PERSBERICHT - 2005-10-06

Authentiek, kwaliteit en verrassend

Binnenstad van Groningen uitgeroepen tot de Beste van Nederland

Groningen is een complete stad waar het goed winkelen, uitgaan en wonen is. De gastvrije én veilige binnenstad heeft een authentieke uitstraling, een hoogwaardige inrichting, is veilig en goed bereikbaar. Daarnaast kent de binnenstad een divers winkelaanbod en heerst er een gezellige sfeer in de binnenstad. Gemeente, ondernemers en eigenaren zijn zich bewust van deze kwaliteiten en trekken tegelijkertijd samen op om het Groningengevoel' en de kwaliteit van de binnenstad te verbeteren., aldus de jury.

De verkiezing Beste Binnenstad van Nederland is een initiatief van de Stichting Platform Binnenstadsmanagement. De jury heeft de 170 deelnemende binnensteden in de volle breedte beoordeeld met als factoren bereikbaarheid, veiligheid, verblijfsklimaat, vestigingszaken en samenwerking tussen detailhandel en gemeente. Voor de titel waren naast Groningen, Den Haag, Enschede en Dordrecht genomineerd.

De vakjury was zeer onder de indruk van de Groningse kwaliteiten en heeft in het juryrapport maar liefst 28 benoemd. Enkele voorbeelden zijn projecten als de aankomende versterking van de Grote Markt, de StadsVitrine Service, het Groninger Museum, het Westerhavencomplex en het Gedempte Kattendiep, de diversiteit en omvang van het winkelaanbod, het horeca-aanbod, de actie Schoon, Heel en Veilig, het Huiskamerteam, de titel Veiligste Stad 2004. Ook goed scoren de aanwezigheid en het functioneren van de Stichting Marketing Groningen en het samenwerkingsverband van de gemeente met de Groningse ondernemers (GCC).

In 2002 is de Stichting Platform Binnenstadsmanagement opgericht om binnenstadsmanagement te stimuleren en te professionaliseren, vooral door uitwisseling van ervaring en informatie. De verkiezing van de Beste Binnenstad vond voor de tweede keer plaats. De eerste keer, in 2003, ging de titel naar s Hertogenbosch.