Ingezonden persbericht


Bouw pikt optimisme weer op

De Bouwbarometer® van het eerste kwartaal van dit jaar liet zien dat de stemming binnen de bouwsector (gematigd) positief was: die lijn werd het tweede kwartaal voortgezet maar in mindere mate. In het derde kwartaal blijkt het optimisme over de hele linie echter weer duidelijker dan tevoren aanwezig te zijn. Met name aannemers GWW, afbouwers en klussenbedrijven laten over de drie kwartalen genomen een stijgende lijn zien in hun optimisme. Dit en meer blijkt uit de Bouwbarometer®: een gezamenlijk initiatief van Bouwkennis.nl en USP Marketing Consultancy.

Opmerkelijk is het uitgesproken optimisme onder de architecten: zij behoorden in het tweede kwartaal nog tot een van de partijen met de minst positieve verwachtingen ten aanzien van dit derde kwartaal. Maar liefst 46% ziet de omzet dit kwartaal (sterk) stijgen ten opzichte van het derde kwartaal in 2004; slechts 15% ziet een daling (per saldo dus 31%).

In de volgende figuur wordt het saldo van de bedrijven die een omzetstijging minus de bedrijven die een omzetdaling verwachten, getoond.

©2005 USP MARKETING CONSULTANCY BV
Omzetontwikkeling per kwartaal en verwachting 4e kwartaal.

Net als vorig kwartaal zijn ook dit kwartaal de aannemers B&U het meest optimistisch over de omzetverwachtingen voor het volgende kwartaal van 2005 (saldo positief - negatief 46%). Niet alleen ervaren de architecten dit kwartaal al een duidelijke omzetstijging: deze verwachten zij ook voor het vierde kwartaal. Ondanks de stijgende lijn blijven de klussenbedrijven het minst positief over de verwachtingen voor het volgende kwartaal. Hetzelfde, in mindere mate, geldt voor de aannemers GWW.

Niet alleen actuele ontwikkelingen en verwachtingen ten aanzien van de omzet zijn in het onderzoek aan bod gekomen, maar ook die ten aanzien van de concurrentiedruk en orderportefeuilles. Ten behoeve van deze editie van de Bouwbarometer® zijn in de maanden juli en augustus wederom ruim 600 enquêtes afgenomen onder zes belangrijke marktpartijen. Bouwkennis basisabonnees kunnen via de site het gehele onderzoek raadplegen.

Met vragen kunt u terecht bij drs. Jan-Paul Schop. De auteur is verbonden aan het onderzoeks- en marketingadviesbureau USP Marketing Consultancy te Rotterdam (www.usp-mc.nl). USP voert continu marktonderzoek voor toeleveranciers, brancheorganisaties en uitgevers binnen de bouw uit. Wanneer u meer informatie wenst over USP kunt u bellen naar (tel: 010-2066900).


---- --