Ingezonden persbericht


Persbericht

5 oktober 2005

Alcohol en Cocaïne populair tijdens uitgaan.

In "Antenne" volgen onderzoekers van het Bonger Instituut van de Universiteit van Amsterdam, in opdracht van Jellinek, sinds 1993 de trends in uitgaan en middelengebruik onder jonge Amsterdammers.

Alcohol- en drugstrends worden in belangrijke mate beïnvloed door de opkomst en popularisering van nieuwe muziekgenres. Het Amsterdamse uitgaansklimaat is aan het kantelen. Het huidige aanbod van dance, urban, latin en rockmuziek is nog nooit eerder zo gevarieerd geweest in het Amsterdamse uitgaansleven. Vooral urban weet de juiste snaar te raken bij de nieuwe, etnisch gemêleerde stapgeneratie. Allerlei muziek-, mode- en leefstijlen beïnvloeden elkaar in toenemende mate. De vermenging van wit en zwart, homo en hetero, nuchter en stoned zijn hier slechts enkele voorbeelden van.

Het middelengebruik in Amsterdam blijft nooit constant. Na een groeiend gebruik in de jaren negentig wordt er sinds vorig jaar een 'nieuwe nuchterheid' geconstateerd onder trendy clubgangers. De toenemende invloed van de urban georiënteerde stappers draagt mogelijk bij aan een algehele matiging van het druggebruik. Een deel van de nieuwe generatie stappers blijft echter nieuwsgierig naar nieuwe middelen. Maar de stapper in de huidige postparty periode (15 jaar na opkomst van house en ecstasy) lijkt voorzichtiger en meer calculerend met zijn drugsgebruik om te gaan.

alcohol
De alcoholmarkt blijft zichzelf vernieuwen. Na een comeback van rosé en de popularisering van champagne eind jaren negentig, veroverden allerlei nieuwe mixdrankjes de markt. De kant en klare mixjes hebben in het luxe club- en loungesegment plaatsgemaakt voor goed geoutilleerde cocktailbars met professionele CJ's (cocktailjockeys). Ondanks de stijging van de alcoholprijzen drinken witte stappers in de clubs, cafés en op terrassen nog steeds flinke hoeveelheden alcohol. Dit in tegenstelling tot allochtone stappers, waar alcohol minder prominent op de eerste plaats staat. Ook het thuis drinken lijkt populairder te worden. Zowel bij de telefonische hulp- en advieslijn als via internet krijgt de Jellinek, in vergelijking met andere middelen, de meeste vragen over alcohol.

ecstasy
De vraag en het aanbod van ecstasy is al jarenlang stabiel, evenals de zuiverheid en dosering van ecstasypillen. Ecstasy is nog steeds de meest populaire partydrug, maar het gebruik ervan lijkt vooral in de clubs te dalen. De verwachting is dat het gebruik van ecstasy mede door de toenemende invloed van de etnisch gemêleerde urban cultuur verder afneemt. Onder de nieuwe lichting stappers is er sprake van een grotere voorzichtigheid jegens de ooit zo bejubelde 'wonderpil'. Ecstasy moet het bovendien opnemen tegen de 'frisse' cocaïne.

cocaïne
Het ecstasy- en cocaïnegebruik onder Amsterdamse stappers groeit steeds meer naar elkaar toe. Hoewel de cocaïnehype in Amsterdam voorbij is, kan men nog niet zeggen dat er ook fors minder wordt gebruikt. Het middel is toegankelijker geworden en in veel netwerken 'genormaliseerd'; het wordt zowel thuis als uit geconsumeerd en als gezellig, sociaal, opwindend en cool getypeerd. Maar er zijn snuivers die problemen ondervinden met cocaïne. Na alcohol en cannabis leidt het gebruik van cocaïne tot de meeste vragen bij de telefonische advieslijn van de Jellinek. Gebruikers laten vaker hun cocaïne testen bij de testservice van Jellinek. De zuiverheid schommelt en vooral versnijdingen maken het aanbod onbetrouwbaar.

buurtjongeren

Ook bij buurt- en probleemjongeren neemt alcohol een steeds centralere plaats in. Marokkaanse jongeren drinken vanwege hun moslimgeloof meestal niet. Ze geven de voorkeur aan cannabis boven alcohol. Ze blowen meestal op straat, omdat het thuis niet mag en de coffeeshop onder de 18 jaar ontoegankelijk is.

preventie en zorg

Op basis van de gesignaleerde trends in Antenne Amsterdam 2004 zal Jellinek Preventie waar nodig haar projecten aanpassen en nieuwe activiteiten ontwikkelen. Alcoholgebruik in het uitgaanscircuit verdient grotere aandacht. En hoewel cocaïne zijn glans onder uitgaanders lijkt te verliezen, zorgt het gebruik uit het verleden nog voor de nodige problemen. Signalen van riskant en problematisch gebruik nemen dan ook nog steeds toe. Jellinek heeft voor uitgaanders een campagne in combinatie met peer-educatie startklaar met als doel problematisch gebruik van cocaïne te voorkomen en de risico's van combigebruik te reduceren. Voor reeds riskant gebruikende jongeren heeft Jellinek Jeugdnet een behandelaanbod.



Ingezonden persbericht