Nederlandse Spoorwegen
Persinformatie
Utrecht, 6 oktober 2005
Boetebeleid NS soepel van start
Minder treinreizigers zonder kaartje aangetroffen
De vanaf 1 oktober geldende nieuwe regels voor het kopen en controleren van treinkaartjes zijn
zonder opvallende problemen ingevoerd. Voorlopige resultaten over de eerste vier dagen geven
dit aan. Bij controle blijken beduidend minder reizigers zonder geldig kaartje te reizen.
Het is nog te vroeg om op basis van voorlopige gegevens en binnen zo'n korte tijd vergaande
conclusies te trekken, maar het ziet er naar uit dat de ingeslagen weg tot goede resultaten kan
leiden om het zwartrijden te verminderen en het treinreizen prettiger te maken.
Aan de invoering van de nieuwe regels ging een uitgebreide informatiecampagne vooraf. Vorige week
bleek dat 93% van de reizigers wist dat vanaf 1 oktober het niet meer mogelijk is op de trein een kaartje te
kopen.
NS heeft 4000 conducteurs en medewerkers mobiele controle vóór 1 oktober vertrouwd gemaakt met de
nieuwe regels. Ter ondersteuning van de conducteurs zijn op 51 stations `back up teams' aanwezig. Zij
kunnen indien nodig de afhandeling van reizigers zonder kaartje overnemen van de conducteurs. In de
eerste vier dagen werd door de conducteurs ruim 200 x een beroep gedaan op assistentie.
Er is gelukkig geen opvallende stijging van ernstige agressie-incidenten. Evenmin was er sprake van
toename van treinvertragingen. De punctualiteit lag zelfs hoger dan in de voorafgaande week. Bij de
afdeling Klantenservice zaten uit voorzorg extra mensen paraat, maar een toename van telefoontjes bleef
uit.
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd
en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in
Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen,
bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations.
NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800
rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 388 stations. In het Verenigd Koninkrijk
exploiteert NS samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en
Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de
klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding,
etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de
spoorwegveiligheid in Nederland.
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
---- --