Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Speechpunten van minister Dekker bij de ontvangst van het rapport 'Spaar het Klimaat' in Den Haag op 7 oktober 2005.

'Spaar ons klimaat!' Die boodschap ligt aan de basis van uw stichting en rapport. En met recht. Het is tijd om het klimaat te sparen, want de klimatologische veranderingen zijn drastisch en niet altijd meer terug te draaien. Gelukkig is sinds het begin van dit jaar het Kyoto-protocol van kracht, waarmee we op internationaal niveau proberen de uitstoot van broeikasgassen zoals CO te verminderen. Als nationale overheid doen we dat zelf door bijvoorbeeld duurzaam te bouwen, duurzame energie afkomstig van zonlicht, wind of biomassa te gebruiken voor de verwarming van onze gebouwen, en door bomen te laten aanplanten als compensatie voor de vliegreizen die we maken.

Maar dat is niet genoeg. We hebben ook inspanningen van andere overheden en het bedrijfsleven nodig om onze doelstellingen te halen. Daarom ben ik blij met de oprichting van de stichting 'Spaar het Klimaat', die streeft naar naïsolatie van bestaande woningen. Gelukkig bent u geen roepende in de woestijn. Vandaag neem ik zelfs twee rapporten over energiebesparing in de woonsector in ontvangst. Naast dit rapport is dat de Toolkit Duurzame Woningbouw van de BAM. Waar die zich voornamelijk richt op nieuwe woningen, gaat uw rapport vooral over bestaande gebouwen. En daar zijn forse besparingen te boeken. U spreekt over maar liefst vijfendertig procent van het aardgasgebruik en bijna zeven ton CO per jaar.

En ook al halen we de Kyoto-doelstellingen waaraan we ons in Nederland hebben gecomitteerd, voor de periode na 2012 worden de doelstellingen waarschijnlijk nog ambitieuzer. Daarom zijn dit soort reducties broodnodig!

Ik kan daarom niet vaak genoeg zeggen hoe noodzakelijk en waardevol het is dat marktpartijen steeds meer zelf actie ondernemen om een duurzame samenleving vorm te geven. Het belang van de bestaande woningvoorraad voor energiebesparing en CO -reductie is daarbij groot. De afgelopen decennia is die voorraad al benaderd met campagnes als het 'Nationaal IsolatieProgramma' en de 'MilieuActiePlannen' van de energiebedrijven. Die hebben geleid tot vermindering van het energieverbruik van de bestaande woningvoorraad. 'Spaar het Klimaat' vormt daar voor de komende jaren een mooi vervolg op. En in vergelijking met de vorige campagnes is het bijzondere aan 'Spaar het Klimaat', dat dit initatief door de markt zelf wordt uitgevoerd.

Met het rapport dat ik net van u ontvangen heb, bent u er echter nog niet! Het gaat, zoals met alle mooie plannen, ook bij naïsolatie om de uitvoering. Daarvoor start u met een campagne om naïsolatie aan te prijzen bij woningcorporaties, eigenaar-bewoners en particuliere verhuurders. Gelukkig hebt u daarvoor het tij ruimschoots mee. De energieprijzen zijn momenteel historisch hoog en het ziet er niet naar uit dat ze gaan dalen. De terugverdientermijnen voor naïsolatie - u noemt termijnen van vijftien jaar - zijn daarom nog gunstiger dan tijdens het schrijven van het rapport.

U roept in uw rapport ook de rijksoverheid op om actie te ondernemen. En dat doen we. Momenteel werken we voor de huursector aan een aanpassing van het WoningWaarderingStelsel. De bedoeling daarvan is dat verhuurders extra punten mogen optellen in de woningwaardering als ze energiebesparende maatregelen treffen. Daardoor mogen ze dus een hogere maximale huur vragen. Dat geldt zowel voor woningcorporaties als voor particuliere verhuurders. Zij hebben zo ook belang bij 'Spaar het klimaat'. En u heeft hierdoor een aanknopingspunt om uw campagne te laten slagen.

U heeft ook een ander verzoek bij ons neergelegd. En daarover moet ik u teleurstellen. Fiscale maatregelen voor de eigenaar-bewoners zijn vooralsnog niet aan de orde. Juist voor die doelgroep vormt het argument van kostenbesparing bij de huidige hoge energieprijzen de grootste verleider. Eigenaar-bewoners moeten inderdaad zelf investeren in energiebesparing door hun huis te isoleren. Maar ze merken de positieve gevolgen daarvan direct in hun portemonnee. En uw campagne kan hen van die positieve gevolgen doordringen!

Dames en heren, ik rond af. Nogmaals dank voor dit rapport. 'Spaar het klimaat' is een goed initiatief, vooral door de samenwerking van de verschillende bedrijven in de isolatiebranche. De volgende stap is de uitvoering.

Richt uw gebundelde krachten op de marktpartijen en bewoners die investeren in energiebesparende maatregelen, en maak hen met uw campagne duidelijk dat naïsolatie loont.
Dan stookt u niet meer voor de buitenlucht, en vliegt ook de CO niet zo hard de lucht in. En daarmee is zowel mens als milieu gediend.

Ik dank u voor uw aandacht.