Gemeente Heerenveen

persbericht

Verkeerslichten K.R. Poststraat bieden soepele regeling van verkeersstromen

03/10/2005

De K.R Poststraat en de aansluiting naar de snelweg A32 heeft een complete metamorfose ondergaan. Momenteel wordt er nog hard gewerkt aan het afronden van de werkzaamheden. De belangrijkste verandering is de plaatsing van een verkeersregelinstallatie. Kort gezegd, de rotonde is vervangen door verkeerslichten. Afgelopen woensdagavond 28 september is het geheel in werking gesteld en na problemen in de spits op donderdag heeft gisteravond de installatie voor en na de UEFA-cup voetbalwedstrijd van Sc Heerenveen goed en soepel gewerkt.

De problemen in de spits ontstonden toen er werd gekeken naar de werking van de programmering van de verkeerslichten. Dit gaf vanuit De Knipe ('s ochtends) en vanuit centrum ('s middags) opstopping. Belangrijkste reden is dat nog niet alle rijstroken beschikbaar zijn voor het verkeer, terwijl de verkeersregeling daar wel op af is gesteld. Verder is het programma voor de verkeerslichten op een aantal onderdelen gewijzigd. Zoals gezegd de verkeersstroom van en naar het voetbalstadion Abe Lenstra verliep goed.

De komende week staan de lichten uit in verband met de werkzaamheden die nog moeten gebeuren zoals het aanbrengen van belijning en bewegwijzering. Volgende week vrijdagavond worden de lichten definitief in werking gesteld en is het werk op enkele kleine onderdelen na klaar. Wel is het de bedoeling om in dit weekeinde de lichten aan te doen om de verkeersstromen rondom de voetbalwedstrijd te kunnen regelen.

Vanaf 10 oktober wordt gestart met de werkzaamheden op de kruising K.R. Poststraat - Mercurius die dan ook afgesloten is voor het verkeer. De kruising wordt een kwartslag gedraaid en de richting Het Meer - De Kavels wordt de doorgaande weg. De drie toegangswegen naar de kruising krijgen allemaal drie voorsorteervakken. De bushaltes, het fietspad en voetpad worden deels omgelegd en ook hier worden verkeerslichten geplaatst.

De laatste fase van het project zal nog het nodige oponthoud veroorzaken en uiteraard loopt de programmering van de verkeerslichten niet direct goed en zal ook bijstelling af en toe nodig zijn. Daarnaast zullen verkeersdeelnemers ook moeten wennen aan de geheel nieuwe situatie. Maar het belangrijkste doel is dat vooral op de piekmomenten van de dag het verkeer op een snelle en veilige manier Heerenveen kan inrijden en verlaten.