DSM


Published: 08:15 06.10.2005 GMT+2 /Source: DSM /AEX: DSM /ISIN: NL0000009801

Nieuwe DSM-strategie tot 2010: versnellen van groei, innovatie, portfoliokwaliteit

UITNODIGING VOOR DSM PERSCONFERENTIE

Vandaag om 11.00 uur houdt DSM in het DSM Hoofdkantoor in Heerlen (Het Overloon 1)
een persconferentie over zijn nieuwe strategie Vision 2010 - Building on Strengths. Geïnteresseerden kunnen de presentatie ook volgen via een live webcast
op www.dsm.com en/of live inbellen op +31 20 531 5823 vanaf 10.50 uur.


Nieuwe DSM-strategie tot 2010: versnellen van groei, innovatie, portfoliokwaliteit

* Transformatiestrategie Vision 2005 - Focus & Value met succes afgerond
* Strategie Vision 2010 - Building on Strengths richt zich op:
* - Marktgedreven groei en innovatie
* - Uitbreiding in opkomende economieën
* - Voortzetting implementatie Operational Excellence
* Onderliggende omzetgroei 3-5% per jaar onder bepaalde economische aannames;
* Innovatie-impuls moet leiden tot EUR 1 miljard omzet in 2010;
* Verdubbeling omzet in China tot USD 1 miljard in 2010 (nu ~ USD 500 miljoen per jaar);
* Doelstellingen voor het creëren van aanzienlijk meer waarde;
* Benutting van kansen op het gebied van duurzaamheid - bijvoorbeeld op basis van DSM-kennis en kunde op het gebied van witte biotechnologie;
* Voorstel: dividendverhoging tot EUR 1,00 per gewoon aandeel (2004: EUR 0,87).
DSM maakt vandaag zijn nieuwe strategische programma voor de komende vijf jaar bekend. De strategie bouwt voort op het stevige fundament dat is gelegd met het Vision 2005 programma, waarmee DSM met succes een portfolioverschuiving heeft bewerkstelligd in de richting van specialty-producten (life science-producten en hoogwaardige materialen) en waarmee de onderneming stabielere en hogere bedrijfsresultaten heeft gerealiseerd. Het nieuwe strategische programma, waaraan de naam Vision 2010 - Building on Strengths is gegeven, richt zich op versnelde winstgevende en innovatieve groei van DSM's specialties portfolio.

Marktgedreven groei en innovatie
Marktgedreven groei en innovatie zijn belangrijke pijlers onder de nieuwe strategie. DSM wil op basis van innovatie EUR 1 miljard omzet genereren in 2010.

Elf bestaande innovatieprogramma's op het gebied van voeding, gezondheid en hoogwaardige materialen zullen sterk worden versneld. DSM heeft tevens vier specifieke zogeheten Emerging Business Areas uitgekozen waarin de verwachte maatschappelijke en technologische ontwikkelingen optimaal aansluiten op DSM's huidige sterke posities in termen van marktaandeel en technologie. Het gaat om Biomedical Materials, Specialty Packaging, Personalized Nutrition en White Biotechnology. Er worden teams gevormd die de kennis en kunde van de deelnemende businessgroepen combineren met kleinere new business development acquisities in een model voor open innovatie. De Emerging Business Areas vullen de bestaande innovatieprogramma's aan en bereiden DSM voor op de marktbehoeften na 2010.

Om innovatie een impuls te geven zullen aanzienlijke extra middelen worden vrijgemaakt. Nieuwe medewerkers (zo'n 250 FTE's) zullen worden aangenomen voor speciale businessgestuurde innovatieteams. Er zal gemiddeld EUR 50 miljoen per jaar extra worden gespendeerd aan innovatie (EUR 30 miljoen in 2006, oplopend tot EUR 70 miljoen in 2010). Ongeveer 15% van de investeringen zal worden gebruikt voor de ontwikkeling van nieuwe activiteiten. De innovatie-infrastructuur in DSM's voornaamste researchcentra zal naar een hoger niveau worden gebracht.

