Gemeente Utrecht


Secretarie
Communicatiebureau/Bestuur
persbericht
---
|6 oktober 2005.                   |                                           |

Vierde en laatste rapportage Stationsgebied: veiligheid opnieuw verbeterd

De gezamenlijke aanpak in het Utrechtse Stationsgebied leidt net als in voorgaande jaren opnieuw tot grotere veiligheid en leefbaarheid. Diefstal is gehalveerd, meldingen van drugsoverlast zijn met een kwart gedaald. De beleving van veiligheid is 27% gestegen. De leefomstandigheden van dakloze verslaafden zijn verbeterd. Het gebied is schoner en 'heler'. Er vindt vrijwel geen verplaatsing van de problemen plaats naar andere Utrechtse wijken. Stedelijk gezien is er aanzienlijk minder drugsoverlast. De voorzieningen hebben geen aanzuigende werking. Dit zijn de belangrijkste resultaten van maatregelen door gemeente, politie, openbaar ministerie, NS, Corio, Jaarbeurs, Centrum Maliebaan, Altrecht, Agis, busbedrijven, ondernemers, bewoners en anderen.
Na 4 jaar wordt de aanpak als project beëindigd en voortgezet in de reguliere organisaties. Bij de afsluiting van het project hebben de partijen een toezichtarrangement ondertekend, waarin afspraken over samenwerking in handhaving en toezicht zijn vastgelegd.

Succes met samengaan van preventie, zorg en politieoptreden
Dit is het resultaat van tal van maatregelen die zijn samen te vatten onder de aanpak 'hard en sociaal': gericht op het verminderen van overlast en criminaliteit en het verbeteren van de leefomstandigheden van verslaafden in Utrecht. Het beleid is bovendien gericht op het weer schoon en heel maken van het Stationsgebied. De kracht van deze aanpak zit in het samengaan van preventie, zorg en politieoptreden. Er is intensieve publiek-private samenwerking, onder regie van de gemeente. De maatregelen maken onderdeel uit van 'Aanpak Stationsgebied' en 'Utrecht Veilig! Dat doen we samen'. Vanaf 2004 is ook gezamenlijk gewerkt aan een rampbestrijdingsplan bij calamiteiten en terroristische dreiging en is de overlast door jongeren samen aangepakt. Vandaag verschijnt de vierde voortgangsrapportage, nadat de partijen in 2001 zijn begonnen met de aanpak. De partners in dit project hebben gezamenlijk de afgelopen jaren vele maatregelen genomen op het terrein van zorg & opvang, toezicht & handhaving en beheer & onderhoud.

Criminaliteit en overlast gehalveerd, veiligheidsgevoelens met 27% verbeterd, uitgezonderd ervaren jongerenoverlast
Enkele cijfers: het gevoel van veiligheid van passanten, bewoners en werknemers in het Stationsgebied is sinds 2001 met 27% gestegen (tot 64%). Het aantal mensen dat zich veilig voelt is gestegen tot 64% (was 51%). In HC en station wordt niet meer overnacht. Diefstal is met 52% afgenomen en geweld met 28%. Het percentage passanten dat géén incidenten in het Stationsgebied heeft meegemaakt is gestegen tot 76% (was 65%). De misdrijven door veelplegers (circa 250) is met 65% teruggebracht. Het aantal bekeuringen in Hoog Catharijne en het station is met 31% gedaald.
De ervaren overlast door jongeren is echter een kwart gestegen tot 44% van de mensen. Deels komt dit door de drie incidenten het afgelopen jaar met jongeren van buiten Utrecht waar ook veel media-aandacht voor was en door de aanwezigheid van zo'n 150 jongeren op donderdagavonden en zaterdagen. Deze jongeren bewegen zich in grotere groepen, wat de doorstroming soms belemmert en passanten hindert. Andere overtredingen zijn uitzonderingen. De genomen maatregelen door politie, jongerenwerk, ondernemers en buurtvaders zijn voldoende.

