Gemeente Harderwijk
De raad besloot...
De gemeenteraad heeft in de vergadering van 15 september jl. de
volgende besluiten genomen:
- De raad heeft de Detailhandelsvisie vastgesteld. Hierin staat waar
de gemeente detailhandel wil stimuleren of tegengaan en hoe de
gemeente dat wil doen. Het gaat onder andere om de winkels in de
binnenstad, winkelcentra in de wijken en perifere detailhandel (zoals
tuincentra, bouwmarkten; kortweg PDV). Het college heeft op verzoek
van de raad toegezegd de Detailhandelsvisie op enkele punten aan te
passen. Hierbij gaat het om het tegengaan van perifere detailhandel op
het industrieterrein en coulance tegenover bestaande perifere
detailhandel op locaties die niet als PDV-locatie zijn aangemerkt. De
raad heeft het college in een motie gevraagd om een onderzoek te doen
naar de mogelijkheden voor verbetering van de winkelroute in de
binnenstad en de uitkomsten van dit onderzoek te betrekken bij de
plannen voor de verfraaiing van de binnenstad (Binnenstadsvisie). Ook
heeft de raad het college in een motie opgeroepen het winkelcentrum
Drielanden met de grootst mogelijke voortvarendheid te realiseren.
- De raad heeft het Masterplan Groenzoom vastgesteld. In dit plan
staat de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van het grensgebied
tussen Harderwijk en Ermelo beschreven; dat wil zeggen waar komt groen
en waar komt bebouwing? Het plan is in samenwerking met Ermelo
ontwikkeld. Het college heeft op verzoek van de raad toegezegd
rekening te houden met de wensen van de raad ten aanzien van de
invulling van de Kop van de Groene Zoom. Deze wensen zijn vraaggericht
en niet voor leegstand bouwen, bijdrage aan de werkgelegenheid,
inpassing in de groene omgeving en de kwaliteit van de bebouwing.
- De raad heeft de schadebeoordelingscommissie gevraagd advies uit te
brengen over het verzoek om planschade van de heer en mevrouw Kok en
de heer Bos. Het verzoek om schadevergoeding hangt samen met het
gewijzigde planlogische regime door de vaststelling van het
bestemmingsplan Drielanden Oost.
- De raad heeft Ernst & Young als accountant aangesteld om met ingang
van 1 januari 2005 de jaarrekening te controleren. De raad was hiertoe
al sinds 2004 bevoegd, maar in verband met de contractuele
verplichtingen met de vorige accountant kon dit niet eerder
plaatsvinden.
- De raad heeft ingestemd met het voorstel om voor 15 jaar een
geldlening van maximaal 25 miljoen euro af te sluiten.
- De raad heeft besloten de huidige IZA regeling
(ziektekostenverzekering voor ambtenaren) op te heffen in verband met
de verandering van het zorgstelsel. Per 1 januari 2006 zijn alle
ingezetenen van Nederland verplicht zich te verzekeren bij een
privaatrechtelijke zorgverzekeraar. Dit geldt ook voor het personeel
van de gemeente Harderwijk.
- De raad heeft mevrouw C.H. van Straten met ingang van 1 augustus
2005 benoemd tot secretaresse van de raadsgriffier voor 18 uur per
week.
Dit is een beknopte populaire samenvatting van een aantal
raadsbesluiten. De volledige officiële raadsnotulen vindt u binnenkort
op onze website.
Voor meer informatie kunt u de raadsgriffier bellen, tel. 411 317.