Consumentenorganisatie gered van faillisement
Goede waar en co
http://www.goedewaar.nl
Amsterdam De toekomst van consumentenvereniging Goede Waar & Co heeft aan een zijden
draadje gehangen maar de belangenbehartiger van de bewuste consument is opnieuw tot leven
gekomen. Op de Ledenvergadering op maandag 3 oktober a.s. wordt dit officieel bekend
gemaakt. Dit is tevens de dag waarop de consumentenorganisatie onder deze naam haar derde
verjaardag viert. De vereniging bestaat al meer dan 20 jaar en was voorheen bekend als
Alternatieve Konsumenten Bond.
Goede Waar & Co geeft eerlijke informatie over voeding en kleding op het gebied van
mens-, milieu-, diervriendelijkheid. Consumenten kunnen bij deze organisatie terecht als
ze écht willen weten wat ze kopen én welk effect het product heeft op de
wereld om hen heen.
De consumentenvereniging was op leven na dood. Het aantal leden groeide niet als verwacht
en was nagenoeg failliet. Om de organisatie weer op de rails te krijgen, is er een half
jaar geleden een nieuwe en ambitieuze directeur aangetrokken; Mira Vendrig. 10 jaar lang
was Vendrig actief in de confectiebranche. De arbeidsomstandigheden en milieuaspecten die
ze daar tegenkwam, zetten haar aan het denken over maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Daarom heeft ze drie jaar geleden ervoor gekozen om te gaan werken voor een
maatschappelijke organisatie.
Steun
De reorganisatie heeft veel bloed, zweet en tranen gekost volgens Vendrig: Met een kleine
groep medewerkers die is overgebleven, zijn we om de tafel gaan zitten en hebben we
besloten om alles op alles te zetten. We hebben met zijn allen keihard gewerkt en zijn er
in blijven geloven. Ondanks diverse tegenslagen die we onderweg moesten overwinnen. In
deze periode hebben we ook enorm veel steun en positieve reacties gehad van buitenaf.
Onze leden hebben de handen uit de mouwen gestoken en hebben vrienden en/of bekenden lid
gemaakt. Een lid kwam zelfs met 7 nieuwe leden. Ik ben dankbaar voor de betrokkenheid van
deze bewuste consumenten. Er hebben zich verschillende nieuwe vrijwilligers aangemeld om
ons te ondersteunen in onze campagnes.
Nieuwe projecten
Goede Waar & Co is met een nieuw project gestart waarin de duurzaamheid van
legerkleding onder de loep wordt genomen. Middels een uitgebreide campagne gaan we
militairen van de Koninklijke Landmacht mobiliseren om de inkopers van hun
bedrijfskleding ervan te overtuigen om duurzamer in te kopen, aldus Vendrig.
De nieuwe directeur is ambitieus en wil Goede Waar & Co nog meer gaan neerzetten als
consumentenvereniging. Bijvoorbeeld door de consumentenservice, voorheen de
vragen-service. In een nieuw project dat we zijn gestart, genaamd Duurzaamheidwens,
kunnen consumenten een vraag stellen en samen met Goede Waar & Co zoeken we deze
vraag tot de bodem uit. En, de vragensteller kan met onze onderzoeker mee op
bedrijfsbezoek. Ons eerste bezoek was aan een van de grootste mosselbedrijven van Europa
in Yerseke. Door de interesse van zowel de landelijke als de regionale pers hebben we met
deze actie zon miljoen consumenten bereikt. Binnenkort kan het hoofdkantoor van de ANWB
een bezoek van ons verwachten. Dit illustreert prima mijn motto Goede Waar & co als
brug; de consument kan via ons direct zijn of haar duurzaamheidwens bij het bedrijf
neerleggen. Een soort duurzaam breekijzer dus aldus Vendrig.
Ledenwerfactie
Door alle inspanningen zijn er het afgelopen half jaar meer dan 400 nieuwe leden geworven.
Vendrig: Een stap in de goede richting maar nog lang niet genoeg. Op de Ledenvergadering
trappen we ook de grootste ledenwerf-actie af tot nu toe, getiteld: Van 3000 Euro voor
niks. Veel sponsors stellen in deze actie producten beschikbaar voor mensen die lid
worden van Goede Waar & Co. Nieuwe en bestaande leden dingen mee met hun lidnummer in
een loterij waarin 400 mooie prijzen te verdienen zijn. Veel mensen weten niet wat voor
belangrijk en nuttig werk we doen. Het wordt tijd dat we de anderhalf miljoen bewuste
consumenten die Nederland volgens onderzoek telt, bereiken. We waren het best bewaarde
geheim van de afgelopen 20 jaar, gelukkig begint daarin nu verandering te komen, aldus
Vendrig.
Onmisbaar
De nieuwe directeur is ervan overtuigd dat Goede Waar & Co onmisbaar is geworden in de
huidige maatschappij waar maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds belangrijker wordt
en consumenten een steeds bewuster koopgedrag vertonen. Omdat deze club de enige echte
belangenbehartiger is van de bewuste consument. Via Goede waar & Co kan ik namens de
consument de dialoog aangaan met het bedrijfsleven en de overheid. Om uiteindelijk een
realistische, constructieve, duurzame oplossing te krijgen voor problemen rond mens, dier
en milieu.
Professioneel
Goede Waar & Co brengt tweemaandelijks het magazine Goede Waar met daarin smaaktesten,
spraakmakende interviews en onderzoeken naar voeding en kleding met vaak onthullende
resultaten.Daarnaast willen we nog meer professioneel onderzoek gaan doen en een
intensievere samenwerking met partners. Bovendien willen we onze site www.goedewaar.nl
verder uitbouwen, met bijbehorende interactieve toepassingen.
Achterban
Mira Vendrig wil graag nog meer openstaan voor de achterban. Onze leden geven al richting
aan ons onderzoek, via hun aandelen. Maar ik nodig ze graag uit om nog meer bij te
dragen, om actief mee te denken en hun stem te laten horen. Via de vernieuwde
consumentenservice en op de Ledenvergadering op 3 oktober. Om voorlopig ons werk te
blijven doen, kunnen we naast leden ook donateurs gebruiken. Ons rekeningnummer? Postbank
763228 t.n.v. Goede Waar & Co.