Groep Colruyt
Halle, 06 oktober 2005
Fairtrade of niet?
De Collibri-producten van Colruyt nader toegelicht.
Op 26 september lanceerde Colruyt zijn 'Collibri for education'-gamma.
Dit is een nieuwe reeks van 9 producten uit het 'Zuiden' waarvan 5 %
van de verkoopprijs geïnvesteerd wordt in scholingsprojecten in landen
of regio's in economische ontwikkeling.
Het logo, 'Collibri for education', op de verpakking geeft duidelijk
weer wat dit initiatief beoogt.
Hieronder willen we dit project toelichten om onduidelijkheden weg te
nemen.
Wat zijn de Collibri-producten?
Een reeks nieuwe producten (koffie, chocolade, rietsuiker, enz.)
waarvan 5 % van de verkoopprijs naar scholings- en vormingsprojecten
in het Zuiden gaat.
Zijn de Collibri-producten 'Fairtrade'?
Nee. De Collibri-producten staan duidelijk los van de
'Fairtrade'-producten, die we in onze winkels blijven verkopen.
Het 'Collibri'-programma is een onafhankelijk initiatief, naast
Fairtrade met de nadruk op meer scholing en vorming in het Zuiden.
'Collibri for education' kadert in onze visie inzake duurzaam
ondernemen, waar we al jaren actief mee bezig zijn:
We zoeken voor elk nieuw project naar een optimaal evenwicht tussen
minimaal milieu-impact, realistisch economisch rendement en
toegevoegde waarde voor de maatschappij.
Het Collibri-engagement ligt in de lijn van de andere engagementen van
Colruyt zoals Green Line (1990), Transportcharter (1998), Charter
inzake kinderarbeid en werkomstandigheden (2002),...
Bovendien is het Collibri-engagement ontstaan uit ons charter inzake
kinderarbeid en werkomstandigheden dat 3 jaar geleden opgestart werd.
Aan dit charter zijn scholingsprojecten verbonden met verschillende
NGO's in Indonesië en Tanzania (voor meer info zie
www.colruyt.be/engagementen).
We zien er nauwlettend op toe dat onze producten gemaakt worden met
respect voor de producent en zijn gemeenschap. Wanneer we geen
certificaat van een erkende instantie hebben, laat Colruyt bijkomende
controles uitvoeren door onafhankelijke organismen.
Maximale transparantie en controle
De opzet en de doelstellingen van Collibri werden uitgebreid
neergeschreven in een publiek charter dat verstuurd werd naar meer dan
1,5 miljoen klanten. Het is ook te consulteren op onze website. Ook de
resultaten van het programma zullen hierop gepubliceerd worden.
Bovendien gebeurt de controle op de gestorte bedragen door Quality
Control, en door de stichtingen of de NGO's die de projecten uitvoert
(zie www.collibri.be).
We willen zeker de rol van een NGO niet overnemen. Integendeel, we
hebben de NGO's nodig om ons bij te staan en de ontwikkelingsprojecten
op te starten. De NGO Broederlijk Delen stapt mee in dit project en
zal haar kennis en expertise op het vlak van scholing en vorming met
ons delen.
Waarom dan Collibri-producten?
We kopen de producten aan tegen marktprijzen. Zo kunnen we de klant
een concurrentieel product bieden en tegelijkertijd zorgen voor een
ruimere afzetmarkt voor de producenten in het Zuiden.
Colruyt levert bovendien een extra bijdrage door 5 % van de
verkoopprijs te investeren in scholing en vorming. We gaan er van uit
dat als jongeren goed opgeleid worden,
ze zelf een bijdrage kunnen leveren tot de ontwikkeling van hun regio
en land.
Besluit
We zijn ervan overtuigd dat, met respect voor ieders eigenheid en
opvatting, er meerdere manieren zijn om efficiënt bij te dragen voor
meer ontwikkeling in het zuiden. Ons Collibri-project is in de eerste
plaats een manier om, samen met onze klanten, een reële bijdrage te
leveren tot meer duurzame en verantwoorde handel.
Voor meer info kan u contact opnemen met Luc Rogge, Directeur-generaal
Colruyt, op het nummer 02 360 10 40.
Meer info op www.collibri.be