PERSBERICHT - 2005-10-06
I amsterdam letters grote toeristische attractie
De levensgrote driedimensionale I amsterdam letters die momenteel het
Museumplein sieren zijn een grote toeristische attractie. Dagelijks
worden de letters door vele honderden internationale bezoekers op de
foto gezet. I amsterdam bereikt hiermee een grote doelgroep uit het
buitenland.
They are absolutely fab!, zegt een Amerikaanse toeriste tegen haar
vriendin, die net een foto van haar in de letters heeft gemaakt. De
levensgrote I amsterdam letters worden ingezet om bijzondere plaatsen
in Amsterdam te markeren en om daarmee de city marketingpositie van de
stad te versterken. De letters zijn inmiddels al geplaatst op het
Westergasterrein (Amsterdam International Fashion Week), aan de
IJ-oever (SAIL), op de NDSM-werf (Robodock) en nu op het Museumplein,
mede in het kader van het Amsterdam China Festival.
I amsterdam is het motto van de stad dat 23 september jongstleden haar
1-jarige bestaan vierde. Het motto is de vlag op het schip van de city
marketing plannen voor Amsterdam en regio. I amsterdam belichaamt het
gevoel van Amsterdam en vertegenwoordigt de trots op de stad. Uit
onderzoek van O+S (voorjaar 2005) is gebleken dat al 86% van de
Amsterdammers bekend is met dit motto.
Dat het motto goed aanslaat blijkt ook uit de succesvolle verkoop van
de I amsterdam producten via de VVV-winkels, de Bijenkorf en de vele
overige winkels in Amsterdam en op Schiphol. De door de Bijenkorf
ingekochte collectie was vrijwel geheel uitverkocht, inmiddels is een
nieuwe bestelling geplaatst.