Gemeente Den Helder

06-10-2005 Dienstverlening gemeente ruim voldoende
Dienstverlening staat bij ons hoog in het vaandel. Wij vinden het dan ook belangrijk te weten wat u vindt van onze dienstverlening en vooral wat er beter kan. Om dat te weten te komen, zijn er diverse enquêtes geweest en zijn wij ook op dit moment nog bezig met enquêtes. Zo doet de gemeente mee aan de klanttevredenheidsonderzoek van de zogeheten Benchmark Publiekszaken van het VNG NPS/NIPO, wordt inwoners telefonisch gevraagd naar hun mening en hebben wij kortgeleden een digitale enquête gehouden via onze website www.denhelder.nl. Wat zijn nu de belangrijkste uitkomsten? En, wat doen wij ermee?

Klanttevredenheidsonderzoek BenchmarkDe VNG NPS/NIPO heeft eind april in zestig gemeenten tegelijk een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Een enquêteur heeft in de Plaza interviews gehouden met bezoekers van de gemeente. De gemiddelde score van alle gemeenten is een 7,3. Den Helder scoorde 7,7! Met deze geweldige score behaalden we een gedeelde tweede plaats.

Enquête over Klantenzuil
Naast de Benchmark Publiekszaken zijn we zelf gestart met enquêtes. Hiermee willen we inspelen op actuele onderwerpen. Bezoekers van de Plaza in het stadhuis hebben wij gevraagd naar hun ervaringen met onze nieuwe Klantenzuil en naar een rapporcijfer over onze dienstverlening. U gaf ons een 7,7; hetzelfde cijfer dat uit het klanttevredenheidsonderzoek kwam. De belangrijkste punten uit de enquête voor ons zijn:

- het is voor oudere mensen soms lastig om de Klantenzuil te bedienen (stevig indrukken van de toetsen is moeilijk);

- de display bij de loketten is soms moeilijk leesbaar als de zon erop schijnt;

- bezoekers ervaren een naar verhouding lange wachttijd bij het verstrekken van eenvoudige produkten.

Enquête over website
Voor de meeste klanten van de gemeente geldt dat de (oftewel de loketten) in het stadhuis het eerst contactmoment is met de gemeente. Dat eerste contact is steeds vaker telefonisch of via onze website. Daarom vragen we de bezoekers van de loketten naar het gebruik van onze website. We willen als dienstverlener immers op alle plekken een goede indruk achterlaten. De enquête loopt sinds juni van dit jaar en duurt nog tot eind 2005.
Bezoekers kunnen in de Plaza van het stadhuis aan vragenlijst invullen. Belt u de Klantenservice, dan kunt u soortgelijke vragen over de website voorgelegd krijgen. Ook onder bezoekers van onze website is een onderzoek gedaan (zie hieronder). Door al deze onderzoeken en enquêtes komen we meer te weten over hoe u als klant denkt over onze dienstverlening. En wat de behoeften en wensen zijn voor een goede dienstverlening en voor het leveren van producten. Over de resultaten van de enquête over de website kunnen wij u begin volgend jaar meer vertellen.

Website-onderzoek BenchmarkVia de Benchmark Publiekszaken hebben negendertig gemeenten meegewerkt aan een website-onderzoek van TNS/NIPO. Van half april tot half mei konden bezoekers van de websites van deze gemeenten digitaal hun reactie geven op een groot aantal vragen. In totaal hebben 537 mensen de digitale enquête ingevuld. Het algemene oordeel over onze website is een 6,7. Hiermee eindigde de gemeente wederom op de tweede plaats!

Enkele uitslagen uit de enquête:- 30 met als belangrijkste reden om een antwoord te krijgen op een gerichte vraag en 31 om algemene informatie te zoeken;

- 82 de leesbaarheid en 65 de begrijpelijkheid goed tot zeer goed.

Wat springt eruit bij de uitslag van de digitale enquête:- 61% vindt het wenselijk om via de website informatie te vinden over besluiten, wetten en regelingen (bijvoorbeeld raadsbesluiten);
- 61% vindt het wenselijk om via de website klachten of suggesties te kunnen indienen;

- 60% vindt het wenselijk om via de website informatie te vinden over vergunningen en subsidies;

- 58% vindt het wenselijk om via de website de status van zijn/haar aanvraag te kunnen volgen;

- 56% vindt het wenselijk om on line een aanvraag in te kunnen dienen voor een product dat later kan worden afgehaald bij de instelling;
- 51% vindt het wenselijk om via persoonlijke e-mailberichten te worden geattendeerd op zelf aangegeven onderwerpen.

Wat doen wij met uw mening?
Zoals gezegd scoort de gemeente bij het klanttevredenheidsonderzoek een tweede plaats met een 7,7. Daarbij hebben de burgers aangegeven dat zij het inlevingsvermogen van de medewerker, de doorlooptijd van een product (tijd tussen aanvraag en aflevering van het product) en duidelijkheid van de informatie erg belangrijk vinden.

Met de uitslag van de enquête over de klantenzuil zijn we dik tevreden. Meer dan 80% vindt de zuil een verbetering. De leesbaarheid van de displays is direct aangepakt. Daarnaast hebben ouderen aangegeven dat ze de bediening soms lastig vonden. Samen met de leverancier kijken we naar een oplossing voor dit punt. Ook zijn we actief bezig om ervoor te zorgen dat de wachttijden worden beperkt voor het verstrekken van eenvoudige producten.

In de einduitslag van de digitale enquête kunnen we een aantal prioriteiten noemen waar wij nu aan gaan werken. Dit zijn:
1. via de website klachten of suggesties digitaal indienen;
2. via de website informatie krijgen over besluiten, wetten en regelingen;

3. via de website informatie krijgen over vergunningen en subsidies;
4. via de website de status van de aanvraag kunnen volgen.

We willen als gemeente de dienstverlening naar de klant optimaliseren. Dit geldt ook op het gebied van de elektronische dienstverlening. Met alle verkregen informatie en de nog te ontvangen informatie uit de enquêtes over de website kunnen wij gerichte verbeteringen doorvoeren. We willen in ieder geval begin volgend jaar onze producten via een digitale catalogus op de website van de gemeente zetten en een start maken met de mogelijkheid om on line een aanvraag in te dienen voor een aantal producten. Dus als u binnenkort de Plaza in het stadhuis bezoekt, vul dan de enquête in, want uw mening telt!