PERSBERICHT - 2005-10-06
Authentiek, kwaliteit en verrassend
Binnenstad van Groningen uitgeroepen tot de Beste van Nederland
Groningen is een complete stad waar het goed winkelen, uitgaan en
wonen is. De gastvrije én veilige binnenstad heeft een authentieke
uitstraling, een hoogwaardige inrichting, is veilig en goed
bereikbaar. Daarnaast kent de binnenstad een divers winkelaanbod en
heerst er een gezellige sfeer in de binnenstad. Gemeente, ondernemers
en eigenaren zijn zich bewust van deze kwaliteiten en trekken
tegelijkertijd samen op om het Groningengevoel' en de kwaliteit van de
binnenstad te verbeteren., aldus de jury.
De verkiezing Beste Binnenstad van Nederland is een initiatief van de
Stichting Platform Binnenstadsmanagement. De jury heeft de 170
deelnemende binnensteden in de volle breedte beoordeeld met als
factoren bereikbaarheid, veiligheid, verblijfsklimaat, vestigingszaken
en samenwerking tussen detailhandel en gemeente. Voor de titel waren
naast Groningen, Den Haag, Enschede en Dordrecht genomineerd.
De vakjury was zeer onder de indruk van de Groningse kwaliteiten en
heeft in het juryrapport maar liefst 28 benoemd. Enkele voorbeelden
zijn projecten als de aankomende versterking van de Grote Markt, de
StadsVitrine Service, het Groninger Museum, het Westerhavencomplex en
het Gedempte Kattendiep, de diversiteit en omvang van het
winkelaanbod, het horeca-aanbod, de actie Schoon, Heel en Veilig, het
Huiskamerteam, de titel Veiligste Stad 2004. Ook goed scoren de
aanwezigheid en het functioneren van de Stichting Marketing Groningen
en het samenwerkingsverband van de gemeente met de Groningse
ondernemers (GCC).
In 2002 is de Stichting Platform Binnenstadsmanagement opgericht om
binnenstadsmanagement te stimuleren en te professionaliseren, vooral
door uitwisseling van ervaring en informatie. De verkiezing van de
Beste Binnenstad vond voor de tweede keer plaats. De eerste keer, in
2003, ging de titel naar s Hertogenbosch.