Gemeente Haarlem


3 oktober 2005

265/2005
Gemeente Haarlem, gemeenteraad

Persbericht


Rekenkamercommissie Haarlem vraagt om concrete aanpak achterstallig onderhoud


Veel wegen, bruggen en kades in Haarlem zijn in slechte staat. De rekenkamercommissie heeft onderzoek laten doen naar omvang en oorzaken van het achterstallig onderhoud in Haarlem en de aanpak die tot nu toe door de gemeente is gevolgd. De achterstand blijkt erg groot te zijn; het gaat om 60 tot 80 miljoen euro. Het extra geld dat de raad heeft vrijgemaakt om te investeren in onderhoud is niet genoeg om het onderhoud snel op peil te brengen. Voorlopig loopt de achterstand alleen nog maar op.


Omvang

In het onderzoeksverslag wordt geconstateerd dat in Haarlem het achterstallig onderhoud van wegen en andere verhardingen, bruggen, openbaar groen, speelvoorzieningen en openbare verlichting omvangrijk is, ook als dit wordt vergeleken met enkele andere gemeenten. Begin 2005 is de omvang geraamd op E 60,8 miljoen. Als ook rekening worden gehouden met de oevervoorzieningen (kades) dan komt daar nog E 17,7 miljoen bij. De verwachting is dat de achterstand de komende jaren (in ieder geval tot 2012) nog zal toenemen


Oorzaken

Onderhoud in een stad als Haarlem is lastig. De stad is oud en de straten en bruggen worden op een heel andere en vooral intensievere manier gebruikt dan vroeger. Dat dit heeft geleid tot omvangrijke onderhoudsachterstanden komt voor een belangrijk deel door de manier waarop de gemeente hiermee in de afgelopen decennia is omgesprongen. Op beleidsniveau was tot ongeveer 2000 de aandacht incidenteel. Politiek-bestuurlijk werden er andere prioriteiten gesteld. Daarnaast was de organisatie van het onderhoud niet goed. In de gemeente bestond geen systematisch inzicht in aantal, omvang en kwaliteit van de voorzieningen in de openbare ruimte. In de uitvoering werkte de gemeentelijke organisatie niet voldoende projectmatig, planmatig en resultaatgericht. Dat leidde onder meer tot vertragingen in de uitvoering; de investeringen bleven achter bij de financiële planning.


Aanpak gemeente

Na 2000 is er een verandering in de aanpak gekomen. In het beleidsprogramma van het huidige college is het wegwerken van achterstallig onderhoud van de openbare ruimte als prioriteit benoemd. In de ambtelijke organisatie zijn verbeteringen in gang gezet die moeten leiden tot een meer projectmatige, planmatige, transparante en doelgerichte aanpak en tot betere benutting van de beschikbare middelen. Toch zal niet zoals in het beleidsprogramma 2003-2006 staat in 2012 het onderhoud in orde zijn. Dat komt omdat er nog niet genoeg geld wordt vrijgemaakt. Maar ook omdat de gemeentelijke organisatie nog steeds niet werkt zoals het zou moeten.

Aanbevelingen

In het onderzoeksrapport is een groot aantal aanbevelingen te vinden om de gemeentelijke organisatie wel goed te laten functioneren. Twee belangrijke aanbevelingen zijn:
. opstellen van een aansprekend beleidskader voor beheer en onderhoud van de openbare ruimte met een eenduidige doelstelling;
. opstellen van een uitvoeringsprogramma met daaraan gekoppeld voortgangsrapportages.

Beide aanbevelingen moeten ervoor zorgen dat onderhoud op een heldere wijze op de politieke, bestuurlijke en organisatorische agenda blijft. Bij keuzes om wel of niet extra te investeren zal de raad dan een helder beeld voor ogen hebben wat de consequenties zijn van de keuze en dat is in het verleden zeker niet altijd het geval geweest.

De Rekenkamercommissie zal de raad vragen de aanbevelingen van het onderzoek over te nemen en het college van B&W te vragen deze uit te voeren. Daarnaast adviseert de rekenkamercommissie aan de raad om het college van B&W te verzoeken spoedig met een uitgewerkt beleidskader en een concreet uitvoeringsprogramma te komen.


Behandeling

Op 13 oktober vergadert de commissie Stadsbeheer over de conclusies en aanbevelingen van het onderzoek en op 19 oktober volgt de behandeling in de Raad. Het college van B& W heeft inmiddels een reactie op het rapport geformuleerd. Deze reactie zal ook worden betrokken bij de behandeling in de commissie.


Organisatie onderzoek

Het onderzoek is in de eerste helft van 2005 uitgevoerd door K+V organisatie adviesbureau bv uit Arnhem. Het is gebaseerd op en dossierstudie en aanvullende interviews. Vanuit de rekenkamercommissie werd het onderzoek begeleid door Jan de Ridder (voorzitter van de begeleidingscommissie), Pieter Elbers en Tahsin Onur.

Rekenkamercommissie
M. Vos
023-5113129
mvos@haarlem.nl

---- --