Provincie Zeeland


Wegenoverdracht van rijk naar provincie ten zuiden van A58

Provincie Zeeland en Rijkswaterstaat hebben ambtelijk overeenstemming bereikt over een herverdeling van het wegenbeheer ten zuiden van de A58. Reden voor de herverdeling is de gewijzigde functie van wegen, als gevolg van de opheffing van de autoveren over de Westerschelde en de openstelling van de Westerscheldetunnel. Begin 2006 gaat een aantal wegen over van het rijk naar de provincie.

Dat staat in een statenvoorstel dat Gedeputeerde Staten van de provincie Zeeland maandag 3 oktober aan Provinciale Staten heeft verstuurd. Hierin vraagt GS aan PS in de statenvergadering van 11 november een besluit te nemen over de hierna volgende zaken. Vrijwel gelijktijdig zal een zelfde voorstel aan de minister van V&W worden voorgelegd.

Van rijk naar provincie

Per 1 januari 2006 neemt de provincie de volgende wegen en wegvakken over van het rijk:

1. N289 nabij Kruiningen (tussen Luchtenburg en Zanddijk).
2. Een grenscorrectie in de N254 bij de aansluiting Schroeweg aan de A58 bij Middelburg.

3. De N58 tussen Breskens en de grensovergang bij Sluis, met uitzondering van de bebouwde kom Schoondijke.
4. De N61-oost tussen de N62 Traktaatweg en de N60 bij Terhole.
5. De N60 tussen Perkpolder en de grensovergang Kapellebrug.

Zie ook de overzichtskaart.

Budgettair neutrale overdracht aan provincie

Met het pakket wegen dat van het rijk naar de provincie overgaat, komt de provincie voor hogere onderhoudskosten te staan. De provincie wil de herschikking budgettair neutraal uitvoeren. Daarom betaalt het rijk een afkoopsom van in totaal 38,8 miljoen euro.

Hiermee is voor 2006 budgettaire neutraliteit voor de provincie mogelijk. Het dagelijks provinciebestuur stelt dan ook aan Provinciale Staten voor de herschikking door te zetten. Ook omdat deze onderdeel is van een complex aan afspraken tussen rijk en provincie. Daarbij staan voor de provincie grote financiële belangen op het spel. Het betreft de verdubbeling van de Sloeweg en de Traktaatweg, de aanleg van de tunnel bij Sluiskil, de start van een studie naar de optimalisering van de N57 en N59 op Schouwen-Duiveland, en realisering van de Sloeboog.

Geen gevolgen voor werken

De wegenoverdracht heeft geen gevolgen voor de weggebruikers en evenmin voor reeds lopende of geplande werkzaamheden. De werken aan de N58 (Oostburg-Sluis en Roofack-Schoondijke) en een werk aan de N61 (Zaamslagveer Rapenburgse Tol) gaan ongewijzigd door. De afspraken voor een tweetal werken bij Kruiningen: de aanpassing van de aansluiting aan de N289 van de weg naar de voormalige veerhaven, en de aanleg van een rotonde op de noordelijke op- en afritten van de A58 (rotonde Nishoek) worden door de provincie van het rijk overgenomen. De provincie gaat verder plannen uitwerken voor de aanpassing van de dubbelbaans wegvakken naar de voormalige veerhavens van Breskens, Perkpolder en Kruiningen in respectievelijk de N58, de N60 en de N289.

Toekomst: N61-west en N62?

Provincie en rijk hebben ook gesproken over een ruil met gesloten beurzen van:

1. N62 Sloeweg (van provincie naar rijk)

2. N62 Traktaatweg (van provincie naar rijk)
3. De N61-west tussen de aansluiting met de N58 bij Schoondijke en de toegangsweg naar de Westerscheldetunnel (van rijk naar provincie)

Besloten is om over deze ruil op dit moment nog geen beslissing te nemen, maar pas nader te bezien als de reconstructies van de N61 west en de N62 zijn gerealiseerd.

Tenslotte treedt de provincie in overleg met de waterschappen over de verdeling van het wegbeheer van de erftoegangswegen. Voor het overgrote deel van de deze wegen ligt overdracht van de provincie aan de waterschappen voor de hand.

3 oktober 2005, M. de Jonge, telefoon 0118-631465, nummer 121/2005