Leefomstandigheden verslaafden verbeterd
De leefomstandigheden van verslaafden zijn enorm verbeterd. Artsen constateren een algehele verbetering van hun gezondheidstoestand. Vrijwel alle dakloze Utrechtse verslaafden in het Stationsgebied hebben een pas voor één van de drie 24-uurs zorgcentra. Hiervan maakt ongeveer 75% ook regelmatig gebruik. Er zijn nu 205 passen uitgegeven. Naast een drugsgebruiksruimte is er sociaal medische- en verslavingszorg. Er is goede doorstroming naar zorg en hulpverlening op gang gekomen. Het aantal pashouders is 160 (45%) minder dan bij de start van de gebruiksruimtes in 2001. Een aanzienlijk deel is inmiddels doorgestroomd naar een plek in de hostels of andere zorg en hulpverlening. Er is goede samenwerking met reclassering en psychiatrische instellingen.
Door preventief beleid komen er in het Stationsgebied vrijwel geen nieuwe dakloze drugsverslaafden bij. Daardoor kan het aantal zorgcentra, volgens planning, van drie naar twee worden teruggebracht. Zorgcentrum Stationsplein wordt in de loop van 2006 gesloten. De voorzieningen in Utrecht hebben geen aanzuigende werking.

Er vindt vrijwel geen verplaatsing van de problemen plaats naar andere Utrechtse wijken. Stedelijk gezien is er aanzienlijk minder drugsoverlast. We blijven waakzaam. Als er verslaafden in een gebied opduiken, dan gaan we meteen na waar ze vandaan komen en waar ze naar toegeleid kunnen worden.
De toegenomen toeloop naar de zorgvoorzieningen in de Binnenstad veroorzaakt soms overlast op de looproutes daar naar toe. Daar wordt door politie en zorg adequaat op gereageerd.
De verbetering van leefomstandigheden van verslaafden door goede zorg en opvang leidt - zo wijst de praktijk uit - tot minder drugsgebruik, overlast en criminaliteit.

Aanpak wordt voortgezet in de reguliere organisatie
Na 4 jaar wordt de aanpak van veiligheid en leefbaarheid Stationsgebied als project beëindigd en in de reguliere organisatie voortgezet. Het Stationsgebied is echter een dynamisch gebied waar zich onverwacht nieuwe ontwikkelingen kunnen blijven voordoen. De inzet van de gebiedsmanager wordt beëindigd; het wijkbureau Binnenstad neemt de gemeentelijke regierol over. Het Stationsgebied blijft urgentiegebied en maakt deel uit van de aanpak "Utrecht Veilig! Dat doen we samen".
Bij de afsluiting van het project hebben de partijen een toezichtarrangement ondertekend. Daarin hebben gemeente regiopolitie, spoorwegpolitie, openbaar ministerie, Corio, NS, Jaarbeurs en Bestuur Regio Utrecht (als concessieverlener voor het regionaal openbaar vervoer) afspraken vastgelegd over doelstellingen, samenwerking, prioritering en informatie-uitwisseling bij toezicht en handhaving.
De ervaringen van het project Stationsgebied worden meegenomen in de herontwikkeling van het Stationsgebied. Bij de planontwikkeling voor de herontwikkeling van het Stationsgebied is al gebruik gemaakt van de huidige ervaringen. De aanbevelingen van de huidige 'beheerders en toezichthouders' zijn als randvoorwaarde vastgelegd in het Masterplan Stationsgebied en de overeenkomsten tussen gemeente en private partijen.

Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met bestuurscommunicatie gemeente Utrecht, Sari Klatter, 030 - 286 14 09.

De vierde Voortgangsrapportage "Veiligheid en leefbaarheid Stationsgebied" is te vinden op de gemeentelijke website: www.utrecht.nl/stationsgebied onder de button 'aanpak'.
---

|Gezamenlijk persbericht van       |Postbus 16200                              |
|gemeente Utrecht, Politie,        |3500 CE  UTRECHT                           |
|openbaar ministerie, Corio,       |Telefoon: (030) 286 11 32                  |
|Jaarbeurs, Nederlandse Spoorwegen,|Fax: (030) 286 11 43                       |
|Centrum Maliebaan, Altrecht en    |Internet: www.utrecht.nl                   |
|Agis Zorgverzekeringen.           |                          

---- --