voorgaande leidt niet tot vertraging van de oplevering van het
project.
De in 2005 vrijvallende middelen zijn in de toekomst uiteraard noodzakelijk
om de projecten te kunnen voortzetten en afronden. Daarom wil ik de
benodigde middelen in latere jaren beschikbaar laten komen door nu een
aantal maatregelen te treffen welke in de latere jaren een vrijval van
kasmiddelen opleveren. Daartoe zal ik waar mogelijk het
Infrastructuurprogramma versnellen.
Daarnaast zal ik overgaan tot een aantal financieel technische maatregelen
die leiden tot hogere uitgaven in 2005 en lagere uitgaven in latere jaren.
Bij dergelijke maatregelen is rechtmatigheid en doelmatigheid (de
economische afweging: er moet sprake zijn van een efficiënt beheer en
aanwending van rijksmiddelen) uitgangspunt.
Het gaat dan om:
1. Het afkopen van contracten met derden (met name lagere overheden) vooral
bij het natte beheer- en onderhoudsprogramma. Deze contracten zijn ook
bekend onder de noemer 'Brokx Nat'. Deze contracten zijn ontstaan doordat
in het verleden niet-hoofdvaarwegen zijn overgedragen aan lagere
overheden. In de contracten wordt de jaarlijkse bijdrage door VenW in de
beheer- en onderhoudskosten van de overgedragen waterwegen geregeld en is
de bevoegdheid opgenomen om de jaarlijkse uitkering te beëindigen onder
het doen van een uitkering ineens. Van deze bevoegdheid maak ik nu
gebruik hetgeen in lijn is met het Besluit bijdragen waterstaatswerken
(Staatsblad, 1992, 69) waarin is opgenomen dat wanneer zich mogelijkheden
voordoen om de jaarlijkse specifieke uitkeringen af te kopen, daarvan
gebruik zal worden gemaakt.
2. Bij sommige projecten (bijvoorbeeld Randstadrail en compensatie drie BOR-
regio's) is sprake van zodanige contractuele afspraken dat er door VenW
volgens de in het MIT opgenomen kasplanning wordt betaald tenzij de
feitelijke kasuitgaven ten behoeve van het project sneller worden gedaan
dan deze kasplanning en er binnen de begroting mogelijkheden tot
versnelde betaling zijn. Deze mogelijkheid is er nu.
De exacte invulling van het pakket van maatregelen en de budgettaire
mutaties hieruit voortvloeiend zullen voor 2005 bij Najaarsnota worden
verwerkt. Zoals gesteld heeft het voorstel doorwerking naar latere jaren.
De doorwerking zal worden verwerkt in de Voorjaarsnota 2006 en de begroting
2007.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat