Nationale Ombudsman
Den Haag, 3 oktober 2005
Nationale ombudsman start nieuwe campagne
"Loopt u rond met een klacht over de overheid en komt u er met de
overheidsinstantie niet uit? Dan is er de Nationale ombudsman." Dat is
de boodschap van de nieuwe televisie- en radiospot van de Nationale
ombudsman. Vandaag begint de Nationale ombudsman een Postbus
51-campagne om de bekendheid van het instituut te vergroten. Het is
immers belangrijk dat mensen de Nationale ombudsman - als ze hem nodig
hebben - kunnen vinden en een juist beeld hebben van wat hij voor hen
kan betekenen.
Er zijn in Nederland heel wat ombudsmannen met heel verschillende
werkterreinen. Maar er is maar één Nationale ombudsman. Bij hem kunnen
mensen een klacht indienen over de overheid. De overheid voert veel
taken uit waar burgers rechtstreeks mee te maken hebben, denk aan het
heffen van belasting, verstrekken van huursubsidie of beslissen over
uitkeringen. In de contacten tussen burger en overheid kan er altijd
iets mis gaan. De overheidsinstantie neemt bijvoorbeeld maar geen
beslissing of geeft maar geen antwoord op een vraag. Als de burger
daarover klaagt bij de overheidsinstantie, vindt zijn klacht niet
altijd gehoor. De Nationale ombudsman is bij wet in het leven geroepen
om burgers in die situatie onafhankelijk rechtsbescherming te bieden.
De Nationale ombudsman kan deze taak alleen goed uitvoeren wanneer
burgers op de hoogte zijn van zijn bestaan en hem weten te vinden.
Daarom is het nodig om hen actief te attenderen op het bestaan van de
Nationale ombudsman.
Gratis telefoonnummer: 0800 - 33 55555
In de campagne worden mensen erop gewezen dat zij de Nationale
ombudsman kunnen bellen (op het gratis telefoonnummer 0800 - 33
55555). Medewerkers van de ombudsman kunnen dan aan de telefoon direct
bepalen of iemand bij de Nationale ombudsman aan het goede adres is.
Zo niet, dan kunnen zij iemand meteen verwijzen. De Nationale
ombudsman hoopt op die manier zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen
hem vergeefs schrijven. De website (www.nationaleombudsman.nl). geeft
informatie over welke klachten de Nationale ombudsman kan behandelen.
Daarnaast is er een folder die onder meer verkrijgbaar is bij openbare
bibliotheken.