Gemeente Delft

Realisatie van een dagopvang op de locatie Surinamestraat 1 is stedenbouwkundig en functioneel aanvaardbaar. Dat blijkt uit de concept-ruimtelijke onderbouwing die het Delftse college op 13 september heeft vrijgegeven. Hierop is inspraak mogelijk tot 17 oktober. Op maandag 3 oktober is er tussen 19.30 en 21.30 uur een loopavond in de Lindenhof (Zocherweg).

Op de inloopavond kunt u naast mondelinge inspraakreacties op de ruimtelijke onderbouwing ook terecht voor vragen en suggesties voor het beheerplan. De ruimtelijke onderbouwing ligt tot 17 oktober ter inzage bij de Publieksbalie (Phoenixstraat 16) en is te vinden op www.gemeentedelft.info/Actueel/dagopvang.

De onderbouwing is nodig omdat het bestaande bestemmingsplan 'Indische buurt' (vastgesteld op 26 mei 1983 en goedgekeurd op 11 februari 1986) vestiging van de dagopvang niet mogelijk maakt. Het gebied heeft daarin de bestemming 'bedrijven'. Om de dagopvang te kunnen vestigen op het adres Surinamestraat 1 is vrijstelling nodig van het bestemmingsplan. De ruimtelijke onderbouwing biedt de argumentatie voor het later verlenen van een vrijstelling. Naast stedenbouwkundige punten worden hierin verkeer/ infrastructuur en milieuzaken als geluid, geur, bodem externe veiligheid en milieuzonering behandeld.

Realisatie van een nieuwe dagopvang in Delft is mogelijk bij een zorgvuldig besluitvormingstraject, open communicatie met belanghebbenden, heldere eisen aan de inrichting van het pand en de directe omgeving en het hebben van een beheerplan. In het beheerplan worden afspraken gemaakt over wijze van communiceren, de aanpak van fysieke knelpunten zoals verlichting en groen, maatregelen en sancties met betrekking tot ongewenst gedrag, politietoezicht en het schoonhouden van de omgeving.

Voor nadere informatie: Sharon Buys, 015 - 260 2975, gemeente Delft
-----------------------


---- --
Kwartaalrapportage II: juni - september 2005

Betreffende de verplaatsing van de dagopvang voor dak- en thuislozen en verslaafden (Dienstencentrum) naar Surinamestraat 1


1. Aanleiding

Het college besloot op 24 februari 2005, nadat de commissie voor Werk, Zorg en Onderwijs hierover positief adviseerde, de locatie Surinamestraat 1 definitief aan te wijzen als locatie voor de dagopvang voor dak- en thuislozen en verslaafden. De commissie Werk, Zorg en Onderwijs verzocht het college per kwartaal te rapporteren over de stand van zaken van de verplaatsing van de dagopvang naar de Surinamestraat.

Dit betreft de tweede rapportage.


2. Wijze van rapporteren

De verplaatsing van de het Dienstencentrum valt in verschillende onderdelen uiteen, te weten: . het beheer van de nieuwe locatie,
. de verwerving/verbouwing van het pand,
. de bestemmingsplanprocedure,
. de dienstverlening

Rapportage vindt plaats over de voortgang van deze onderdelen. Naast een feitelijke weergave van de stand van zaken zal per onderdeel ook worden ingegaan op het vervolg. Gezien de grote betrokkenheid van en de belangen voor omwonenden en omliggende bedrijven, instellingen en instanties zal allereerst een paragraaf worden gewijd aan de wijze waarop in de afgelopen periode invulling is gegeven aan de communicatie met omwonenden en omliggende bedrijven, instellingen en instanties.


3. Communicatie

Om bewoners en omliggende bedrijven, instellingen en instanties regelmatig op de hoogte te houden van de stand van zaken rondom de verplaatsing van het Dienstencentrum en ter vergroting van hun betrokkenheid zal op regelmatige basis (minimaal 4 keer per jaar) een Nieuwsbrief worden verspreid in de omgeving van Surinamestraat 1. In de Nieuwsbrief wordt de voortgang van de verschillende deeltrajecten besproken, worden procedures aangekondigd, komen betrokken professionals, omwonenden, bedrijven, instellingen en instanties aan het woord en kan achtergrond en informatie worden gegeven.

Medio juli jl. werd de eerste Nieuwsbrief verspreid onder de ruim 700 omwonenden, omliggende bedrijven, instellingen en instanties. In deze eerste Nieuwsbrief onderstreepte wethouder Rensen nogmaals het belang van een goed omgevingsbeheer voor de omgeving van de Surinamestraat 1 en het hiertoe gezamenlijk opstellen van een beheerplan. Ook werd aangegeven op welke manier procedures met betrekking tot de Surinamestraat 1 aangekondigd zullen worden en kwam de heer J. Smit, lid van de Raad van Bestuur van de Stichting MoVo, aan het woord over de toekomstige ontwikkelingen van de maatschappelijke opvang (vanaf 1 januari 2007 is de Stichting MoVo uitvoerder van de gehele maatschappelijke opvang, waaronder de dagopvang, en vrouwenopvang voor de regio Delft-Westland-Oostland).

