Contactpersoon
-
Datum
3 oktober 2005
Ons kenmerk
DCO 2005/801
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
-
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u de antwoorden op vragen van het lid Hermans over de
campagne
'I love verkeersregels'.
1. Bent u bekend met de berichten over de nieuwe verkeerscampagne
'I love verkeersregels'?
1. Ja.
2. Deelt u de mening dat de campagne averechts zou kunnen werken?
Zo neen, waarom niet?
2. Nee. Het doel van de campagne is onder meer weggebruikers op een
positieve manier te laten zien hoe ze door hun eigen rijgedrag en houding
in het verkeer een bijdrage kunnen leveren aan het verminderen van
irritaties en agressie in het verkeer. 'Wie goed doet, goed ontmoet.' De
sleutel daartoe is een consequente naleving van de verkeersregels en
fatsoensregels in het algemeen. In deze fase van de campagne gaat het er
met name om het onderwerp op de agenda te zetten, verkeersdeelnemers
bewust te maken van hun gedrag en hun mentaliteit te beïnvloeden. Dat
eerste is buitengewoon goed gelukt. De campagne heeft ontzettend veel
aandacht gekregen.
Op basis van onderzoek is gekozen voor een positieve vorm van
communicatie. In het artikel 'Niet shockeren, wel op het goede spoor
zetten' (Verkeerskunde jaargang 2004, nr. 7) concluderen prof. G. Kok en
dr. R. Ruiter van de Universiteit van Maastricht dat angstaanjagende en
confronterende voorlichting een averechts effect heeft op weggebruikers.
Campagnes die met een positieve toonzetting een concreet
handelingsperspectief aanbieden, geven de meeste kans op duurzame
houdings- en gedragsverbetering.
De campagne omvat een breed scala van middelen: radio- en tv spots,
mottoborden langs de snelwegen, vrachtwagenreclame, posters langs
provinciale en lokale wegen, internet en stickers. De stickers vormen
slechts een klein onderdeel van de campagne en het effect daarvan moet
niet overschat worden. Er is geen enkele wetenschappelijke aanwijzing dat
het gebruik van stickers met een dergelijke boodschap een escalerende,
negatieve uitwerking heeft op bepaalde weggebruikers zoals geschetst in
het betreffende artikel in de Telegraaf van
11 september 2005. Ik ontvang juist ook veel positieve reacties, omdat
deze campagne weggebruikers motiveert om respectvol en tolerant met
elkaar om te gaan
De campagne richt zich daarbij op de grote middengroep van
verkeersdeelnemers die incidenteel verkeersregels overtreedt. De kleine
groep van notoire regelovertreders is nauwelijks vatbaar voor
communicatie en zal dus vooral via handhaving moeten worden aangepakt.
Zoals gebruikelijk bij verkeersveiligheidscampagnes, gaat ook deze
campagne gepaard met een verhoogde inzet van handhaving. Wie niet
luisteren wil, moet tenslotte voelen. Het KLPD heeft onlangs bekend
gemaakt het aantal controles op bumperkleven door middel van elektronisch
verkeerstoezicht en staandehouding uit te breiden.
3. Is er een pre-test uitgevoerd op deze campagne? Is het concept
van de campagne aan een testpanel voorgelegd? Zo ja, wat was hiervan het
resultaat? Zo neen, waarom niet?
3. De afgelopen 2 jaar heeft het ministerie door middel van onder
andere focus-groepen gekeken hoe het thema 'agressie in het verkeer' het
best kan worden benaderd. Op basis van deze onderzoeken zijn
uitgangspunten geformuleerd die uiteindelijk tot het concept 'I love
verkeersregels' hebben geleid. De ruwe versies van de tv-spots zijn aan
de hand van diepte-interviews voorgelegd aan 15 mensen van verschillende
leeftijd, geslacht en opleiding. Bovendien hebben wij de campagne vooraf
laten zien aan onze partners zoals de Regionale Organen
Verkeersveiligheid (ROV's), Bureau Verkeershandhaving, ANWB en 3VO. Ook
zij waren enthousiast.
Conclusies uit de pretest zijn (Bron: onderzoeksbureau MARE, 31 augustus
2005):
1. De communicatiedoelstellingen worden gehaald. Men wordt zich
meer bewust van het belang van goed gedrag in het verkeer en men wordt
aangespoord positief te denken over respectvol met elkaar omgaan in
het verkeer. (.) Per saldo zijn de tv-commercials vaker wel dan niet
in staat om het mentaliteitsissue te agenderen.
2. De tv-commercials zijn op geen enkele wijze betuttelend wat
vooral te danken is aan de humoristische tone-of-voice.
3. Het creatieve concept en de grappige situaties worden in de tv-
commercials herkend en gewaardeerd. De commercials zijn hiermee
nadrukkelijk anders dan de gebruikelijke waarschuwende/gebiedende
campagnes.
4. De pay-off (slogan) leidt niet tot wezenlijke
interpretatieproblemen en roept ook geen negatieve associaties op. (.)
De pay-off vormt geen versterking van de boodschap van de getoonde
beelden. Tegelijkertijd doet de pay-off er geen afbreuk aan. Te meer
dat men ook na het zien van de beelden soms nog op het niveau van sec
verkeersregels zit.
In de pretest werd het begrip verkeersregels door de respondenten ruim
opgevat in de zin van spel- en omgangsregels voor het verkeer.
4. Hoe gaat u monitoren of de campagne de juiste resultaten
bereikt?
4. Deze Postbus 51 campagne wordt uitgevoerd door de RVD. De
effecten van deze campagne worden via een gestandaardiseerde
evaluatiemethode onderzocht. Deze onderzoeksmethode is verplicht gesteld
voor Postbus 51 campagnes en omvat voor-, tussen- en nametingen onder
een representatieve steekproef van de
Nederlandse bevolking. Er wordt gemeten op kennis-, houding- en
gedragsintentiedoelstellingen.
5. Bent u bereid om de campagne te beëindigen als de resultaten
hiervan haaks staan op het te bereiken doel?
5. Ik ben ervan overtuigd dat de campagne voldoet aan het doel dat
vooraf is gesteld. Voor wat betreft discussie op gang brengen kan niemand
zeggen dat dit niet lukt. Het is in zijn algemeenheid niet de bedoeling
om campagnes die geen effect sorteren, voort te zetten.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat