Algemene Vereniging Van Beroepsjournalisten in België
nieuws
Iedereen fotojournalist?
Spy Media start een marktplaats voor
burgerfotografen. De website treedt daarmee in de voetsporen van Cell
Journalist en Scoopt. Iedere burger kan op die site foto's met enige
nieuwswaarde uploaden en hopen dat uitgevers er geld voor neertellen.
Bij Spy Media legt de fotograaf zelf de prijs vast die hij wil krijgen
voor een foto. 35% daarvan belandt in de kassa van Spy Media. 'We
think it's insulting that citizen journalists arent being paid', zegt
Brian Quinn, één van de oprichters van de site, op Forbes.com.
De websites spelen in op de vraag naar beelden van toevallige
voorbijgangers die de laatste maanden opdoken in de klassieke media:
de tsoenami, de aanslagen in Londen en New York en de recente ramp in
New Orleans zijn enkele voorbeelden daarvan. En er is nog heel wat
groei in de markt: tegen 2008 zouden er volgens InfoTrends 650 miljoen
gsm's met ingebouwde camera verkocht zijn.
In het recentste nummer van De Journalist kon je al lezen dat een pak
journalisten - correspondenten en beeldjournalisten vooral - zich
behoorlijk ongerust voelden door de tiplijncampagnes bij de Vlaamse
media. 'Nog niet zo lang geleden heeft Het Laatste Nieuws onze
vergoedingen drastisch naar beneden geschroefd', klaagt een
streekverslaggever. 'Nu is duidelijk de volgende stap ingezet: ons
compleet overbodig maken'.
Onder fotografen heerst een regelrechte paniek. Of zoals
HLN-nieuwschef Hans Deridder in persoon liet optekenen: wanneer de
krant zelf een betere foto kan maken, stuurt ze nog wel een fotograaf
uit. Vrij vertaald: als het niet hoeft, dan hoeft het ook niet.
(06/10/2005)
verwante links
Spymedia
Scoopt
Cell Journalist
Forbes: The Future Of Photojournalism