In september jl. is de tweede Nieuwsbrief verspreid. Deze Nieuwsbrief ging o.a. in op de artikel 19 lid 2 WRO procedure, de hiertoe opgestelde ruimtelijke onderbouwing en de wijze waarop men op deze ruimtelijke onderbouwing kan reageren (zie 4.3). Verder werd in deze Nieuwsbrief wederom aandacht besteed aan het beheerplan en worden omwonenden en omliggende bedrijven en instellingen nadrukkelijk om hun inbreng gevraagd (zie 4.1). In deze Nieuwsbrief kwam ook de nieuwe directeur van het dienstencentrum, mevrouw K. de Jonge, aan het woord. Zij stelde zichzelf voor, vertelde iets over de activiteiten van het Dienstencentrum en hoe één en ander in het nieuwe gebouw zal verlopen. Tot slot maakte de gemeente van de gelegenheid gebruik om te melden dat voor de begeleiding van de activiteiten rond de verplaatsing van het Dienstencentrum de deskundigheid van het adviesbureau Seinpost, in de persoon van mevrouw T. Ossewaarde, is ingehuurd. Seinpost is een landelijk opererend bureau met veel kennis en ervaring als het gaat om de inpassing van met het Dienstencentrum vergelijkbare voorzieningen in een nieuwe omgeving.

In het kader van de artikel 19 lid 2 WRO procedure wordt op 3 oktober a.s. een inspraakavond georganiseerd in De Lindenhof aan de Zocherweg. Tegelijkertijd wordt omwonenden op deze avond de gelegenheid geboden om ideeën voor beheerafspraken die bijdragen aan een goede inpassing van het Dienstencentrum in de Surinamestraat en omgeving kenbaar te maken. Op de gemeentesite kunnen belangstellenden altijd de actuele stand van zaken over de verplaatsing van het Dienstencentrum en de nodige achtergrondinformatie vinden op. Geïnteresseerden kunnen op deze site de ontwikkelingen volgen en nota's, onderzoeken, verslagen en rapporten opvragen.


4. Stand van zaken


1. Beheer


1. Het beheerplatform

Om tot een beheerplan te komen stelt de gemeente een beheerplatform in, waarin vertegenwoordigers van gemeente, politie, beheerder/exploitant, bezoekers Dienstencentrum, eigenaar én de omwonenden en omliggende bedrijven en instellingen zitting kunnen nemen. In totaal kan het beheerplatform uit ca. 15 personen bestaan (dit is een werkbare grootte). Doelstelling van het platform is een plan dat door zoveel mogelijk, liefst alle, deelnemers aan het platform wordt onderschreven. Het plan wordt uiteindelijk vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.

Deelname omwonenden en omliggende bedrijven, instellingen en instanties Op 2 mei jl. had wethouder Rensen een overleg met vertegenwoordigers van Belangenvereniging Onze Indische Buurt, omwonenden Pauwhof/Delftweg (Rijswijk), Stichting Bedrijventerrein Vrijenban en de Mondriaan Onderwijsgroep over het doel en inhoud van het beheerplan en over de werkwijze van het beheerplatform. Naar aanleiding van dit overleg ontving de gemeente Delft op 10 juni een brief van genoemde partijen waarin zij aangaven definitief te hebben besloten vooralsnog geen deel te willen nemen in het beheerplatform. Verder schreven zij wel met de gemeente in overleg te willen over locaties die naar hun oordeel minder belastend en geschikter zouden zijn voor een vestiging van een dagopvang.

De gemeente sprak vervolgens de wens naar de partijen uit om nog voor de zomervakantie met hen in gesprek te gaan over de inhoud van hun brief en de wijze waarop de gemeente hiermee om wil gaan. In verband met reeds ingetreden vakanties verzochten de partijen om dit gesprek pas na de zomervakantie te laten plaatsvinden (brief d.d. 22 juni). De verantwoordelijk wethouder verzond op 4 juli een brief naar de eerdergenoemde partijen waarin hij aangaf hiermee akkoord te gaan en een gesprek na de zomervakantie te zullen plannen. Tevens deed hij -op verzoek van de partijen- een voorstel voor de agenda van het gesprek. Door de wethouder is aangegeven dat de gemeente na de zomer start met het opstellen van het beheerplan. In dit licht zou in het gesprek bekeken kunnen worden hoe -met respect voor ieders standpunt- het geluid van omwonenden, bedrijven, instellingen en instanties toch zou kunnen doorklinken in (de voorbereiding) van het beheerplan. Het in de brief aangegeven besluit van 24 februari wil het college niet ter discussie stellen.

