23 Windows of opportu nity

Blackfish group b.v.

Persbericht

23 Windows of opportunity

Expositie op verschillende lokaties in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag 3-9 okober 2005.

Amsterdam, 30 september 2005

Volgende week presenteert stichting 23 haar eerste project: 'Windows of opportunity'. Kunstenaars en vormgevers presenteren hun werk in de etalages en vitrines van winkels, bedrijven, restaurants, cafés en culturele instellingen. Dit project vindt plaats van 3 tot 9 Oktober 2005. Uitgangspunt van stichting 23, een initiatief van een groep jonge cultureel ondernemers, is een brug te slaan tussen kunst, publiek en bedrijfsleven.

'Windows of opportunity' biedt zowel passanten als klanten via de kunstwerken een vrolijk, onverwacht perspectief op de wereld om hen heen. Ramen en etalages zijn daarvoor bij uitstek geschikt. Als musea om de hoek brengen ze mensen op nieuwe gedachten en vormen een bron van inspiratie.

Met dit project wil 23 een inspirerende, positieve bijdrage leveren aan de beleving van de openbare ruimte. Motto is het aan de kabbala ontleende 'geluk, rijkdom en succes', dat allereerst verwijst naar creativiteit en dus met de verwerving van materiële zaken en status niets te maken.

Voor het project 'Windows of opportunity' heeft 23 in eerste instantie vijf kunstenaars uitgenodigd werk te exposeren: beeldend kunstenares Lon Hendriks, illustrator Kustaa Saski, beeldend kunstenaar Snar, illustrator Manzur Kargar en illustrators collectief Matte.

Hun werk is te zien achter de ramen van cafés, winkels en bedrijven in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. De ramen die in de openingsweek worden gebruikt zijn van: Spoiled (concept lifestyle store, Leidsestraat 27, Amsterdam); Lloyd Hotel (hotel en culturele ambassade, Oostelijke Handelskade 34, Amsterdam); Wolvenstraat 23 (bar/café, Amsterdam); Puurr (concept lifestyle store, Prinsestraat 4a, Den Haag); Lijfstijl Rotterdam (concept lifestyle store, Westewagenstraat 56, Rotterdam).

Het eerste gedeelte van het project vindt dus plaats van maandag 3 tot zondag 9 oktober. Bedoeling van 23 is om vervolgens steeds meer kunstenaars en ramen te vinden om het project verder uit te breiden. Het gehele project heeft dus ook geen specifieke tijdsduur en kan overal te zien zijn. Als onderdeel van het publiciteitsoffensief schrijft 23 talloze kunst- en evenementenagenda's aan. Verder verspreidt 23 een routekaart in de creatieve sector. Tevens werft 23 onder bedrijven, winkels en horecagelegenheden naar nieuwe ramen om in te exposeren - ook in andere steden.

23 'Windows of opportunity' is een initiatief van stichting 23. Het project wordt opgezet in samenwerking met Comme des Garçons Parfums. Comme des Garçons is merk dat graag met jonge talentvolle kunstenaars werkt en creatieve projecten stimuleert.