Hoe komt de hand van de knip

Marketresponse b.v.

Hoe komt de hand van de knip

Elk jaar houdt MarketResponse Nederland een onderzoek onder Nederlanders waarbij hun verwachtingen t.a.v. de economie en de persoonlijke financiële positie centraal staat. Het beeld is als volgt:

De consument is nog steeds somber over de ontwikkeling van de economie in Nederland. De verwachtingen zijn somberder dan een jaar geleden toen het ook al niet te best was. Daarbij komt dat de Nederlander het risico van werkloosheid, ziekte en moeizamere pensionering hoger inschat. Dit met inbegrip van nadelige financiële gevolgen die mede veroorzaakt worden door een krimpend sociaal vangnet. Men ervaart dat meer eigen verantwoordelijkheid moet worden genomen voor behoud van inkomen en welvaart hetgeen leidt tot een situatie waarin sparen prioriteit heeft boven besteden.

Duidelijk wordt dat men geen vertrouwen heeft in de verbeteringen die de overheid belooft in de lastenverlichtingen die worden gepresenteerd, maar men laat het levensgeluk niet bederven door deze situatie. Er is geen paniek, eerder berusting omdat men het gevoel heeft dat het wel iets minder kan.

Wat betekent dit nu voor het bestedingsklimaat in Nederland? Als de overheid de bestedingen niet op gang brengt zal de marktsector dit moeten doen door in te spelen op duurzaamheid en spaarzaamheid. Met andere woorden relevante innovatie van producten en dienstverlening. Een voorbeeld van innovatief denken is het aanbieden van annuleringsverzekeringen bij grote aankopen die op krediet plaatsvinden. Het recht om een aangeschaft product terug te geven of termijnbetalingen op te schorten bij verslechterende financiële omstandigheden, blijkt een interessante propositie te zijn.

De hand komt overigens wel van de knip als gekeken wordt naar de stormachtige groei van de markt van tweedehands spullen. Voor de helft van de Nederlanders is dit een alternatieve besteding voor het relatief duur gepercipieerde nieuwe product. De waarde van de tweedehands markt wordt geschat op 2,4 miljard Euro per jaar. Een activiteit die we niet of nauwelijks terugzien in de statistieken van het CBS. Het is zelfs de vraag of de bestedingsafname zo groot is als wordt aangenomen gezien de enorme goederenstroom plaatsvindt in deze markt.

Voor bedrijven zijn er echter ook kansen om bestedingen te stimuleren. Een voorbeeld is het opwaarderen van contactmomenten met klanten en prospects. Additionele omzet, door voor de consument relevante cross-selling. Callcenters kunnen op deze wijze profitcenters worden. Een instrument dat door marketeers nog te weinig wordt ingezet.

Wij concluderen dat het achterblijven van bestedingen mede wordt veroorzaakt door het gebrek aan relevante innovatie voor de consument. Reden genoeg voor de marktsector om die consument in een vroeg stadium actief te betrekken bij het innovatieproces. Marktonderzoekers kunnen dit proces als geen ander faciliteren en MarketResponse beschikt over een beproefd instrument dat de naam Co-Creatie draagt.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met MarketResponse, tel: 03333 03333

Leusden, Chris van Schijndel, 30/09-2005