Viacom Outdoor kondigt strategische aankoop in China aan

Gci holland pr


Met de aankoop van Magic Media is Viacom Outdoor nu ook vertegenwoordigd in één van de snelst groeiende markten ter wereld

New York en Beijing, 29 september 2005 -- Viacom Outdoor kondigde vandaag aan een overeenkomst te hebben gesloten voor de koop van een belang van 70 % in het in Beijing gevestigde Magic Media. In de overeenkomst, die naar verwachting in oktober zal worden afgerond, is de mogelijkheid opgenomen de resterende 30% te kopen gedurende de komende vijf jaar. Magic Media heeft de exclusieve rechten voor exploitatie van advertentieruimte op het busvervoer in het drukke centrum van de stad. Het is de eerste aankoop van Viacom Outdoor in de Volksrepubliek China. Azië en China in het bijzonder, is de snelst groeiende regio ter wereld op het gebied van buitenreclame.

'Er is geen betere manier denkbaar om de Aziatische markt te betreden dan via de hoofdstad van China en de gaststad van de Olympische Spelen van 2008,' zegt Tom Goddard, de CEO van Viacom Outdoor International. 'De buitenreclamemarkt in China wint elke dag aan kracht en biedt fantastische kansen. Wij zijn verheugd over de kwaliteit en locatie van deze aanwinst, maar ook over het enthousiasme en de professionaliteit van het plaatselijke management team. Beijing, met een bevolking van 15 miljoen mensen, is een geweldige plaats om te starten met het oog op toekomstige mogelijkheden.'

De Chinese vestiging zal vallen onder de verantwoordelijkheid van het hoofdkantoor van Viacom Outdoor International in Londen. De divisie Viacom Outdoor zal een onderdeel worden van de nieuwe CBS Corporation, die zal ontstaan na de splitsing van Viacom Inc. en CBS in twee onafhankelijke bedrijven.

'Wij zijn van plan veel aanverwante aankopen te doen in deze lucratieve branche', zegt Leslie Moonves, die de Chief Executive Officer zal worden van de nieuwe CBS Corporation. 'Onze Outdoor divisie heeft al een immense internationale portfolio. Met de aankoop van Magic Media zetten we voet aan de grond in een land waar de groeimogelijkheden praktisch grenzeloos zijn.'

Tot de mediabelangen van Viacom Outdoor International behoren in Europa busreclame, trein- en stationsreclame, abri's en billboards. In Nederland is Viacom Outdoor B.V. de grootste aanbieder van buitenreclame en stadsmeubilair. Het aanbod bestaat onder andere uit abri's, europanels, billboards en reclamevlakken op de NS stations. Daarnaast verzorgt Viacom Outdoor B.V. bus- en tramreclame door heel Nederland. In Noord-Amerika is Viacom Outdoor marktleider op het gebied van buitenreclame met nummer één posities in de Verenigde Staten van Amerika, Canada en Mexico.

Viacom Outdoor maakt onderdeel uit van het Amerikaanse beursgenoteerde mediaconcern Viacom Inc. waartoe tevens mediabedrijven als CBS, Paramount Pictures en MTV behoren.

Contactpersoon: Roel van den Borne
Managing Director

+ 31 (20) 562 05 62
Viacom Outdoor B.V. Postbus 94398 1090 GJ Amsterdam