DSM wil ook het aandeel van specialty-producten in zijn portfolio vergroten. De definitie van specialties is aangescherpt en DSM zal zijn "specialty leadership"-activiteiten (speciale producten en toepassingen waarmee DSM leidend is in de markt) uitbreiden. Autonome groei zal worden aangevuld met selectieve acquisities op het gebied van voeding en hoogwaardige materialen. In 2010 moeten specialty-producten 50-60% van de omzet uitmaken, vergeleken met 40% nu (volgens de aangescherpte definitie).

Uitbreiding in opkomende economieën
De internationalisatie van DSM, zowel op het gebied van personeel als van de asset base, heeft zich snel ontwikkeld tijdens Vision 2005. Dit zal de komende jaren geïntensiveerd worden. Op basis van de kansen die DSM ziet in een aantal opkomende economieën, in combinatie met de wens om een betere balans te creëren tussen de omzet naar herkomst en de omzet naar bestemming, heeft DSM besloten aanzienlijke groei te realiseren in veelbelovende opkomende economieën. In China, waar DSM de laatste jaren zeer actief is geweest, verwacht DSM zijn omzet te verdubbelen tot USD 1 miljard tussen nu en 2010 (de jaaromzet in China bedraagt momenteel ongeveer USD 500 miljoen). In het kader van Vision 2010 zal DSM geografische aspecten ook zwaarder laten meewegen in zijn strategie op het gebied van acquisities.

Omzetgroei
Winstgevende groei op basis van een focus op activiteiten die leidend zijn in de markt, innovatie en geografische uitbreiding moet onder bepaalde economische aannames leiden tot een onderliggende omzetgroei van 3-5% per jaar (inclusief kleine acquisities en de ontwikkeling van nieuwe activiteiten). Deze groei moet bovendien binnen de gegeven bandbreedte toenemen naarmate de tijd vordert.

Operational Excellence
DSM heeft in de laatste vijf jaar met succes Operational Excellence programma's geïntroduceerd en geïmplementeerd. Daarbij lag het accent tot nu toe vooral op het standaardiseren van bedrijfsprocessen op het gebied van productie, orderverwerking, financiële administratie, toerekening van kosten en ICT-infrastructuur. Deze programma's worden verder uitgebreid naar andere onderdelen van DSM's portfolio. Er worden nieuwe initiatieven voorzien op het gebied van inkoop en Prospect-to-Order/Pricing Excellence processen. DSM zal ook voortdurend aandacht blijven besteden aan het verbeteren van de productiviteit van zijn activiteiten.

Duurzaamheid
Ook op het gebied van duurzaamheid wil DSM kansen grijpen. DSM is nu al twee jaar de nummer 1 in de chemiesector volgens de Dow Jones Sustainability Index en heeft daarmee een koppositie. DSM wil zich in hoge mate inspannen om de eco-efficiency van zijn activiteiten te vergroten en geleidelijk over te gaan op hernieuwbare grondstoffen voor zijn producten. Met de Emerging Business Area Witte Biotechnologie wil DSM maximaal gebruikmaken van de mogelijkheden die biotechnologie biedt als het gaat om nieuwe producten en schonere en efficiëntere industriële processen. Duurzaamheid en winstgevendheid gaan daarbij hand in hand.

Optimale benutting van expertise
Om de aanwezige potentie van de verschillende businessgroepen ten volle te benutten zal het huidige organisatiemodel worden aangepast aan de Vision 2010 strategie. De activiteiten voor de farmaceutische industrie worden ondergebracht in een nieuw Pharma cluster en de activiteiten van DSM Nutritional Products en DSM Food Specialties worden gecombineerd in een nieuw Nutrition cluster. Performance Materials en Industrial Chemicals blijven als clusters bestaan. Innovatie zal worden verankerd op clusterniveau, en DSM gaat tevens op concernniveau een DSM Innovation Centre opzetten (met aan het hoofd een Chief Innovation Officer die rapporteert aan de Raad van Bestuur). Dit organisatiemodel zal het innovatieproces in de verschillende businesses ondersteunen. Het Innovation Centre zal leiding geven aan de Emerging Business Area programma's en aan de activiteiten van DSM op het gebied van corporate licensing, venturing en intellectual property.

