TNS NIPO

Foto

Publicaties TNS NIPO onderzoek

4 oktober 2005

Tv-kijken meest favoriete vrijetijdsbesteding van de Nederlander KPN en TNS NIPO geven kijkje in Nederlandse huiskamer

Tv-kijken is een van de meest favoriete vrijetijdsbestedingen. Meer dan driekwart van de Nederlanders zit elke dag voor de buis. Gemiddeld kijken we bijna drie uur per dag. Er staan meer dan twee tv-toestellen in het Nederlandse huishouden. TV speelt een grote rol in ons sociale leven. Heel gericht kijken we niet: Nederlandse tv-kijkers zijn 'multitasking'.

Bijna 40.000 respondenten van veertien jaar en ouder hebben deelgenomen aan het onderzoek. Ze hebben daarvoor tussen 22 augustus en 5 september 2005 een vragenlijst ingevuld op ,A HREF="www.voordebuis.nl" TARGET="_blank">voordebuis.nl na een oproep via tv en internet.

Stoorzender
Een derde van de kijkers blijft thuis voor hun favoriete tv-programma. Een kwart van de Nederlandse tv's blijft altijd aan tijdens het avondeten, vooral bij tweeverdieners. Veel tv-kijkers vinden het behoorlijk irritant om gestoord te worden tijdens het kijken. De telefoon is de grootste stoorzender voor 51 procent van de tv-kijkers, voor 42 procent is dit de deurbel.

Samen kijken
Het ideale tv-avondje bestaat voor de meeste Nederlandse tv-kijkers uit gezellig met de partner op de bank zitten, de kat op schoot of hond aan de voeten, pyjama of joggingbroek aan en de afstandbediening, hapjes en drankjes binnen handbereik. Slechts een klein percentage kijkt alleen, vooral studenten en pubers. De meesten kijken om op de hoogte te blijven, al is vermaak ook een belangrijke reden.

Multitasking
Weinigen kijken gericht naar een programma, Nederlandse tv-kijkers zijn zoals gezegd 'multitasking'. Ruim de helft van de tv-kijkers voert een gesprek tijdens het tv-kijken. Ook wordt ondertussen veel gebeld, gelezen, ge-sms't of gecomputerd; de laatste twee voornamelijk door pubers en studenten. Zelf bellen mag; gebeld worden is de grootste ergernis.

Gezellig
We maken het graag gezellig tijdens het tv-kijken. De overgrote meerderheid kijkt op het ideale tv-avondje tv met gedempt licht, soms zelfs met een kaarsje. Thee en koffie worden het meest gedronken (door zes op de tien). Op de tweede plaats staat bij de mannen bier en bij de vrouwen water. Bij de ouderen is wijn populair: een op de drie drinkt een glaasje wijn voor de tv. Mannen geven aan dat ze voor de tv zitten, vrouwen geven toe dat ze hangen, bij voorkeur in huispak of pyama.
De hang naar gezelligheid blijkt ook uit het feit dat meer dan de helft iets op zijn tv heeft gezet, van foto's en kunst tot het bruidsboeket en een badeendje.

De toekomst van TV kijken
'Deze onderzoeksresultaten geven een goed inzicht in de Nederlandse huiskamersituatie', verklaarde Michiel Buitelaar (directeur Consumentenmarkt KPN). 'Als Nederlandse tv-aanbieder hechten wij veel belang aan dit inzicht. Hier kunnen we nauwgezet op inhaken met toekomstige introducties. Zo geeft het onderzoek aan dat de introductie van de personal recorder op 10 oktober een oplossing biedt voor onderbrekingen door de telefoon of deurbel tijdens het tv-kijken. Bovendien kunnen we het onderzoek gebruiken als nulmeting aan de vooravond van veel veranderingen op tv-gebied.'

Op de webpagina voordebuisinnederland.nl/pers kunt u het rapport 'Voor de buis in Nederland' van TNS NIPO downloaden.

E1566 | Methode: TNS NIPObase (CAWI) en web-interviewing via de website www.voordebuis.nl | Het veldwerk vond plaats van 22 augustus tot en met 5 september 2005. In totaal werden 38.041 personen van 14 jaar en ouder ondervraagd (511 via TNS NIPObase, de rest via de website www.voordebuis.nl.

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met info@nipo.nl (tel: 020 522 54 44) of Margot Sauer (tel: 020 522 57 95).