Multiscope

Naast ranglijsten sites nu ook blogs bij Multiscope

Online onderzoeksbureau Multiscope heeft haar website bereiksmetingsysteem Visiscan uitgebreid. Door de uitbreiding worden de maandelijkse bezoekcijfers van circa 500 Nederlandse websites ontsloten die voorheen niet beschikbaar waren. Daarnaast wordt vanaf nu ook een maandelijkse top 20 van Nederlandse weblogs gepubliceerd binnen Multiscope Visiscan.

Uitbreiding categoriesysteem

Op wekelijkse en maandelijkse basis rapporteert Multiscope Visiscan ranglijsten van Nederlandse websites. Naast een algemene top 250 waarin alle Nederlandse websites meelopen, worden de websites ook gecategoriseerd. Hierdoor is het mogelijk om gelijksoortige sites te vergelijken.

Carlo Klaasse, product manager Visiscan bij Multiscope licht de uitbreiding toe: "In 2004 hebben we het aantal Visiscan categorieën uitgebreid van 20 naar ruim 50. Tot op heden rapporteerden we een top 10 van websites binnen iedere categorie. Nu hebben we dit aantal uitgebreid naar een top 20. De uitbreiding is een logisch gevolg van het feit dat er in nagenoeg iedere categorie voldoende grote websites zijn om betrouwbare schattingen te kunnen maken voor het website bezoek. Daarnaast signaleerden we bij onze klanten de behoefte aan een diepgaander marktoverzicht."

Multiscope werkt achter de schermen aan een verbetering van haar monitoring software. Schaalbaarheid, nauwkeurigheid en platformonafhankelijkheid zijn daarbij de speerpunten die in de toekomst de weg vrij moeten maken voor een forse uitbreiding van het bereiksmetingpanel.

Weblogs
Nederlandse weblogs werden tot op heden door Multiscope nog gerapporteerd onder de categorie 'Nieuws - divers'. Door de sterke groei van het aantal weblogs en het maandelijkse bezoek dat zij trekken, overvleugelden de weblogs in de afgelopen periode websites van tijdschriften en vakbladen, die ook in deze categorie worden gerapporteerd. Inmiddels hebben de weblogs binnen Multiscope Visiscan daarom een eigen subcategorie, waarvan de top 20 wordt gerapporteerd.

De grootste weblogs kunnen zich inmiddels qua website bezoek ook meten met de sites van enkele landelijke kranten. Het betreft hier echter wel het topje van de markt. De overgrote meerderheid van de weblogs trekt op dit moment nog minder dan 100.000 unieke bezoekers per maand.

Over Multiscope
Multiscope is een toonaangevend online onderzoeksbureau dat sinds 1996 gespecialiseerd is in marktonderzoek via internet. De activiteiten zijn geconcentreerd in de business units 'online onderzoek & enquêtes', 'panel services' en 'website bereiksonderzoek'. Voor meer informatie zie: http://www.multiscope.nl

Over Visiscan
Multiscope Visiscan is hét online bereiksonderzoek voor websites. De dataverzameling verloopt volledig geautomatiseerd via een representatief panel van Nederlandse internetgebruikers. Dit panel is voorzien van geavanceerde logsoftware, die realtime en op continue basis registreert welke websites de panelleden bezoeken. Met de gehanteerde methodiek kunnen middelgrote en grote Nederlandse websites volgens een eenduidige en objectieve standaard met elkaar vergeleken worden. Voor deze vergelijking wordt het criterium van 'unieke bezoekers' gehanteerd. Multiscope Visiscan is bij uitstek geschikt voor selectie van websites voor online advertising, benchmarking, concurrentieanalyse of onafhankelijke trendanalyses. Voor meer informatie zie: http://www.multiscope.nl/visiscan.phtml

Multiscope heeft haar persbestand met zorg samengesteld. Wilt u een adreswijziging doorgeven of geen persberichten meer ontvangen, dan kunt u contact opnemen met John Kivit (john@multiscope.nl of t. 073-6212122) Multiscope: online onderzoek tes - panel services - website bereiksmeting Postbus 2126 - 5202 CC - 's-Hertogenbosch - t. 073-6212122 - info@multiscope.nl - www.multiscope.nl