Op 11 augustus ontving de gemeente Delft een brief van de gezamenlijke partijen waarin zij aangeven niet op de uitnodiging van de gemeente in te zullen gaan. De partijen willen niet met de gemeente praten, omdat de gemeente met hen niet wil praten over een alternatieve locatiekeuze. De projectleider verplaatsing dienstencentrum trad hierop in contact met de woordvoerder van de verschillende partijen om een opening te creëren voor een gesprek over de achtergrond van hun afwijzing. Hierop is geen reactie gegeven. Op 13 september nam de verantwoordelijk wethouder telefonisch contact op met de voorzitter van belangenvereniging Onze Indische Buurt. De wethouder gaf aan dat de gemeente deelname aan het beheerplatform van de vertegenwoordigers van de omwonenden en de bedrijven en instanties zeer op prijs zou stellen. Indien men niet kan of wil deelnemen dan zou de gemeente graag een gesprek hebben over hoe praktische zaken, zoals de inspraakavond, de wijkschouw en de nulmeting, die in aantocht zijn, met elkaar kunnen worden afgestemd. Op vrijdag 16 september ontving de wethouder hierop een telefonische reactie: omdat de locatiekeuze niet wordt geaccepteerd nemen de belangenverenigingen van omwonenden en bedrijven niet deel aan het platform en wil men verder ook geen gesprekken. Als bijkomstigheid gaf de vertegenwoordiger aan dat men niet gelukkig is met het inhuren van de gemeente van het bureau Seinpost. De belangenvereniging Onze Indische Buurt liet de gemeente op 06 september al schriftelijk weten dat de gemeente Seinpost niet had mogen inhuren, omdat de belangenorganisaties al in een eerder stadium Seinpost hadden benaderd voor een onderzoek. Seinpost nam deze opdracht niet aan.

De gemeente zal hierop nog een schriftelijke reactie geven. Hierin zal de gemeente aangeven dat de gemeente, om de verplaatsing van de dagopvang en met name het opstellen van het beheerplan te realiseren, heeft gezocht naar een bureau met specifieke expertise op dit gebied. Tijdens een werkbezoek naar Nijmegen kwamen positieve ervaringen over dit bureau naar voren. De gemeente heeft een aantal bureaus benaderd en offertes aangevraagd, waaronder Seinpost. Seinpost kwam in de offerteronde wat betreft ervaring en kwaliteit als beste naar voren. In de gesprekken met de gemeente heeft Seinpost aangegeven dat de buurtvereniging contact met hen heeft gezocht in het kader van een contra-expertise ten aanzien van de locatiekeuze. Seinpost heeft deze opdracht niet aangenomen.

Op vrijdag 16 september presenteerden de juridisch adviseurs van het Transportbedrijf Van der Lee, de Stichting Bedrijventerrein Vrijenban en belangenvereniging Onze Indische Buurt de resultaten van een quickscan waarmee de bevindingen van de gemeente t.a.v. de locatiekeuze aan een second opinion worden onderworpen. Het rapport heeft geen nieuwe feiten naar voren gebracht en geeft geen aanleiding om de locatiekeuze ter discussie te stellen. Wel kunnen onderdelen van deze rapportage gebruikt worden voor het beheerplan. Gelijktijdig met deze kwartaalrapportage wordt een reactie van het college over het rapport aangeboden.

Inmiddels ontving het college een mondeling bericht van de Raad van Bestuur van het Mondriaan College, dat het Mondriaan College wil deelnemen aan het beheerplatform. De raad van bestuur zei toe dit nog schriftelijk te zullen bekrachtigen.

Met het opstellen van het beheerplan zal, met die partijen die betrokken willen zijn in het beheerplatform, na de inspraakavond van 3 oktober een start worden gemaakt.

4.1.2 Het beheerplan

Als onderdeel van het beheerplan, zal in oktober een wijkschouw worden gehouden. Omwonenden van de Surinamestraat 1, de omliggende bedrijven, instellingen en instanties, de gemeente (stadsbeheer, stadstoezicht, wijkcoördinator), de politie (wijkagent, teamchef) en het dienstencentrum kunnen aan deze wijkschouw deelnemen. Op de inspraakavond van 03 oktober worden belanghebbenden in de gelegenheid gesteld om zich hiervoor aan te melden. Tijdens de wijkschouw worden alle plekken in het gebied in kaart gebracht die vanwege hun inrichting, onderhoudstoestand of om een andere reden als kwetsbare plek gezien kunnen worden in relatie tot de komst van het Dienstencentrum. Tegelijkertijd wordt bekeken hoe de kwetsbaarheid van deze plekken weggenomen kan worden. Ook zal, naar verwachting in november, een nulmeting worden gehouden.

