Vlaamse overheid

PERSMEDEDELING VAN HET KABINET VAN MARINO KEULEN Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering 7 OKTOBER 2005

Minister Keulen vermindert papierberg in de sociale huisvesting met behulp van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid

Vlaams minister van Wonen Marino KEULEN kondigt aan dat de sociale huisvestingsmaatschappijen en de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij vanaf nu de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ) zullen kunnen gebruiken voor het elektronisch opvragen van administratieve gegevens van kandidaat-huurders en huurders. Deze toegang tot de KSZ zorgt voor minder papierwerk voor (kandidaat-)huurders en vermindert de administratieve rompslomp voor de maatschappijen. De tijdswinst die deze elektronische vereenvoudiging oplevert, kan worden geïnvesteerd in een verbeterde dienstverlening aan de huurders.

Win-win . iedereen wint

Via de toegang tot de Kruispuntdatabank van de Sociale Zekerheid kunnen kandidaat-huurders zich eenvoudiger laten registreren bij 1 van de 97 sociale huisvestingsmaatschappijen. Een gedeelte van de bewijslast valt immers weg voor de kandidaat. Gegevens over gezinssamenstelling, persoonsgegevens en bewonershistoriek kunnen elektronisch opgevraagd worden bij de KSZ en moet de kandidaat niet meer zelf verzamelen.

Ook zittende huurders zijn gebaat bij deze elektronische toepassing. Huurders moeten immers regelmatig met attesten en papieren de
gezinstoestand, de personen ten laste, e.d. bewijzen. Deze gegevens vormen een belangrijk onderdeel van zijn of haar dossier omdat de huurprijs, enz. hiervan afhangen.

Het verzamelen van deze papieren attesten vergt dus veel werk van alle betrokken partijen:

- de (kandidaat-)huurder moet naar de betrokken instantie(s) gaan, bv. de gemeente;

- de betrokken instantie moet het attest opmaken en afleveren;

- de sociale huisvestingsmaatschappij moet de bekomen informatie verwerken en (vaak handmatig) invoeren in hun informaticasysteem.

Bovendien kunnen er in dat proces nogal wat fouten sluipen. Soms vraagt men het verkeerde attest aan of wordt er bij de invoer van de gegevens een tikfout gemaakt. Hierdoor gaat kostbare tijd verloren of dient het proces zelfs opnieuw gestart te worden.

"De tijdswinst die wordt gerealiseerd, is moeilijk te onderschatten. Een proces dat anders enkele uren tot zelfs weken in beslag kan nemen, kan nu beperkt worden tot enkele minuten per dossier. Naast een tijdswinst voor alle betrokken partijen komt bij de sociale huisvestingsmaatschappijen ook meer tijd vrij voor het sociale aspect en intake-gesprekken met de kandidaat-huurder", legt minister Keulen uit.

Een voorlopige berekening van de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij (VHM) raamt dat de globale kostenbesparing die uit deze tijdswinst voortvloeit op termijn voor de sociale huisvestingssector tot 2 miljoen euro zou kunnen oplopen (zonder dat de kosten verlegd worden naar een andere partij!). Immers, jaarlijks dienen van alle 130.000 huurders meerdere attesten te worden opgevraagd. De tweejaarlijkse actualisatie van de wachtlijsten brengt een stroom van papier op gang voor ongeveer 100.000 dossiers. Daarnaast zijn er jaarlijks zo'n 10.000 nieuwe inschrijvingen van kandidaat-huurders.

Resultaat van een vruchtbare samenwerking

Dit project is het resultaat van een samenwerking tussen Vlaams minister van Wonen Marino Keulen, de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij, een
vertegenwoordiging van sociale huisvestings- maatschappijen en de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid.

Vanaf begin oktober zullen alle sociale
huisvestingsmaatschappijen die aan een aantal normen wat betreft bescherming van de privacy voldoen, de administratieve gegevens van een (kandidaat-)huurder online bij de KSZ kunnen opvragen.

In een eerste fase zijn de gegevens nog beperkt (persoonsgegevens, gezinssamenstelling en historiek van adresgegevens) maar op termijn is het de bedoeling om alle relevante, administratieve gegevens, onder meer over inkomen, uitkeringen, kinderbijslag en eigendom op een elektronische wijze te verzamelen.

Dit project kadert dan ook in de inspanningen van de Vlaamse Regering voor het verlagen van de administratieve lasten en is een belangrijke stap op vlak van e-government.

persinfo : Veerle Costermans, raadgever wonen
- tel. 02 552 65 25