Waardecreatie
Vision 2010 - Building on Strengths moet leiden tot een totaal aandeelhoudersrendement (Total Shareholder Return) dat hoger ligt dan het gemiddelde aandeelhoudersrendement in een groep van met DSM vergelijkbare bedrijven.

DSM blijft margedoelstellingen hanteren voor de verschillende clusters. De nieuwe groepering van activiteiten maakt het mogelijk om specifiekere doelen te stellen ten aanzien van de ratio EBITDA/omzet per cluster, te weten Nutrition (> 18%), Pharma (> 18%), Performance Materials (>= 16%) en Industrial Chemicals (>=14%). Bovendien wil DSM aanzienlijk meer waarde creëren dankzij een hogere winstgevendheid van zijn activiteiten. DSM mikt op een CFROI (Cash-Flow Return on Investment) in de Vision 2010 periode die meer dan 50 basispunten (0,5%) uitstijgt boven de jaarlijkse kapitaalkosten (WACC). Bij de huidige kapitaalkosten betekent dat een CFROI van ruim 8,5%, terwijl in 2001-2005 een CFROI rond de 7,5% werd gerealiseerd.

"Vision 2005 was een ambitieuze strategie, die met succes is afgerond", zegt DSM-bestuursvoorzitter Peter Elverding, "en Vision 2010 is zeker niet minder ambitieus. We hebben onszelf weer uitdagende doelen gesteld om de sprong naar een hoger prestatieniveau te maken. We willen de groei van onze omzet en winst aanzienlijk versterken door het innovatieproces te versnellen, gebruik te maken van het potentieel van opkomende economieën en onze leidende posities in specialties uit te breiden."

Trading update en dividendvoorstel
In het derde kwartaal van 2005 zagen de verschillende DSM-activiteiten een sterke vraag naar hun producten en realiseerden zij goede marges. Op basis van de thans beschikbare informatie past DSM de indicatie van zijn resultaten voor het derde kwartaal van 2005 aan: het operationele resultaat (EBIT) zal volgens de huisige inzichten ongeveer 40% hoger uitkomen dan in het derde kwartaal van Q3 2004 (EUR 153 miljoen). Daarmee zal de EBIT uitkomen boven het niveau van EUR 213 miljoen dat in het sterke tweede kwartaal van 2005 werd gerealiseerd voor de doorlopende activiteiten (exclusief DSM Bakery Ingredients).

Op basis van de verwachting voor 2005 en het Vision 2010-programma zal de Raad van Bestuur aan de Raad van Commissarissen en de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 28 maart 2006 het voorstel doen om het dividend per gewoon aandeel te verhogen tot
EUR 1,00 (2004: EUR 0,87). In de tweede helft van 2006 zal DSM tevens de mogelijkheid van inkoop van eigen aandelen overwegen tegen de achtergrond van de maatregelen die nodig zijn voor de verdere uitvoering van Vision 2010.


DSM
DSM is wereldwijd actief op het gebied van producten voor de voedingsindustrie en de farmaceutische industrie, hoogwaardige materialen en industriële chemicaliën. De onderneming ontwikkelt, produceert en verkoopt innovatieve producten en diensten die bijdragen aan de kwaliteit van het leven. DSM-producten worden gebruikt in een breed scala van eindmarkten en toepassingen, zoals voedings- en gezondheidsproducten voor mens en dier, cosmetica, geneesmiddelen, auto's en andere transportmiddelen, coatings, producten voor de bouw en elektrotechnische en elektronica-producten. De onderneming heeft een jaaromzet van ongeveer EUR 8 miljard en biedt werk aan zo'n 23.000 mensen wereldwijd. DSM behoort met veel van zijn activiteiten tot de wereldtop. De onderneming heeft vestigingen op alle continenten. Het hoofdkantoor is gevestigd in Nederland. Meer informatie over DSM is te vinden op www.dsm.com.




DSM