Omwonenden en belanghebbenden die niet willen of kunnen deelnemen aan het beheerplatform zullen via andere kanalen om hun inbreng worden gevraagd. Een eerste gelegenheid hiervoor is de inspraakavond op 3 oktober a.s. Gelijktijdig met de inspraak voor de ruimtelijke onderbouwing, kunnen omwonenden tijdens deze avond hun wensen en ideeën voor het beheer aandragen en concrete informatie krijgen over de (mogelijke) inhoud van het beheerplan.

Voor partijen die nu niet willen of kunnen deelnemen aan het platform blijft het mogelijk om zich desgewenst op een later tijdstip aan te sluiten bij het platform. Via de Nieuwsbrief worden alle betrokkenen op de hoogte gehouden van de vorderingen die er gemaakt zijn met het beheerplan.

4.2 Verwerving/verbouwing van het pand

Door de architect is inmiddels een concept definitief bouwkundig ontwerp (DO) gemaakt. Dit concept DO wordt begin oktober besproken met Stichting Dienstencentrum Over de Brug, Stichting MoVo, de aannemer en de gemeente. Op het moment dat er overeenstemming is over het DO, kan in principe de bouwvergunningsprocedure worden gestart (naar verwachting eind november).

4.3 Bestemmingsplan

De gemeente volgt een wettelijke procedure volgens artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening om vrijstelling van het bestemmingsplan te krijgen. De ruimtelijke onderbouwing is hierin de eerste stap. In de ruimtelijke onderbouwing motiveert de gemeente waarom het verlenen van vrijstelling voor die plaats en voor die functie juridisch en ruimtelijk mogelijk is.

Gedurende de zomer heeft de gemeente een concept ruimtelijke onderbouwing opgesteld. De onderwerpen hierin komen overeen met de onderwerpen die in een bestemmingsplan voorkomen. Maar ook de gevolgen van het project op de omgeving komen aan de orde, net zoals de maatregelen die kunnen worden genomen om eventuele negatieve gevolgen te beperken of op te heffen. Zo wordt een apart hoofdstuk gewijd aan het beheerplatform en het beheerplan voor de dagopvang.

Op 13 september 2005 stemde het college in met de concept ruimtelijke onderbouwing en gaf deze voor inspraak vrij. De inspraaktermijn loopt van 20 september tot 17 oktober 2005. Op 3 oktober zal hiervoor in De Lindenhof een inspraakavond worden georganiseerd.

Tegelijk met de ter inzage legging wordt de concept ruimtelijke onderbouwing voorgelegd aan Gedeputeerde Staten met het verzoek een verklaring van geen bezwaar af te geven voor plannen die passen binnen de ruimtelijke onderbouwing. Na verwerking van de inspraakreacties stelt het college de definitieve ruimtelijke onderbouwing vast. Vervolgens kunnen burgers hun zienswijze indienen over de verbouwingsaanvraag. Naar verwachting zal begin 2006 de vergunning worden afgegeven.

4.4 Dienstverlening

Door het Dienstencentrum wordt een bezoekersmonitor gehanteerd. De monitorgegevens van 232 bezoekers zijn geactualiseerd. Enkele conclusies: . het Dienstencentrum wordt vrijwel alleen bezocht door mannen

. het merendeel van de bezoekers is tussen de 30 en 50 jaar

. 2/3 van de bezoekers heeft geen zelfstandige huisvesting en woont in bij vrienden, kennissen of familie

. voor 172 ingeschreven bezoekers geldt de Oostsingel 76 als postadres

. de meest voorkomende problemen waar bezoekers mee kampen zijn huisvestings- en schuldenproblemen

. de activiteiten waar het meest gebruik van gemaakt worden zijn de huiskamer en het postadres

. ruim de helft van de ingeschreven bezoekers bezoekt het Dienstencentrum één of meerdere malen per week



Tevens wordt aandacht besteed aan de veiligheid in en om het Dienstencentrum. Regelmatig vindt hierover overleg plaats tussen vertegenwoordigers van het Dienstencentrum, de politie en de gemeente (wijkzaken, veiligheid en zorg). Dit heeft onder andere betrekking op de handhaving van het alcoholverbod, de relatie met de direct omwonenden en de impact van de bouw van de Koepoortgarage (mogelijke knelpunten en oplossingen).

Bijlagen:

- Monitor Dienstencentrum

- Verslag overleg met vertegenwoordigers belangenorganisaties 02-05-2005
- Nieuwsbrief

- Quickscan dagopvang gemeente Delft (in opdracht van Transportbedrijf L. v.d. Lee)


---- --