Gemeente Zevenaar


Begroting 2006: aanslag gemeentelijke belasting gemiddeld 18% lager

De begroting komt dit jaar bijzonder kort na de Kadernota. In de Kadernota die onlangs is vastgesteld heeft de raad een aantal besluiten genomen waardoor binnen een sluitende begroting toch voldoende nieuw beleid mogelijk is gebleken.

Voorbeelden van nieuw beleid zijn het realiseren van een skatevoorziening, het inzetten van extra geld voor de breedtesport, extra aandacht voor de ontwikkeling van recreatie en toerisme, het herinrichten van de Meentsestraat en het investeren in openbaar vervoersverbinding tussen Giesbeek, Angerlo, Lathum en Zevenaar. Veranderingen in het uitgavenpatroon maken dit nieuw beleid mogelijk. De leges voor rijbewijzen, paspoorten etc. worden meer kostendekkend gemaakt wat een relatief forse verhoging betekent. Ook wordt bijvoorbeeld het gemeentehuis in Angerlo gesloten en wordt de Breuly in Zevenaar geprivatiseerd.

Bij de Kadernota was voorspeld dat de begroting een tekort zou laten zien van 185.000,-. Dit is ook zo uitgekomen. Toch zijn er wel verschillen op te merken tussen de Kadernota en de Begroting: de mee- en tegenvallers pakken echter zo uit dat het tekort hetzelfde blijft.

Meevallers

Onlangs werd in een publicatie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een herberekening gemaakt van het inkomensdeel van de Wet Werk en Bijstand. In eerdere berekeningen van het ministerie bleken fouten te zitten. De herberekening betekent een positieve bijstelling van 252.000,- in de vergoeding die Zevenaar van het rijk ontvangt voor de te betalen uitkeringen. Voor rente- en afschrijvingslasten van investeringen kan een voordeel worden ingeboekt van 65.000,-. Dit levert lagere lasten op omdat nieuwe investeringen uit de Kadernota later plaatsvinden.

Tegenvallers

De vergoedingen voor bestuur, brandweer en personeel vallen 156.000,- hoger uit dan in de Kadernota was voorzien. Dit komt door aanpassing van de vergoedingen voor de raadsleden aan de normen voor 2006, een aanpassing van de loonkosten van het ambtelijk apparaat aan de laatste cijfers van het Centraal Planbureau (rekening was gehouden met een lager stijgingspercentage) en een bijraming van de vergoedingen voor het vrijwillig brandweerpersoneel.

Als de Tweede Kamer definitief besluit tot afschaffing van de gebruikersheffing van de OZB, kan de geplande verhoging voor dit deel niet meer worden gerealiseerd. Vanaf 2006 wordt dan het gebruikersdeel OZB niet meer geheven bij eigenaren en huurders, alleen het eigenarendeel van de OZB wordt nog geheven. Dit betekent een nadeel voor de gemeente van 35.000,-.

Tot slot zijn er per saldo nog diverse kleine mee- en tegenvallers van in totaal 57.000,- negatief. Een bedrag van 69.000 is toegevoegd aan de raming voor onvoorziene uitgaven. Deze post krijgt hiermee een extra buffer om eventuele tegenvallers van de scherp begrote uitgaven op te vangen.

Gevolgen lastendruk huishoudens

Een hoger tarief OZB (1,6% gedwongen harmonisering t.g.v. herindeling), een extra verhoging inclusief inflatie van 2% en een verhoging van de afvalstoffenheffing en het rioolrecht (resp. 1,5 % en 2%) zorgen toch voor een lastenverlaging: door het wegvallen van het gebruikersdeel van de OZB betekent dit voor een gemiddeld huishouden een lastenverlaging van ca. 100,- per jaar. Door het wegvallen van de gebruikersheffing mist de gemeente inkomsten. De algemene uitkering die de gemeente van het rijk ontvangt, wordt daarom verhoogd.

Begroting en Kadernota
De gemeenteraad stelt jaarlijks een begroting op waarin de uitgaven en inkomsten van de gemeente voor het volgende jaar zijn opgenomen. Maar de begroting is meer: de raad geeft in de begroting aan wat hij voor de komende periode belangrijke thema's (programma's) vindt. De raad geeft het college opdracht de gewenste programma's te realiseren, en bepaalt hoeveel geld dat mag kosten. De raad beslist dus over het beleid op hoofdlijnen, het college voert de programmabegroting uit.

De gemeenteraad is vanwege de herindeling in januari 2005 geïnstalleerd en kon daarom pas in maart de begroting voor 2005 vaststellen, in plaats van in het najaar van 2004. Hierdoor kon de Kadernota (de vroegere Voorjaarsnota) pas op 28 september jl. door de raad worden behandeld. In de Kadernota worden de kaders voor de komende jaren geformuleerd. De besluitvorming rond de Kadernota kan hierdoor niet geheel vertaald worden in de begroting voor 2006. De financiële gevolgen worden via een begrotingswijziging verwerkt.