Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Nederlandse hoger onderwijs moet sterk merk worden

Amsterdam, 6 oktober 2005 - Voor de nodige profilering in het buitenland is het van groot belang dat het Nederlandse hoger onderwijs zich duidelijk profileert als een sterk, hoogstaand merk. Zo moet het Nederlandse hoger onderwijs internationaal aantrekkingskracht krijgen op talentvolle studenten en onderzoekers. Dat zegt Mark Rutte bij zijn opening van Studie Beurs 2005. Daarin past overigens niet een vervaging van het onderscheid tussen universiteiten en hogescholen, het binaire stelsel. Dit zegt Loek Hermans, voorzitter MKB Nederland, tijdens een meeting met het thema" Internationalisering in het hoger onderwijs"welke plaatsvond tijdens de openingsdag van Studie Beurs 2005. Ook het bedrijfsleven en studenten hebben volgens hem baat bij een blijvend, duidelijk onderscheid tussen universiteiten en hogescholen. Studie Beurs 2005 loopt nog t/m zaterdag 8 oktober aanstaande.

Studie Beurs
Studie Beurs biedt scholieren en studenten alle informatie over studeren en werken in binnen- en buitenland. Onder de 300 exposanten bevinden zich onder andere alle universiteiten, hogescholen, mbo-instellingen, krijgsmachten en brancheorganisaties. Op Scope on the Globe, de internationale sectie van Studie Beurs, informeren ruim 100 buitenlandse instellingen over hun bachelor- en masteropleidingen. Nieuw op Studie Beurs is de voorbereidingsmodule op schoolweb.nl, waarmee iedere bezoeker zich optimaal voor Studie Beurs kan voorbereiden, met uiteindelijk een persoonlijk beursprogramma. Dit jaar zijn er weer diverse beroepenpleinen op de beurs en is er wederom een speciaal programma voor ouders.

Aromedia
Studie Beurs wordt georganiseerd door Aromedia. Aromedia ondersteunt scholieren, studenten en professionals in de leeftijd van 11 tot en met 37 jaar bij het maken van de belangrijkste keuzes op het gebied van studie, werk en leven. B-zik, TKMST, Sum en Carp zijn de vier hoofdmerken waaronder onder andere tijdschriften, gidsen, agenda's, websites en cd-rom's worden geproduceerd. Tevens doet Aromedia met de TKMST Monitor en de Sum Monitor onderzoek onder ruim 33.000 scholieren en studenten.

#####

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Martijn van Schieveen
Aromedia
Naritaweg 127
1043 BS Amsterdam
m.vanschieveen@aromedia.nl
Tel. 020 - 664 61 27

Zie hieronder voor het actuele programma van Studie Beurs, tevens ook te vinden op www.schoolweb.nl. Indien u de beurs komt bezoeken, neemt u dan contact op met bovenstaande. Op de beurs kunt u zich melden bij het organisatiekantoor in hal 11.A.02. Hier hebben wij voor u een persmap gereed liggen met alle noviteiten van de deelnemers en het gehele beursprogramma. Uiteraard heten wij u ook graag welkom in de Aromedia stand in hal 11 (11.A.07), voor een kopje koffie en een eventuele persoonlijke toelichting op dit evenement.

B I J L A G E P E R S B E R I C H T

Als bijlage vind u een foto van Mark Rutte tijdens zijn opening van Studie Beurs 2005. Het onderschrift luidt:

"Mark Rutte wenst tijdens zijn opening van Studie Beurs 2005 duizenden bezoekers (scholieren en studenten) een succesvolle studiekeuze."

Studie Beurs 2005 14e editie
Exposanten 300 deelnemende instellingen, waaronder: alle universiteiten, hogescholen, MBO-instellingen, krijgsmachten en brancheorganisaties, en een internationale sectie genaamd Scope on the Globe met deelnemers uit ruim 20 landen. Oppervlakte 26.000 m² expositieruimte Seminars ca. 300
Bezoekersprognose circa 90.000 (2004 telde 84.000 bezoekers)

Locatie Jaarbeurs Utrecht
hal 10, 11 en 12

Donderdag, thema's: studiekeuze, decanen, internationaal, beroep, onderzoek 09.30 - 17.00 Beurs open hal 10, 11 en 12 10.00 - 16.30 Seminarprogramma + Masterprogramma hal 10, 11 en 12 09.30 - 12.30 Congres voor de VMBO Decaan Irene congreszaal 10.00 - 11.30 Jaarcongres NVS, Havo/Vwo decaan Beatrix gebouw 12.30 - 13.30 Lunch decanen NVS, Havo/Vwo decaan Irene congreszaal 18.00 - 19.30 Borrel - Scope on the Globe Sum terras, hal 12

Vrijdag, thema's: studiekeuze, internationaal, beroep 09.15 - 16.00 Studiedag Leido / Lica Irene Congreszaal 09.30 - 18.00 Beurs open hal 10, 11 en 12 10.00 - 16.30 Seminarprogramma+ Masterprogramma hal 10, 11 en 12 10.00 - 16.30 International Schools Programma hal 10, 11 en 12

Zaterdag, thema's: studiekeuze, ouders, internationaal, beroep 09.30 - 17.00 Beurs open hal 10, 11 en 12 10.00 - 16.30 Seminarprogramma + Masterprogramma hal 10, 11 en 12 10.00 - 16.30 Ouderprogramma Irene congreszaal

Overige bijzonderheden

· Stand Schoolweb met het meest gebruikte studiekeuzesysteem van Nederland (op ruim 85% van de middelbare scholen gebruikt)
· Informatiestand NVS (Nederlandse Vereniging van Schooldecanen en schoolloopbaanbegeleiders)
· Themapleinen branches: Accountancy, Ambachten, Feel the Chemistry, Media & Design, Recreatie, Tuinbouw, Zeebenen
· The Lounge waar onderzoek wordt gedaan

Sponsors

· ABN AMRO

· NRC Handelsblad

· Schoolweb

· Sum

* Carp