PERSBERICHT - 2005-10-06

I amsterdam letters grote toeristische attractie

De levensgrote driedimensionale I amsterdam letters die momenteel het Museumplein sieren zijn een grote toeristische attractie. Dagelijks worden de letters door vele honderden internationale bezoekers op de foto gezet. I amsterdam bereikt hiermee een grote doelgroep uit het buitenland.

They are absolutely fab!, zegt een Amerikaanse toeriste tegen haar vriendin, die net een foto van haar in de letters heeft gemaakt. De levensgrote I amsterdam letters worden ingezet om bijzondere plaatsen in Amsterdam te markeren en om daarmee de city marketingpositie van de stad te versterken. De letters zijn inmiddels al geplaatst op het Westergasterrein (Amsterdam International Fashion Week), aan de IJ-oever (SAIL), op de NDSM-werf (Robodock) en nu op het Museumplein, mede in het kader van het Amsterdam China Festival.

I amsterdam is het motto van de stad dat 23 september jongstleden haar
1-jarige bestaan vierde. Het motto is de vlag op het schip van de city marketing plannen voor Amsterdam en regio. I amsterdam belichaamt het gevoel van Amsterdam en vertegenwoordigt de trots op de stad. Uit onderzoek van O+S (voorjaar 2005) is gebleken dat al 86% van de Amsterdammers bekend is met dit motto.

Dat het motto goed aanslaat blijkt ook uit de succesvolle verkoop van de I amsterdam producten via de VVV-winkels, de Bijenkorf en de vele overige winkels in Amsterdam en op Schiphol. De door de Bijenkorf ingekochte collectie was vrijwel geheel uitverkocht, inmiddels is een nieuwe bestelling geplaatst.