Gemeente Zevenaar
Begroting 2006: aanslag gemeentelijke belasting gemiddeld 18% lager
De begroting komt dit jaar bijzonder kort na de Kadernota. In de
Kadernota die onlangs is vastgesteld heeft de raad een aantal
besluiten genomen waardoor binnen een sluitende begroting toch
voldoende nieuw beleid mogelijk is gebleken.
Voorbeelden van nieuw beleid zijn het realiseren van een
skatevoorziening, het inzetten van extra geld voor de breedtesport,
extra aandacht voor de ontwikkeling van recreatie en toerisme, het
herinrichten van de Meentsestraat en het investeren in openbaar
vervoersverbinding tussen Giesbeek, Angerlo, Lathum en Zevenaar.
Veranderingen in het uitgavenpatroon maken dit nieuw beleid mogelijk.
De leges voor rijbewijzen, paspoorten etc. worden meer kostendekkend
gemaakt wat een relatief forse verhoging betekent. Ook wordt
bijvoorbeeld het gemeentehuis in Angerlo gesloten en wordt de Breuly
in Zevenaar geprivatiseerd.
Bij de Kadernota was voorspeld dat de begroting een tekort zou laten
zien van 185.000,-. Dit is ook zo uitgekomen. Toch zijn er wel
verschillen op te merken tussen de Kadernota en de Begroting: de mee-
en tegenvallers pakken echter zo uit dat het tekort hetzelfde blijft.
Meevallers
Onlangs werd in een publicatie van het ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid een herberekening gemaakt van het inkomensdeel van de
Wet Werk en Bijstand. In eerdere berekeningen van het ministerie
bleken fouten te zitten. De herberekening betekent een positieve
bijstelling van 252.000,- in de vergoeding die Zevenaar van het rijk
ontvangt voor de te betalen uitkeringen. Voor rente- en
afschrijvingslasten van investeringen kan een voordeel worden
ingeboekt van 65.000,-. Dit levert lagere lasten op omdat nieuwe
investeringen uit de Kadernota later plaatsvinden.
Tegenvallers
De vergoedingen voor bestuur, brandweer en personeel vallen 156.000,-
hoger uit dan in de Kadernota was voorzien. Dit komt door aanpassing
van de vergoedingen voor de raadsleden aan de normen voor 2006, een
aanpassing van de loonkosten van het ambtelijk apparaat aan de laatste
cijfers van het Centraal Planbureau (rekening was gehouden met een
lager stijgingspercentage) en een bijraming van de vergoedingen voor
het vrijwillig brandweerpersoneel.
Als de Tweede Kamer definitief besluit tot afschaffing van de
gebruikersheffing van de OZB, kan de geplande verhoging voor dit deel
niet meer worden gerealiseerd. Vanaf 2006 wordt dan het gebruikersdeel
OZB niet meer geheven bij eigenaren en huurders, alleen het
eigenarendeel van de OZB wordt nog geheven. Dit betekent een nadeel
voor de gemeente van 35.000,-.
Tot slot zijn er per saldo nog diverse kleine mee- en tegenvallers van
in totaal 57.000,- negatief. Een bedrag van 69.000 is toegevoegd aan
de raming voor onvoorziene uitgaven. Deze post krijgt hiermee een
extra buffer om eventuele tegenvallers van de scherp begrote uitgaven
op te vangen.
Gevolgen lastendruk huishoudens
Een hoger tarief OZB (1,6% gedwongen harmonisering t.g.v.
herindeling), een extra verhoging inclusief inflatie van 2% en een
verhoging van de afvalstoffenheffing en het rioolrecht (resp. 1,5 % en
2%) zorgen toch voor een lastenverlaging: door het wegvallen van het
gebruikersdeel van de OZB betekent dit voor een gemiddeld huishouden
een lastenverlaging van ca. 100,- per jaar. Door het wegvallen van de
gebruikersheffing mist de gemeente inkomsten. De algemene uitkering
die de gemeente van het rijk ontvangt, wordt daarom verhoogd.
Begroting en Kadernota
De gemeenteraad stelt jaarlijks een begroting op waarin de uitgaven en
inkomsten van de gemeente voor het volgende jaar zijn opgenomen. Maar
de begroting is meer: de raad geeft in de begroting aan wat hij voor
de komende periode belangrijke thema's (programma's) vindt. De raad
geeft het college opdracht de gewenste programma's te realiseren, en
bepaalt hoeveel geld dat mag kosten. De raad beslist dus over het
beleid op hoofdlijnen, het college voert de programmabegroting uit.
De gemeenteraad is vanwege de herindeling in januari 2005
geïnstalleerd en kon daarom pas in maart de begroting voor 2005
vaststellen, in plaats van in het najaar van 2004. Hierdoor kon de
Kadernota (de vroegere Voorjaarsnota) pas op 28 september jl. door de
raad worden behandeld. In de Kadernota worden de kaders voor de
komende jaren geformuleerd. De besluitvorming rond de Kadernota kan
hierdoor niet geheel vertaald worden in de begroting voor 2006. De
financiële gevolgen worden via een begrotingswijziging verwerkt.